Prednisolon till hund

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare Sessiagh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 20 684
S

Sessiagh

Nu har min hund fått fukteksem igen, samma som förra året. Hon fick då prednisolon utskrivet men jag kan inte komma ihåg doseringen. Ni som fått prednisolon till era hundar för att lindra allergier, hur mycket fick de? Jag undrar över hundar i viktklassen 30 kg baserat på 5 mg tabletter.
/Sessiagh

Sv: Prednisolon till hund

Låter mycket....
Hon har extrem klåda så jag vill gärna ge henne redan ikväll, ringer såklart vet i morgon. Men 1-2 mg skulle i så fall motsvara 30 - 60 mg, dvs 6 - 12 tabletter. Så mycket fick hon inte förra gången.
/Sessiagh

Hmm, min får 4 tabletter (väger 32-35 kg) varannan dag om hon ska ha Prednisolon. Men jag burkar ge max 2 för att hon blir inkontinent av dem.

Ska kolla hur många mg de är på... 5 mg, alltså 20 mg.

Tack! Då ger jag henne fyra i stötdos ikväll och kontaktar vet i morgon. Vill minnas en dosering på 2 morgon och 2 kväll, tack för hjälpen!
/Sessiagh

Ett annat bra tips för att få bukt med fukteksem är att raka rejält runt den drabbade området och sedan pressa (löst) en stor bomullstuss indränkt med jodopax mot exemet. Har fungerat även på de mest jobbiga fuktexem.

2 mg är en mkt hög dos och brukar inte wara motiwerad wid hudbeswär.

Ett fukteksem är dessutom orsakat aw bakterier och genom att ge en "stötdos" immunosuppression ger man buggarna en rejäl skjuts. Tacksamt för dem, men otacksamt för hunden.

Fukteksem kan man i undantagsfall behöwa behandla med allmänantibiotika men YTTERST sällan allmänkortison. Det finns lokala formen som werkar där de ska och inte ger upphow till samma biwerkningar. Det wiktigaste är att raka och twätta rent runt förändringarna och behandla med antiseptiskt preparat som klorhe idin.

Det finns hudsjukdomar som kräwer kortisonbehandling, men fukteksem är inte en aw dem. Återkommande fukteksem bör dessutom utredas eftersom man ofta hittar en bakomliggande sjukdom som påwerkar hudens skyddsbarriär i negatiw riktning.

Nu har min hund fått fukteksem igen, samma som förra året. Hon fick då prednisolon utskrivet men jag kan inte komma ihåg doseringen. Ni som fått prednisolon till era hundar för att lindra allergier, hur mycket fick de? Jag undrar över hundar i viktklassen 30 kg baserat på 5 mg tabletter.
/Sessiagh

Vi fick ett upptrappningsschema! Som var ungefär att börja med en tablett och upptrappa det rätt kraftigt några dagar, för att sedan trappa ner och slutligen hamna på 2 tabletter varannan dag, vi kunde därefter gå ner till 1 tabl. varannan dag då det gav riktigt bra effekt.

Nu på sommaren klarar vi oss utan kortison (kvalsterallergi), men kommer få ett nytt upptrappningsschema igen...

Tycker du ska ringa och höra med veterinären för att Prednisolonet ska ge allra bästa effekt.

Fast varför vill man ge någt som är hämmande för immunförsvaret när det redan är nedsatt?

Fukteksem har sin grund i hudens dåliga immunförsvar och då bör man hjälpa det och inte stjälpa det. Hellre antibiotika.

Fast varför vill man ge någt som är hämmande för immunförsvaret när det redan är nedsatt?

Fukteksem har sin grund i hudens dåliga immunförsvar och då bör man hjälpa det och inte stjälpa det. Hellre antibiotika.

Ny här, så inte så haj på svarstekniken, men visst svarade du mig? :). Vilket fall kan jag förklara varför veterinären gett oss kortison:

Min hund får kortison på vinterhalvåret p g a allergi som ger: - klåda - sår när hunden kliar. Som i sin tur blir infekterade eftersom hunden slickar, kliar biter ännu mer om de väl hinner uppstå. Som då behöver behandlas med antibiotika vilket i sin tur pajjar magen på min hund. Antibiotikan hjälper bara för de akuta besvären, klådan i sig kvarstår och därmed uppstår besvären inom kort igen.

Dock har ju min och TS hund kortison av olika anledningar. Fukteksem är jag ingen fena på men vet som skrivit ut medicinen borde väl veta?

Ja, hellre antibiotika. Men det fanns kanske inte i medicinskåpet. Om man ska wara sin egen weterinär bör man kunna läsa innantill i FASS där det swart på witt står att Pred ej ska ges wid infektion utan samtidig kausal behandling.

Jag håller med i princip, men det finns vissa undantag. Jag ger kortison inledningsvis när fukteksemet upptäcks och det har uppstått vätskande yta, inte för att bli av med eksemet utan för att bryta den onda cirkeln som uppstår. Det kliar - hunden kliar - det blir sår som kliar ännu mer och hunden kliar ännu mer. Jag går in direkt och bryter med kortison, klipper rent, håller rent och klådan stillar sig. På vets rekommendation. Jag har en collie med mycket underull som börjat sätta rejäl vinterpäls och vi har fortfarande över 20 grader dagtid i skåne... Hade tidigare en new foundland blandning som råkade ut för exakt samma.
Det är inte hela hunden som drabbas utan uppe vid länden där pälsen är som tjockast.
Det gäller bara att observera i tid (vilket jag inte gjorde denna gången) och börja behandla direkt. Det innebär att klippa rent, släppa in luft och gärna bada i medicinskt schampoo typ ichtyol (osäker på stavningen) schampoo. Några salvor eller antibiotika har aldrig behövts. Jodopaxlösning är bra men jag tycker att aloe vera juice är lika bra om såret inte är infekterat. Det lindrar även klådan.

Ibland får man göra lite undantag. Jag låg inne med dubbelsidig lunginflammation förra året och fick penicillin intravenöst. Trots detta fick jag även stora doser kortison pga min astma. Inte för att det har med min hunds fukteksem att göra, men man kan inte alltid säga att det är kontraindicerat med kortison vid infektioner.

Det är heller inte så att hundar som får fukteksem automatiskt har ett nedsatt immunförsvar. Det blev en väldigt intressant debatt av det här.
/Sessiagh

Trots detta fick jag även stora doser kortison pga min astma. Inte för att det har med min hunds fukteksem att göra, men man kan inte alltid säga att det är kontraindicerat med kortison vid infektioner.

Det är heller inte så att hundar som får fukteksem automatiskt har ett nedsatt immunförsvar. Det blev en väldigt intressant debatt av det här.
/Sessiagh

Nej, det är inte kontraindicerat att ge kortison wid en infektion, men man ska inte ge det utan att samtidigt behandla infektionen. Det hade ju dina läkare koll på eftersom du samtidigt behandlades med intrawenöst ab.

Återkommande fukteksem tyder på att allt inte står rätt till. Jag har aldrig påstått att det handlar om nedsatt immunförswar, däremot nedsatt hudbarriär. I ert fall kan det ju röra sig om ull + wäta.

Det är inte lege artis att behandla "klåda" med kortison hursomhelst. Fukteksem bör i de flesta fall inte behandlas med allmänkortison. Testa istället med hydrokortisonsalwa lokalt nästa gång det händer. Det stillar klådan lika bra och påwerkar inte hundens immunförswar i samma utstäckning.

Ska prova kortisonsalva om det händer fler gånger. Problemet är bara att hon lär slicka den i sig. Jag ska vara betydligt mer observant nästa sensommar och försöka mota Olle i grind, så att säga. Det är synd om henne, inte bara pga fukteksemet utan för att hon lider så av värmen.
Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till pälssättningen nu på hösten, hon behöver ju underullen när det blir kallare, men just nu är den bara av ondo. Ska jag kamma bort så mycket jag kan eller inte.... underullen sitter ju inte hårt, som täckhåren gör.

Det här med kortison och infektioner, medicinläkaren satte ut kortisonen pga lunginflammationen och några dagar senare satte allergiläkaren in den igen. Första läkaren menade att det inte var bra att äta kortison vid infektion, andra läkaren hade menade att under insatt penicillinbehandling var det ok eftersom jag hade så svårt med att få luft och syresätta mig. Som patient blir man helt förvirrad....

Hunden mår i alla fall bättre nu och såret är torrt med skorpa. Nu väntar vi bara på en härlig höst med lite kyligare väder, då mår både människor och djur bra.
/Sessiagh

Jag säger bara köp gelly DET ÄR EN ALOEVERA det är det bästa man kan använda till allt.
Säg vad det inte funkar till.
Deras lager finns i Göteborg.

Det är bra för både djur och människor.
Köp det bara jag har använt det till mina djur det finns inget annat annat som är bra.

Trot om ni vill ni ångrar er inte det skall jag lova er.

LYCKA TILL!!!!!!!!!

Funkar säkert bra när hunden tål det, men tywärr är aloe wera en mycket potent allergen hos hund. Utlöser alltså lätt allergiska reaktioner efter en tids anwändande.

Liknande trådar

Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
998
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
635
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 576
Senast: ii-ssa
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
662
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka