Present till handledare?

Katti

Trådstartare
Här kommer en nygammal Bukemedlem.. Med en fråga som jag kanske borde ställa till mina kollegor, men jag tycker att det är lite pinsamt och jobbigt..

Jag ska snart disputera och har haft fullt upp med jobb hela våren. Först nu har det slagit mig att jag kanske borde tacka min handledare med en present. Är det brukligt att man gör så? När ska man överräcka den i sådant fall? Och vad ska man egentligen ge till en man i 50 årsåldern som man egentligen inte känner så väl utanför jobbet..?

Jag har i princip bestämt mig för att inte ha någon stor disputationsfest med kollegor, familj och vänner. Jag har haft en jobbig vår (ångest, depression) och är glad att jag har fått ihop själva avhandlingen i tid. Jag har inte haft ork att också tänka på fest.. Det finns därför ingen lokal bokat, ingen mat fixad etc.. Och jag orkar inte rodda en stor sittning i nuläget. Jag hade tänkt mig att fira med sambo och föräldrar på själva disputationsdagen och eventuellt bjuda kollegorna på fika/tårta vid något annat tillfälle. Hade situationen varit annorlunda hade jag mer än gärna bjudit min handledare på disputationsmiddagen, men nu blir det väl inte riktigt så. Det känns så futtigt att inte ge honom någonting, inte ens en fest.. Men vad vet jag. Hur brukar sådant här gå till?

Här kommer en nygammal Bukemedlem.. Med en fråga som jag kanske borde ställa till mina kollegor, men jag tycker att det är lite pinsamt och jobbigt..

Jag ska snart disputera och har haft fullt upp med jobb hela våren. Först nu har det slagit mig att jag kanske borde tacka min handledare med en present. Är det brukligt att man gör så? När ska man överräcka den i sådant fall? Och vad ska man egentligen ge till en man i 50 årsåldern som man egentligen inte känner så väl utanför jobbet..?

Jag har i princip bestämt mig för att inte ha någon stor disputationsfest med kollegor, familj och vänner. Jag har haft en jobbig vår (ångest, depression) och är glad att jag har fått ihop själva avhandlingen i tid. Jag har inte haft ork att också tänka på fest.. Det finns därför ingen lokal bokat, ingen mat fixad etc.. Och jag orkar inte rodda en stor sittning i nuläget. Jag hade tänkt mig att fira med sambo och föräldrar på själva disputationsdagen och eventuellt bjuda kollegorna på fika/tårta vid något annat tillfälle. Hade situationen varit annorlunda hade jag mer än gärna bjudit min handledare på disputationsmiddagen, men nu blir det väl inte riktigt så. Det känns så futtigt att inte ge honom någonting, inte ens en fest.. Men vad vet jag. Hur brukar sådant här gå till?

Tänk om när det gäller fest! Jag kände som du, att fest bara var stressigt, osv. och ordnade det mest som tack till de som ställt upp. Men det blev faktiskt en av de bästa dagarna jag har haft. Det var fantastiskt roligt att bli så firad för något som man åstadkommit. Det var fantastiska tal och min första handledare (jag bytte mitt i) och min bihandledare spelade piano och kontrabas och hade skrivit en sång om mig. Jag brukar inte gilla att vara så i centrum, men det var otroligt trevlig. Jag hade festen samma kväll, men en kollega hade sin veckan efter, för att hinna och orka fixa. Ärligt talat så känner nog alla precis som du - man orkar inte fixa med en fest. För visst är man slutkörd när avhandlingen väl är lämnad till tryck.

Hur som helst. Jag gav min handledare, bihandledare och opponent böcker som var noga utvalda för att passa dem. I övrigt så var det mest jag som fick presenter.

Ska du inte ha någon fest så tycker jag att du ska bjuda handledare och opponent på middagen tillsammans med din familj och sambo och där också överlämna en liten personlig present till dessa. Det brukar vara kutym - även om man får bortse från sådant.

Ett alternativ är så klart att du har en minimottagning direkt efter disputationen med bubbel och lite enklare plockmat/snittar. Då kan du tacka din handledare i samband med det och överlämna en present. En bok, en flaska fint vin eller liknande saker är bra presenter tycker jag.

91#f 1

Jag ska snart disputera och har haft fullt upp med jobb hela våren. Först nu har det slagit mig att jag kanske borde tackaw min handledare med en present. Är det brukligt att man gör så? När ska man överräcka den i sådant fall? Och vad ska man egentligen ge till en man i 50 årsåldern som man egentligen inte känner så väl utanför jobbet..?

Nog bör man ha en fest allt. Men du kan ju göra det enkelt och leja bort allt till en sk festfixare. En del krogar brukar även ordna sånt. Brukar inte kosta så mycket .

I princip vill jag ha fest såklart, men i och med att jag varit deprimerad under våren, alltså egentligen sjukskriven, så har jag verkligen, verkligen inte orkat. Det har handlat om att försöka ta sig från en dag till en annan. Jag är lite piggare idag, men det är bara några veckor kvar och jag har ingen lokal bokad och ingenting. Jag känner mig helt slut av tanken på en fest. Jag skulle bara göra det för att komma undan utan att verka vara jordens snåljåp. Egentligen vill jag bara fokusera på disputationen nu. Jag har inte energi till jättemycket, trots att jag mår lite bättre, och att lägga energi och oro på en fest känns som en felinvestering, faktiskt. :-( Jag vill bara lägga alla tankar på fest åt sidan och fokusera på jobbet och att försöka klara disputationen.

Böcker är fina presenter. Jag får försöka leta upp någon konstbok eller liknande som de flesta kan bläddra i/uppskatta. Önskar att jag kunde vara påhittig och ge något personligt, men jag har mest haft en jobbrelation liksom och jag känner inte honom privat eller vad man ska säga. Opponenten har jag aldrig träffat.

Ett litet krux med hela disputationen och middagen och allt är att jag bor på en annan ort (> 25 mil från universitetsstaden) och har doktorerat som industridoktorand. Jag kommer alltså inte ha en fin middag hemma hos mig på disputationsdagen, utan tanken var att eventuellt ha den hos mina föräldrar som bor snäppet närmare, men fortfarande ca 10 mil från universitetet. Mina föräldrar är inga akademiker och jag kan verkligen se framför mig vilken oro det skulle ge dem om jag skulle släpa med mig handledare + opponent (som dessutom inte är svensktalande) till deras hem. Gissningsvis och förhoppningsvis ( :o ) vill väl varken handledare eller opponent vara med på middagen om jag bjuder dem. :-/

Jag kanske får tänka om igen och skjuta upp middagen med mina föräldrar och sambo och gå på restaurang på disputationsdagen istället.

Ang fest, jag hade en fest, det var trevligt och en positiv upplevelse. Men det var mer jobb med festen än med resten av disputationen... Och jag hade nog gått vidare i livet även utan en fest. Ett alternativ kan kanske vara att styra upp ett restaurangbesök för de närmast berörda. Så gjorde jag när jag flyttade och det var inte mycket sämre än disputationsfesten men klart mycket lättare.

Ang present, buskar, träd och sånt som ska grävas ned i trädgården brukar vara ganska vanligt. Eller om doktoranden är från ett annat land diverse vin och liknande som är karakteristiskt från det landet/regionen. Om din handledare förväntar sig en present så är det ju bäst han får en, handledaren är ju en tämligen viktigt referens som bör vårdas därefter ;)

Om opponenten inte är svensk så tycker jag att du ska ge en bok som har en tydlig svensk anknytning (kanske som också har anknytning till ditt ämne om möjligt) på engelska.

Festfixare hade varit skönt.. Men även om det inte kostar så mycket så tror jag faktiskt att det drar iväg rätt snabbt. När jag har kollat lite löst på lokaler och catering så har det landat på ganska många hundra kronor per kuvert. Man kan ju eventuellt ta en kuvertavgift och lägga till lite själv, men jag vet inte alltså. Just nu känns det inte ens görbart att försöka hitta en festfixare - bara det är för jobbigt för mig just nu.

I princip vill jag ha fest såklart, men i och med att jag varit deprimerad under våren, alltså egentligen sjukskriven, så har jag verkligen, verkligen inte orkat. Det har handlat om att försöka ta sig från en dag till en annan. Jag är lite piggare idag, men det är bara några veckor kvar och jag har ingen lokal bokad och ingenting. Jag känner mig helt slut av tanken på en fest. Jag skulle bara göra det för att komma undan utan att verka vara jordens snåljåp. Egentligen vill jag bara fokusera på disputationen nu. Jag har inte energi till jättemycket, trots att jag mår lite bättre, och att lägga energi och oro på en fest känns som en felinvestering, faktiskt. :-( Jag vill bara lägga alla tankar på fest åt sidan och fokusera på jobbet och att försöka klara disputationen.

Böcker är fina presenter. Jag får försöka leta upp någon konstbok eller liknande som de flesta kan bläddra i/uppskatta. Önskar att jag kunde vara påhittig och ge något personligt, men jag har mest haft en jobbrelation liksom och jag känner inte honom privat eller vad man ska säga. Opponenten har jag aldrig träffat.

Ett litet krux med hela disputationen och middagen och allt är att jag bor på en annan ort (> 25 mil från universitetsstaden) och har doktorerat som industridoktorand. Jag kommer alltså inte ha en fin middag hemma hos mig på disputationsdagen, utan tanken var att eventuellt ha den hos mina föräldrar som bor snäppet närmare, men fortfarande ca 10 mil från universitetet. Mina föräldrar är inga akademiker och jag kan verkligen se framför mig vilken oro det skulle ge dem om jag skulle släpa med mig handledare + opponent (som dessutom inte är svensktalande) till deras hem. Gissningsvis och förhoppningsvis ( :o ) vill väl varken handledare eller opponent vara med på middagen om jag bjuder dem. :-/

Jag kanske får tänka om igen och skjuta upp middagen med mina föräldrar och sambo och gå på restaurang på disputationsdagen istället.
Opponent och handledare är alltid med på festen:). Tex köp en glasgrej från ett svenskt glasbruk som present:idea:

@Katti Du har inte någon familj eller goda vänner som du skulle kunna lämpa över festplanerandet på? Jag och syrran höll i en stor del av festen när våran mamma disputerade. Mamma bokade visserligen lokal eftersom hon hade lokalkännedom i närheten av universitetet men jag och syrran handlar och fixade till mingel när vi väntade på om det var godkänt eller inte, och jag hade sedan varit med och styrt upp buffén, fixat bordsplaceringar, var toastmaster och i största allmänhet såg till att allt flöt på. Stället vi var på var vana att ha disputationsmiddagar och gav många bra råd när jag frågade om hjälp för att det skulle vara smidigt. (Jag hade inte varit på någon disputation alls innan så jag visste inte vad jag hade att förvänta mig. ;) )

Det lutar åt att det blir ett restaurangbesök. Hade gärna sluppit alla former av fester och sammankomster med folk utanför familjen.. ;) Men restaurangbesök är väl det som kräver ett minimum med ansträngning och som jag ändå kan fixa att vara med på.

Tack för bra presentförslag!
Jag har ingen aning om vad min handledare förväntar sig. Han har inte sagt något eller hintat om något. Men det är klart att jag uppskattar honom och vill ge honom något - om det är så det brukar gå till.
I vissa sammanhang hamnar man ju i den pinsamma situationen att man har en present till någon som absolut inte vill ha/förväntar sig det. Det kan bli nästan lika awkward som att inte ha en present när någon förväntar sig det. :o

Festfixare hade varit skönt.. Men även om det inte kostar så mycket så tror jag faktiskt att det drar iväg rätt snabbt. När jag har kollat lite löst på lokaler och catering så har det landat på ganska många hundra kronor per kuvert. Man kan ju eventuellt ta en kuvertavgift och lägga till lite själv, men jag vet inte alltså. Just nu känns det inte ens görbart att försöka hitta en festfixare - bara det är för jobbigt för mig just nu.
Kuvertavgift tycker jag du kan ta om du lejer bort allt göromål. Så brukar man göra

Opponent och handledare är alltid med på festen:). Tex köp en glasgrej från ett svenskt glasbruk som present:idea:

Nu är ju själva grejen att jag tyvärr inte vill ha en fest och det känns så himla trist att min stora dag ska försvinna i ångest över att behöva ordna en fest för min handledare och opponent..

Glasprylar är fina. Tack för tipset! Nu har jag många bra uppslag till presenter :)

Kuvertavgift tycker jag du kan ta om du lejer bort allt göromål. Så brukar man göra
Ja, precis, men det kanske inte är så många som vill komma om det börjar dra iväg mot 500 kr eller mer (vilket det nog gör om jag fixar festfixare).

Har du kollat upp med lokaler på universitetet? På mitt universitet så får man låna lokal gratis när man har disputationsfest. Catering och dryck kan du överlåta till din sambo att fixa.

Ett alternativ är så klart att du har en minimottagning direkt efter disputationen med bubbel och lite enklare plockmat/snittar. Då kan du tacka din handledare i samband med det och överlämna en present. En bok, en flaska fint vin eller liknande saker är bra presenter tycker jag.
Låter som ett jättebra förslag. Görbart och trevligt. Tack.

Jag har inte kollat det, faktiskt. Som jag nämnde i ett inlägg så bor jag långt från universitetet (> 25 mil) och har gjort hela mitt projekt på ett företag. Om jag hade en disputationsfest så skulle jag hellre ha den i min hemstad, egentligen, och bjuda mina kollegor. Skulle jag vara på uni så skulle det bara bli jag, handledare, opponent, sambo + mina föräldrar och då blir det ju mer en liten middag, som jag var inne på från början. :/

Ja, precis, men det kanske inte är så många som vill komma om det börjar dra iväg mot 500 kr eller mer (vilket det nog gör om jag fixar festfixare).
200-400kr brukar det va på dom som jag varit på. Hör med universitetets matsal dom brukar anordna sånna tillställningar. Eller så kan man låna institutionens matsal, fikarum

Då tycker jag att du ska satsa på det! :) Särskilt som du skriver att det bara blir ångestfyllt annars. Ordna med en liten minibjudning istället.
Ja, det blir nog så. :) Tack för tipset. :) Jag har så himla dålig koll på hur sådant här går till.. Har liksom bara varit på en disputation..

Liknande trådar

Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande... 2
Svar
26
· Visningar
3 249
Senast: Kiwifrukt
·
Relationer Borde kanske använda mitt anonyma nick men orkar inte byta :D Ni som vet vem jag är IRL behöver kanske inte ringa aftonbladet och tipsa...
Svar
11
· Visningar
3 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka