Positioner

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare rocket
  • Startdatum Startdatum
R

rocket

Hej!
Jag undrar hur mycket positionerna betyder i ett lopp. Varför jag undrar, jo min egen häst tävlade nyligen. Hamnade direkt i dödens och låg där till 50 kvar då hon dalade genom fältet. Oerfaren häst med endast tre gjorda starter. Hästen har anfallit bakifrån förut och gjort det mycket bra, har en vass spurt. Kusken tyckte ändå hästen gjorde det bra men själv tyckte jag hästen gav sig väl lätt. Det var inget direkt tempo i loppet heller. Hur mycket jobbigare är det egentligen att gå i dödens? Är det framförallt psykiskt det är tyngre? Förstår att det egentligen inte går att säga generellt då alla hästar är olika.

Amelia

Positionerna kan ha väldigt stor betydelse för vissa hästar. Just dödens är en position som många har svårt för, speciellt orutinerade (och gamla rävar som inte vill något mer). Det är nog mestadels psykiskt besvärligt, det är ju inte så jobbigare rent fysiskt än att ligga i rygg. Hästen ligger i en position som är lite tröstlös, det är fritt fram men ändå kan man inte gå förbi. Om arbetet inte ger något resultat är det lätt att ge upp lite grann när det börjar ta emot i kroppen. Jag tror det är därför det är en besvärlig position för många.

De visade statistik i vinnare för ett tag sen, de flesta vann från ledningen.. 2:a kom dödens konstigt nog :)

Man skulle kunna jämföra det med andra sprter oxå, som tex löpning och skidåkning...( där man ofta turas om att dra)
Det vet man som åkt/sprungit att det alltid är lite "lättare" om man får s.k. "draghjälp", att någon annan går före och gör "grovgörat" så att du själv kan hänga på å sen spara din speed...
Hästar som går i dödens saknar ju draghjälp vilket gör det hela lite tyngre.Både psykiskt och fysiskt... I ledningen är det ju inte samma sak, men det finns ju även hästar som inte klarar av att gå i ledningen heller! Som blir antingen för heta eller för loja...

Liknande trådar

Trav Egentligen kanske det inte har blivit något problem av detta ännu, men jag gruvar mig lite över detta. Tre gånger har min häst gått...
Svar
11
· Visningar
1 686
Senast: Tagliabue
·
Kropp & Själ Det som jag nämner i rubriken är något som jag totalt saknar. Jag går in för något med hull och hår men orkar aldrig gå ända in i mål...
2
Svar
22
· Visningar
3 306
Senast: Blomskan
·
G
Trav Vi var på trav idag och startade en av hästarna som från och till har problem med pollenallergi, vilket gör att han i perioder presterar...
Svar
11
· Visningar
1 491
Senast: oki
·
Y
Avel Jag vet att det finns typ tusen sådana trådar redan, men av en och annan anledning väljer jag att skapa en egen. P g a diverse...
Svar
6
· Visningar
997
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama