Satt på psykologilektionen igår och för en gångs skull var det faktiskt ganska intressant.
Ämnet är behaviorism och denna lektion behandlade vi uttrycken positiv förstärkning, negativ förstärkning och bestraffning - för att i slutändan placera i ämnet barnuppfostran. Men när dessa "metoder" testades och exprementerades med, var det ju djur man använde.
Först och främst fick jag nu förklarat för mig vad dessa begrepp, som man ofta stöter på i hästvälden, faktiskt betyder.
Positiv förstärkning - individen belönas(får positiv förstärkning) när den gör rätt.
Negativ förstärkning - individen får uppleva obehag(negativ förstärkning) och när den gör rätt så upphör det.
Bestraffning - Individen får uppleva obehag när den gör något oönskat/fel.
Detta är något som man exprementerat mycket med och kommit fram till följande;
Det mest effektiva och psykiskt bästa för individen är att man använder positiv förstärkning. Detta ger också individen vilja att göra rätt.
Negativ förstärkning kan vara "nödvändig" och i rätt situation/rätt använt är detta en bra metod.
Bestraffning är den sämsta metoden och eg. väldigt fel om man ser ur individens vinkel. Det ger fel signaler.
Det som talar mot bestraffning är följande;
- Straffet ger inget besked om hur individen ska bära sig åt för att undgå bestraffning.
- Straffet kommer sällan omedelbart efter det felaktiga beteendet. Det kan resultera i att exempelvis ett barn kan ha mycket svårt att förstå varför den bestraffas.(detta gäller framförallt djur!)
- De olustkänslor som straffet utlöser kan komma att förknippas med personen(personen är dum) och generaliseras(alla är dumma) - tänk djur, en häst som blivit illa behandlad av en, ogillar ofta alla människor.
- Bestraffning ändrar beteendet endast tillfälligt, enligt vissa undersökningar. Det utsläcker det inte på lång sikt.
- Bestraffning kan på olika sätt negativt påverka personligheten. Den kan bla leda till allmän strykrädsla, passivitet, inåtvändhet, självanklagelser, mm. Ett bättre sätt att använda straff är att man får rätta till det man gjort. På så sätt lär man också in en önskvärd handling - som kan förstärkas positivt!
- Bestraffning förfinar indirekt det oönskade beteendet.
Den sista kan vara klurig att förstå. Men tänk er en inbrottstjuv som råkar lämna fingeravtryck på brottsplatsen, att han åker fast gör att han till nästa gång vet hur han ska bära sig åt för att undvika det.
Slutsats - enligt psykologerna ska bestraffning undvikas, och den bästa metoden för både individen och "dig" är positiv förstärkning.
Detta är exprementerat fram på djur och efteråt även på människor.
Det är ju det jag sagt hela tiden! jag tror jag börjar gilla psykologi..
Så alla bestrarffnings-freak, kom fram och försvara er! Nej men allvarligt talat är jag intresserad över hur ni som använder bestraffning tänker. Hur anser ni att det fungerar, upplevs, e tc, för individen? Vilken typ av bestraffning använder ni? Syfnar nu på bestraffning av hästar. Är även nyfiken på andra tankar och åsiker, även berörande de andra två metoderna. Kan vara något som är vettigt att ta upp på nästa lektion. Alla åsikter är lärorika på sina sätt.
Ämnet är behaviorism och denna lektion behandlade vi uttrycken positiv förstärkning, negativ förstärkning och bestraffning - för att i slutändan placera i ämnet barnuppfostran. Men när dessa "metoder" testades och exprementerades med, var det ju djur man använde.
Först och främst fick jag nu förklarat för mig vad dessa begrepp, som man ofta stöter på i hästvälden, faktiskt betyder.
Positiv förstärkning - individen belönas(får positiv förstärkning) när den gör rätt.
Negativ förstärkning - individen får uppleva obehag(negativ förstärkning) och när den gör rätt så upphör det.
Bestraffning - Individen får uppleva obehag när den gör något oönskat/fel.
Detta är något som man exprementerat mycket med och kommit fram till följande;
Det mest effektiva och psykiskt bästa för individen är att man använder positiv förstärkning. Detta ger också individen vilja att göra rätt.
Negativ förstärkning kan vara "nödvändig" och i rätt situation/rätt använt är detta en bra metod.
Bestraffning är den sämsta metoden och eg. väldigt fel om man ser ur individens vinkel. Det ger fel signaler.
Det som talar mot bestraffning är följande;
- Straffet ger inget besked om hur individen ska bära sig åt för att undgå bestraffning.
- Straffet kommer sällan omedelbart efter det felaktiga beteendet. Det kan resultera i att exempelvis ett barn kan ha mycket svårt att förstå varför den bestraffas.(detta gäller framförallt djur!)
- De olustkänslor som straffet utlöser kan komma att förknippas med personen(personen är dum) och generaliseras(alla är dumma) - tänk djur, en häst som blivit illa behandlad av en, ogillar ofta alla människor.
- Bestraffning ändrar beteendet endast tillfälligt, enligt vissa undersökningar. Det utsläcker det inte på lång sikt.
- Bestraffning kan på olika sätt negativt påverka personligheten. Den kan bla leda till allmän strykrädsla, passivitet, inåtvändhet, självanklagelser, mm. Ett bättre sätt att använda straff är att man får rätta till det man gjort. På så sätt lär man också in en önskvärd handling - som kan förstärkas positivt!
- Bestraffning förfinar indirekt det oönskade beteendet.
Den sista kan vara klurig att förstå. Men tänk er en inbrottstjuv som råkar lämna fingeravtryck på brottsplatsen, att han åker fast gör att han till nästa gång vet hur han ska bära sig åt för att undvika det.
Slutsats - enligt psykologerna ska bestraffning undvikas, och den bästa metoden för både individen och "dig" är positiv förstärkning.
Detta är exprementerat fram på djur och efteråt även på människor.
Det är ju det jag sagt hela tiden! jag tror jag börjar gilla psykologi..
Så alla bestrarffnings-freak, kom fram och försvara er! Nej men allvarligt talat är jag intresserad över hur ni som använder bestraffning tänker. Hur anser ni att det fungerar, upplevs, e tc, för individen? Vilken typ av bestraffning använder ni? Syfnar nu på bestraffning av hästar. Är även nyfiken på andra tankar och åsiker, även berörande de andra två metoderna. Kan vara något som är vettigt att ta upp på nästa lektion. Alla åsikter är lärorika på sina sätt.