Portabel toa/latrinkärl

ameo

Trådstartare
Moderator
Hur och/eller var tömmer man en portabel toa?
Eller, hur funkar det med latrinkärl, var tömmer man en sådan? Kan/får man tömma på gödselstacken och låta maskarna där ta hand om människogödseln också? Eller?
Nån som kan berätta för en ovetande ameo hur det funkar?

Hur och/eller var tömmer man en portabel toa?
Eller, hur funkar det med latrinkärl, var tömmer man en sådan? Kan/får man tömma på gödselstacken och låta maskarna där ta hand om människogödseln också? Eller?
Nån som kan berätta för en ovetande ameo hur det funkar?
Kolla med aktuell kommun, beroende på vilka mängder det handlar om. ;) Men de flesta kommuner har något skrivet på sina hemsidor om hur just de hantera latriner. Ett annat alternativ är att titta på latrinkompost, mer en engångskostnad kanske.

Jag har googlat och letat på kommunens renhållares hemsida, men hittar ingen annan information än hur det funkar om man bara har latrintömning, istället för godkänd avloppsanläggning. Dvs i betydligt större omfattning än jag tänkt mig.
Jag funderade på det som "extratoa" om jag ska ha någon sammankomst i stallet, eller liknande.

Var tömmer man t.ex en porta potti, om man har den i husvagnen?

Jag har googlat och letat på kommunens renhållares hemsida, men hittar ingen annan information än hur det funkar om man bara har latrintömning, istället för godkänd avloppsanläggning. Dvs i betydligt större omfattning än jag tänkt mig.
Jag funderade på det som "extratoa" om jag ska ha någon sammankomst i stallet, eller liknande.

I vanliga avloppet

Vid sommarstugan har vi ett utedass, vi har urinseparering och så en tunna för resten. ;) När den är full så tar vi ut den, lägger på mycket torv, lägger på ett lock med ventilation och så får den stå tills den andra tunnan är full. För oss som använder utedasset ett par veckor på sommaren, så brukar vi bara behöva byta tunna vartannat år, vi ser till att lägga på torv mellan varven för att slippa lukt. När sedan tunnan har stått ute minst ett år så är det bara jord kvar och då har vi använt det för att fylla ut lite här och var. Det är en skogstomt så det finns en hel del håligheter. Helt okej för den kommunen! :up:
En liknande lösning borde fungera även för dig, se bara till att lägga på torv efter användning så spelar det ingen roll om det går länge mellan användningen. Känns det inte bra för dig att använda jorden efteråt så lägg det i gödselstacken. Men den måste komposteras ett år i egen behållare.

Min granne har ingen tömning av trekammarbrunn från kommunen, han kör ut sin skit på åkrarna. Antar han har tillstånd för det. När jag flyttade in i huset för tre år sedan så hade kommunen aldrig tömt denna fastighetens avloppsbrunn heller, antar grannen hävde ut även det på närliggande åkrar. Luktar dock inget och han sprider vid samma tidpunkt som övriga bönder sprider sin dynga.

Men man säter sig väl i en hästbox i vanliga fall och det mockar man ut. Så att tömma en potta där är väl samma sak minus mockningen?

(jag har till och med satt mig i min ströade hästtransport en gång på långresa när de var kris. Stackars häst :rofl: )

Liknande trådar

Hästvård Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner...
Svar
18
· Visningar
936
Senast: lundsbo
·
Tjatter Varje sommar har vi en stor sommarfest med ett tema. Kläder, mat, musik och "pynt" mm följer temat. I år är temat film. Gästerna får...
Svar
3
· Visningar
335
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 205
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar