emlem

Trådstartare
Har fått tag på portlak frön och nu växer de som tusan i pallkragarna, vart man än söket så står det att det är en nyttig växt som man kan laga massa spännande saker av men det finns nästan inga recept där ute, någon som har några tips på vad vi kan göra?

vidare så har de en lättare jordaktig smak, någon som vet hur man kan dölja den?

Har fått tag på portlak frön och nu växer de som tusan i pallkragarna, vart man än söket så står det att det är en nyttig växt som man kan laga massa spännande saker av men det finns nästan inga recept där ute, någon som har några tips på vad vi kan göra?

vidare så har de en lättare jordaktig smak, någon som vet hur man kan dölja den?
Testade att googla portlak sallad - och det kom upp en massa kul saker.
http://irakiskmat.se/portlak-en-anvandbar-ort/
http://www.arstiderna.com/recept/lexikon/portlak

Som jag ser det verkar den gå att ha lite överallt. färsk, kokt, stekt. Ungefär som jag använder mangold och squash. De åker ner i det mesta jag lagar sommartid :)

Jag har odlat portlak. Jag skulle säga att både mangold och spenat är godare i tillagat, och att flertalet sallatssorter är godare som sallad. Jag blev aldrig vän med portlaken.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
421
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 558
Senast: Queen
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 296
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar