Premie och kval är klart!

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Idag gick lite surmärren sitt kval och lyckades faktiskt kämpa sig in på godkänd tid även om det var knappt! 1,27,8 med galopp... Så nu blir det genomgång och röntgen och vintervila innan vi ska rensa banorna i vår!
Det var så himla kul att hon fixade det för hon har inte alls viljat ta i på träning.

Grattis :bow: :banana: . Alltid kul när det går bra! Själv misslyckades vår märr, hon galopperade och blev diskad men trots det är jag jättenöjd ändå med henne, om man nu får vara det :confused: :crazy: . Hingsten han gjorde bort premiet tidigt i våras och kvalet under sommaren och han skulle kunnat gjort det i sömnen :D . Jag bara älskar den individen och hans inställning till det här med trav :love: . Han bara borrar ner huvudet och tar i lite extra då man ber om det :love: . Synd bara på storleken, han är bara 150 cm och kommer inte att växa mer så förhoppningaran har ändå sjunkit något :cry: .

Då han kvalade i somras var det jättetung bana och han startade på 20 tillägg och på start var det flera starthästar. Alla andra tvååringar på hans volt hade strukits pga av banan. Banan var så tung att kusken sa att han höll på att stupa då han gick in in sista sväng, men så fort han svängde in på upploppet och fick fäste igen borrade han bara ner huvudet och tog i för kung och fosterland :D . Behöver jag säga att han var förbi starthästarna då de gick i mål och att han var den ända som klarade kvalet den dagen :D :love: .
mvh jesse

Får gratulera... Den ena av våra hästar klarade premie här om veckan. Han är så nonschalant att det inte är någon idé att kvala honom... Den andra kvalade riktigt bra på 1.23, hon ska ut i början av nästa år direkt så ingen vintervila där inte.

Det var så skönt att se att hon tog i hela vägen, för hon har kapacitet men ingen som helst lust att ta ut sig... Vi misstänker att det kan vara någon lös benbit så efter helgerna så blir det stor undersökning! ;) Om det inte är något fel på henne så måste vi nog sätta oss ner och fundera på varför hon inte vill ta i... Och varför hon ska slänga sig i galopp i första sväng var eviga gång... *suck* Men ändock så har hon kommit en bit på vägen till stjärnorna!! ;)

Men hon kanske bara inte förstår vad det handlar om??Alla travhästar fattar ju inte riktigt poängen med att ta ut sig till sista blodsdroppen. För endel tar det ju flera starter, kanske år och endel fattar aldrig riktigt varför de ska springa sig trötta och få mjölksyra upp över öronen då de istället kan masa sig i sin egen fart och stanna upp så fort de känner minsta tillstymmelse till mjölksyra :D

Men en liten bit mot stjärnorna har hon ju iaf kommit precis som du sa..
mvh jesse

Snurrfian.Grattis!Och lycka till vidare!

Jesse.Kommer du inte ihåg de små krigarna som tjänat miljoner?Inte dömma pålle på storleken:)Kör hårt!*hejjar på*

Jo, visst finns det hästar som varit bra, väldigt bra och samtidigt små men han är så himla liten och då menar jag åt alla håll. Han är bara inte låg, han är kort och kompakt också så han ser verkligen fjuttig ut. Fast å andra sidan ser han väldigt klassig ut också och travar som en liten tiger :love: . bara vänta och se alltså men förhoppningarna har, som sagt, ändå sjunkit pga storleken..
mvh jesse

Äh!En bra skalle räcker långt!Vår häst sprang i stort sett bara på huvudet och det räckte dugligt långt ändå:)*puffar på*
Jag kommer hejja på er iallafall!

:bow: . Du har så rätt! Skallen är ju det viktigaste på hästen, utan den kommer de ingenstans. Det spelar ingen roll hur bra de är kapacitetsmässigt om de inte har rätta huvudet så vi får väl se. Jag har ju höjt den här hästen till skyarna från det han, i princip, var fölungen och travade runt i hagen. Det var bara trav i hästen och vilken trav dessutom :love: . Han var en kortare tid i proffsträning vid årskiftet då jag fick barn och tränaren var i det närmaste lyrisk varje gång de kört honom.

Problemet med honom nu är väl att han börjat vara lite hingstig och bromsar lite då man kör honom först, han gillar ju istället att ligga utvändigt och trycka på :love: :D . Men jag vet inte om jag törs kastrera honom då han är så liten, inte för att han inte växt färdigt för det har han nog men jag är rädd att han kommer att känna sig liten då han blir valack?! Annars är det en väldigt snäll,klok, liten hingst. Det är extra speciellt då han är ett egen uppfödning och mamman till honom är min allra första egna travhäst. Hon har en till äldre avkomma som jag fött upp själv som också är otroligt kapacitetsfull men har haft så förbaskat otur med skador ända från det att han föddes och har väl, i princip, aldrig stått på 4 friska ben än..Han har väl i sitt 4 åriga liv gått 5-6 riktiga snabbjobb och kuskarna har genast undrat om mamman har fler avkommor :D . Jag var lite ful och selade ut han i hans första kval i somras fast jag visste att han var lite ofärdig :crazy: . Han blev påkörd av en galopperande häst i första sväng och felade bort mycket mark men klarade sig såklart lätt ändå trots att han gick i mål på tre ben och fick startförbud :crazy: . Tyvärr visar röntgenplåtarna också att han har förändringar i ledbrosket så jag tror ju inte riktigt att han någonsin kommer att hålla. Jag vill ju bara så gärna att han ska få vara fräsch ett par starter och visa vad han går för men jag har svårt att tro att det blir någon start för honom..

Nu blev det såhär långt igen men jag älskar att skriva om mina älsklingar och kan aldrig sluta i tid :crazy: .
Tack för att du hejjar på oss nu i vår då lillskiten blir tre och konkurrenterna ska få se bakpartiet på honom :D
mvh jesse

Grattis :bow:
Får man vara med i "2-åringsklubben" ? (snart 3-åringsklubben)
Min egen lilla gumma gjorde sitt kval idag och stack nosen först i mål :love: Tiden blev 1:25,6 och banan var 2 sekunder tung. Hästen var lugn som en filbunke (men inte jag)
Jag trivs ju bäst hemma på träningsrundorna :o

Lycka till allihop så ses vi på tävlingsbanorna nästa år :banana:

Grattis och lycka till i fortsättningen till er alla. :banana:
Det ska bli kul att följa era kusar under treåringssäsongen! :)

Jo det är nog så att hon inte riktigt förstår sig på det där med att komma först... I hagen går det ju bra att komma sist till grinden för sen kan man hugga och slå sig längst fram... ;)
Hennes syskon har varit lite sena av sig allihopa så det lutar åt det hållet... Hennes ett år äldre syster gjorde idag (!) sin första start och var trea, så det ser ganska bra ut ändå...
Hon har tio syskon och 2 av dem har tjänat en halv miljon, varav den ena är en helbror så man kan ju hoppas! ;) Hm så vart det ännu mera om hästen... ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 800
Senast: Fiorano
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lyckades få en konsultation hos en efterfrågad hälsoperson som är expert på kvinnohälsa. Det var väldigt givande! Trots att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 409
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På privatlektionsstället vid världens ände är det inte så noga med terminer och så, så där har jag möjlighet att rida lektion då och då...
Svar
0
· Visningar
728
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 055
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV