Pratande hårboll...

Cyllene

Trådstartare
Jag trodde jag skaffade en katt i somras, men icke! Ju äldre han blir, desto mer ser han ut som ett troll, och desto mer "pratar" han. Mina tidigare katter har inte pratat! Någon som vet vad har jag råkat ut för???? ;)

Han lät inget som riktigt liten, men för varje vecka som går nu låter han mer och mer. (Idag är han 6 månader.) Han jamar inte, utan han kurrar/kväker. I början verkade det som om det mest var för att han skulle kolla vart jag var, men nu kan han ligga och kväka för sig själv och när han busar med brorsan ska vi inte tala om hur han låter.

Sen det där med pälsen. Jag trodde det var en vanlig bondkatt jag köpte, men som sagt var, idag är det en riktig hårboll! Han är otroligt långhårig och fluffig med ganska matt päls. Tanken är ju att han ska vara stallkatt, hur kommer det fungera? Han är ganska van vid borste men nu när han mest är inne är det inga problem.

Jag tar gärna emot tips på "hårbolllsvård", och vill gärna höra om pratande katter. Jag undrar ju vad han vill... Brorsan säger inte mycket men börjar låta lite han med nu.

Hårbollen:

ostergarden

Sv: Pratande hårboll...

Jag skaffade min älskade Måns för 14 år sen! I början undrade jag vad jag släpat hem!

Han skrek och skrek och skrek och skrek, efter ett halvår så födde jag barn! Måns skrek mer än bebisen, han skrek så barnen vaknade!

Efter ett tag började jag fundera på varför han skrek, och jag märkte snart att han behövde mer uppmärksamhet än vad han redan fick. Så varje gång han kom in så fick jag fjäska och dutta med honom! Då blev han tystare!

Nu fyller han snart 15 år och låter lika mycket fortfarande. Han vill helst att jag ska ligga hos honom hela tiden och han blir riktigt upprörd när jag inte lägger mig på dagtid!

IMG_2083.jpg

Senast ändrad:

Ser ut och låter (!) som att det kan vara en del perser i honom kanske? De har lite mattare päls och är ofta pratiga.

Vi har en hane här hemma som på kvällarna brukar gå in i sovrummet och sitter där och ropar på sin husse att det är dags att gå och lägga sig (och klappa på katten). Sen har han ett annat tjut för när det är dags att byta vatten i skålen. Och ett tredje för "maten är slut". Osv. Han pratar när han vill något. Mycket strupljud, låter jättekul. Kan klucka och gurgla lite liksom.

Själv har jag en sexåring bondkatt med okänt ursprung som gärna sitter och kurrar och pratar med mig i soffan, bara för att vara social. Ropar man på honom så svarar han och kommer springande.

Och den tredje katten låter bara när maten är slut.... Fetknoppen. :D "Mjää mjä mjä!!"

Han var väldigt fin din kisse! :)

Vi har en perser hemma, han fyller 12 i år. Han pratar inte så mkt för sig själv, utan mer att han svarar när man pratar med honom. Pälsen hans är svår att underhålla, men vi gör en helklippning en gång per år, oftast intill sommaren då de byter päls. Annars försöker vi borsta pälsen minst varannan dag. Bara de gör pälsen väldigt fin, men de är elastiskt, nog pga att vi inte badar honom, de sköter han lika bra själv.

Jag har tre pratmakare hemma, det är aldrig tyst. En spinner så fort man tittar på honom HÖGT så det hörs i hela lägenheten, han pratar även om man "frågar" honom om något och är väldigt kontaktsökande. Sen har vi knasbollen som pratar precis hela tiden, eller han skriker mer, han pratar tom i sömnen och blir tom hes i perioder för att han överanstränger rösten. Å så lillstrumpan som låter när hon går, varje gång hon sätter ner en tass så gör hon ett litet pipljud men när hon står still är hon tyst :rofl:

Hunden är den tystaste i min familj:D

Min ena katt tjatar väldigt mkt och han började tjata ännu mer när han blev könsmogen men nu när han blivit kastrerad så tjatar han lite mindre.Kanske det beror på det?
Om du håller efter hans päls och klipper bort dom tovorna som du inte kan borsta ur så tror jag allt att det kommer att gå bra.

Annars försöker vi borsta pälsen minst varannan dag. Bara de gör pälsen väldigt fin, men de är elastiskt, nog pga att vi inte badar honom, de sköter han lika bra själv.

Vi badar våran persern, med full längd på pälsen, med schampo+balsam (för katt förstås) kanske varannan var tredje månad. Då behöver han bara borstas igenom nån gång i veckan.

Vår bondkatt har också lite dålig pälskvalitet, lite matt sådär. Är man noga med att ge henne bra foder blir den dock lite bättre. Dock en enorm skillnad jämfört med den andra katten, på henne pärlar vattnet bara av om hon får några stänk på sig, bondkattens päls däremot säger slurp, hon blir genomblöt på nolltid.

Pratighet är medfött, tror jag, däremot kan man uppmuntra dem mer eller mindre. Vår bondkatt är ganska pratig (fast hon jamar inte heller, utan säger Äh! Äh! när hon vill nåt), den andra som vi köpte som vuxen sa inte flasklock till en början. Kändes jättekonstigt för oss som är vana vid katter som pratar. Efter några år hos oss har hon dock blivit mer talför hon också, hon har väl lärt sig att hon får respons om hon säger något (vi är närmast pavlovska där, dessvärre).

Så jag gissar att om man ignorerar katten varje gång den säger nåt, och uppmärksammar den när den är tyst så kan man få dem att låta mindre, om man vill.

Vår F är en blandning norsk skog och maine coon, den förre M var skog/ norsk huskatt (finns det?!). Båda har varit pratglada, men F är extrem. Han ropar och påkallar uppmärksamhet, eller så vill han bara prata och ha svar tillbaka. Det finns en radda olika läten, och han tycks välja bland dem. Nåt låter som "ja", nåt som "nej" och sen en hel del andra. Hur charmigt som helst! :love:

Päls finns det i mängder ... brr ... har just sopat köksgolvet; torv och blötsnö blir en förunderlig gegga!!! Vi kammar katten flera gånger i veckan, och klarar de flesta tovorna. Han ser ut som en moppefäll på magen, så det gäller att hålla koll. Några tussar har vi fått klippa bort.

Tillägg: Cyllene, du har fått bilder, det är en LURV.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 196
Senast: Marvin
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Tills nu så trodde jag ALDRIG att nåt sånthär skulle hända för mig. Eller egentligen så hela mitt liv är ju som jag aldrig trodde att...
2
Svar
35
· Visningar
2 522
Senast: zuli
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 594
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama