S

swawrwa

Nu har mamma sagt 3 ggr att jag skall ge hästarna potatisskalen.
Kan man ge hästar det ?

och kan man ge " tärnad " rå potatis ?

Sv: Potatis ?

kan, kan man säkert men det finns ingen anledning att göra det.
Hästar är inga komposthinkar eller slasktrattar, de mår bäst om de får hästanpassad mat och dit hör inte potatisskal och tärnad potatis, som näst intill enbart innehåller stärkelse.

Om det bara är frågan om en liten mängd. Tex det som blivit över från er middag så kan du ju ge det. Det är ju inte farligare eller sämmre än att ge annat hästgodis som man sticker åt dom ibland.

Men det är så klart inte något som ska ersätta den vanliga foderstaten.

Skulle inte jag har gjort! Potatis är väl en av de saker som besprutas mest i svenskt jordbruk (med risk för påhopp!) och bör tvättas noga/skalas innan man äter dem. Att då ge skalen till hästen känns lite onödigt. Men, du äter kanske ekologiska knölar! :idea:

Men sen om potatis är hästmat eller inte kan man ju fråga sig. Kr***t har ju iofs potatisprotein i en del säckar, men då antar jag att det mesta av stärkelsen är borttagen.

Senast ändrad:

min häst tycker potet är jättegott! han brukar få ibland om det är några till övers från middagen.

vet att endel travtränare fodrar med potatis, tydligen ett bra fodermedel om hästen tycker om det, det gjorde inte min :rofl:

Skulle inte jag har gjort! Potatis är väl en av de saker som besprutas mest i svenskt jordbruk (med risk för påhopp!) och bör tvättas noga/skalas innan man äter dem. Att då ge skalen till hästen känns lite onödigt. Men, du äter kanske ekologiska knölar! :idea:
:rofl:
Alltså... OAvsett om potatisen bestprutas eller inte så är det bara blasten som blir besprutad. Själva potatisarna ligger under jorden och nås inte av några bekämplingsmedel - åtminstone inte på utsidan (vad växten möjligen tar åt sig och vidarebefordrar ner till rotknölarna kan jag inte svara på).
OM någon del av potatisen ligger ovan jord så blir den grön och full med Solanin och andra giftiga ämnen - gröna potatisar ska kasseras oavsett vad man tänkt använda dem till.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
269
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: matson
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
155
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka