Postkandar

Burza

Trådstartare
Jag ska byta till postkandar på min shettis. Bettet följde med när jag köpte henne och hon har gått på det tidigare.
MEN jag är lite osäker på hur det ska sitta?
Någon som har lust att förklara?

Sv: Postkandar

Använd det inte om du inte har kunskap om hur det skall sitta och kedjans längd osv. Ta hjälp av någon som kan.
/M

Det är ju det jag försöker med, ta hjälp alltså.
Ingen som kan?
Hoppas på svar.

jag provar

kedjan ska sitta så du får in två fingrar, sen kan du justera lite åt båda hållen om du känner att kontakten kan förbättras. (alltså spänna o lossa)
anv gärna gel eller gummiskydd.

börja med översta ringen att fästa tömmen i, sen kan du justera när ni lärt känna varandra.

Varför ska du byta bett?
De säger att det är bra att byta bett på hästarna så att man inte nöter på samma ställe.

Tänk på¨att anpassa bettet efter hur munnen ser ut på insidan, inte efter hur många veck osv du har i mungipan.

Kolla oxå upp så du verkligen har rätt strl på bettet, nya rön talar om för oss att bett inte ska sticka ut nånting, utan sitta som en smäck. :) På shettis är det viktigt att det är så smalt som möjligt oxå. max 10-12 mm, anser jag. Är det ett rakt eller ett två¨delat?

Lycka till.

Tack för svaret.
Jag vill byta från rakt odelat travbett till ett med fler valmöjligheter då hästen kan bli stark.
Det är odelat då min häst ej kan gå på delade.
Men sticker ut på sidan gör både det gamla och det nya bettet, vad kan hända om det är lite för långt?
Kan man inte sätta dit bettskivor (det har jag sett på postkandar) för att slippa få ett mindre glapp?

bettskivor kan vara en lösning, men enklast är ju att köpa rätt storlek.

Min travhäst har 12,5, när hon kom hade hon typ 15 :)

/j*

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
835
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 356
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar