PPID (Cushings syndrom)

Lyckan

Trådstartare
I november konstaterades efter blodprov att min gamla dam Kalibra f.93 har PPID (Cushings syndrom)

Efter att ha medicinerats i 2 månader med Prascend så har flera av hennes symptom försvunnit eller minskat. En del finns dock kvar.

Igår var det dags att ta ett uppföljningsprov för att se hur värdena ligger nu.
Trots minskning av felra symptom så har hon ännu sämre värden nu än innan medicinering. 47 i november och jag tror 52 nu.

Skulle gärna vilja att ni delar med er om ni är drabbade och hur det har gått.
Hur lång tid har det tagit innan värdena har förbättrats hos era hästar?
Är det någon det inte har gått vägen för?
Delge gärna era erfarenheter.

Min ponny f.92 blev diagnostiserad för lite mer än 2 månader sen och hans symtom har senaste tre veckorna nästan försvunnit helt. Dock så har hans värden inte stigit utan är för låga nu och han går på 1/2 tablett, men min ponny reagerar väldigt kraftigt på medicin så han är väl inte helt "normalfall" men min veterinär sa att efter 2 månader så håller värdena fortfarande på och ändrar sig.
Kan inte komma med några tips men läste om någon med en häst som behövde äta 7(?) tabletter per dag så du kanske bara behöver höja dosen.

Vi har höjt dosen från 1 tabl/ dag till 1,5 nu så får vi se. Men 7 tabl/ dag!!!! Det vet jag inte riktigt om ekonomin tillåter. 1 t/ dag kostar 500/mån.

Att värdet inte är lägre kanske kan bero på att ACTH-mivåerna kan variera under året.
Jag vet även att någon här på forumet beställer medicin utomlands, mkt billigare. Sök i gamla trådar efter det om inte personen själv hittar in här.

Jag köpte prascend från England till vår häst som hade PPID. Då var det mycket billigare att beställa därifrån. Svårt var det inte heller. Det enda som krävdes var ett recept på engelska från veterinären. Om jag inte minns fel kunde man skriva ut receptblanketten eller om det var instruktioner om vad som skulle finnas med på receptet från deras hemsida. Enligt hemsidan jag beställde ifrån kostar en tablett 1,04 euro idag så om din häst @Lyckan äter prascend för 500 kr/månad vid 1 tablett/dag så borde det bli billigare att beställa därifrån.

Skicka ett pm om du vill ha adressen :)

Jag köpte prascend från England till vår häst som hade PPID. Då var det mycket billigare att beställa därifrån. Svårt var det inte heller. Det enda som krävdes var ett recept på engelska från veterinären. Om jag inte minns fel kunde man skriva ut receptblanketten eller om det var instruktioner om vad som skulle finnas med på receptet från deras hemsida. Enligt hemsidan jag beställde ifrån kostar en tablett 1,04 euro idag så om din häst @Lyckan äter prascend för 500 kr/månad vid 1 tablett/dag så borde det bli billigare att beställa därifrån.

Skulle gärna vilja ha adressen vart man beställer prascend och hur man går tillvöga.

I november konstaterades efter blodprov att min gamla dam Kalibra f.93 har PPID (Cushings syndrom)

Efter att ha medicinerats i 2 månader med Prascend så har flera av hennes symptom försvunnit eller minskat. En del finns dock kvar.

Igår var det dags att ta ett uppföljningsprov för att se hur värdena ligger nu.
Trots minskning av felra symptom så har hon ännu sämre värden nu än innan medicinering. 47 i november och jag tror 52 nu.

Skulle gärna vilja att ni delar med er om ni är drabbade och hur det har gått.
Hur lång tid har det tagit innan värdena har förbättrats hos era hästar?
Är det någon det inte har gått vägen för?
Delge gärna era erfarenheter.
Om du har fb så finns där en grupp för oss, vi som har häst med cushing

Jag vill också gärna ha adress till vart man kan beställa från England :)

TS, jag tänkte på att värdena stiger ju rätt kraftigt precis så här års så det kanske inte är jättekonstigt att den har högre nu. Men öka dosen prascend och testa sen igen. Jag har bara positiva erfarenheter av att medicinera mot PPID (än så länge iaf)

Jag vill också gärna ha adress till vart man kan beställa från England :)

TS, jag tänkte på att värdena stiger ju rätt kraftigt precis så här års så det kanske inte är jättekonstigt att den har högre nu. Men öka dosen prascend och testa sen igen. Jag har bara positiva erfarenheter av att medicinera mot PPID (än så länge iaf)

Har skickat pm till dig. :)

Instämmer också i din tanke om att dosen kanske behöver ökas eftersom det är "högsäsong" på gång. Jag fick öka på dosen till min häst för ett par veckor sedan eftersom hon började se lite trött ut. Räckte att öka med 1/4 och efter ett par dagar var hon sig själv igen. Nu får hon gå den denna dosen tills nästa test ska göras i september.

Vissa svarar tyvärr dåligt på pergolid och förbättringen blir bara tillfällig. Min var som mest uppe i 12!! tabletter per dag men inte ens det kunde kontrollera sjukdomen.

Få hästar klarar sig i längden på endast en tablett. Många behöver 3-5 tabletter per dag. Så finns det de som behöver det dubbla. Du måste öka tills acth ligger bra. Jag är smärtsamt medveten om hur dyrt det är, även om man köper från England blir det mycket pengar om hästen behöver en högre dos än vanligt. Men man har ju inget val. Finns inget annat att göra än att betala medicinen eller strunta i medicinering och avliva hästen när den blir för dålig.

Det är en tragedi att boehringer tog patent på pergolid för häst!! Innan Prascend kom på marknaden kunde man köpa pergolid för människor som var mycket billigare. Pergolid är en billig medicin att tillverka. Resultatet blev att många som haft sina hästar på höga doser pergolid inte längre hade råd och hästarna fick lida. Visar bara återigen att läkemedelsindustrin endast är ute efter att tjäna pengar, finns absolut ingen altruism där...

Vi har höjt dosen från 1 tabl/ dag till 1,5 nu så får vi se. Men 7 tabl/ dag!!!! Det vet jag inte riktigt om ekonomin tillåter. 1 t/ dag kostar 500/mån.
f

Det är väl tillåtet att skriva namn på butik? Folk skriver ju Hööks, Börjes osv.

De flesta större djurapotek i UK säljer Prascend. Jag har köpt från tex viovet.

Har skickat pm till dig. :)

Instämmer också i din tanke om att dosen kanske behöver ökas eftersom det är "högsäsong" på gång. Jag fick öka på dosen till min häst för ett par veckor sedan eftersom hon började se lite trött ut. Räckte att öka med 1/4 och efter ett par dagar var hon sig själv igen. Nu får hon gå den denna dosen tills nästa test ska göras i september.
Vill du skicka till mig med eller är det viovet?

Hej. Önskar info/hjälp med hur du beställt från england. Mvh Viktoria

Hej. Önskar info/hjälp med hur du beställt från england. Mvh Viktoria
Du ber din veterinär skriva ett fysiskt recept på engelska och skickar /scannar det sedan till https://www.viovet.co.uk/Prascend-for-Horses/c3216/. Du tjänar dock inget på det längre. Den nya kopian "pergoquin" som har funnits i Sverige ett tag nu kostar 2475 kr för 200 tabletter dvs 12,40 per tablett att jämföra med 172,89 pund för 160 tabletter prascend dvs 1,08 pund vilket i dagens penningvärde är 13,61 kr hos viovet. Dessutom tillkommer frakt och troligtvis även tullavgift.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är någon mer som har en häst med cushing syndrom som klarat sig, eftersom det är en tuff sjukdom och det är inte alla...
2
Svar
23
· Visningar
6 083
Senast: marie ireholt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar