Populära hingstar ...

Q

qrumelur

Sitter och bläddrar i Hingststamboken för i år och tittar på Ardur frá Lundum II och blir förvånad över hur oerhört många ston han betäckte (46 st.)
Han är visserligen högt bedömd, har bra stam och ser fin ut, men hur kommer det sig att han betäckte så opropertionerligt många ston,
medan en hingst som tex. Geimfari från Lind som har både högre bedömning och blup (och bra stam) bara har betäckt två?

Sånt där fattar inte jag. Är det nån som begriper?

Sv: Populära hingstar ...

Arður var med på hingstfestivalen förra året och rörde sig mycket spektakulärt med mycket stora rörelser. Jag tror att många blev imponerade av honom där och bokade betäckning.

Geimfari har inte alls samma utstrålning och samma "superlyft". Därav skillnaden. Sen är en så pass högt bedömd hingst värd klart mer än 2 ston.

Hingsmarknaden är inte lätt, för att uttrycka sig milt

jag funderade också på det häromdan när hingststamboken kom hem i brevlådan.

Det finns massor med högt bedömda, högblupade kända hingstar, med tävlingsresultat och bra stam och allt som knappt får några ston alls och så finns det de som inte ens är bedömda utan bara har en hög blup som betäcker massa ston.

Tänker på Geysir fra canada tex som verkar vara ganska omtalad här på buke visserligen bra stam, men hur kommer det sig att så många vill betäcka med en obedömd bluphingst?

Sen finns det nån fuxhingst minns ej namn, men hon är e: Garri u:Von fra vindheimum också obedömd och hade 20 ston förar året.

Ja det här med antalet ston hos hingstar är rätt obegripligt varför vissa blir så poppis och vissa inte, men det är ju mode som med allt annat, sen finns det ju de som får massor med ston bara för att de har en ovanlig färg :p

Fast Vaki som du talar om kommer ju från ett möderne och faderne (säger man så?) som minst sagt har presterat och gett flertalet högt bedömda avkommor, så där kan jag absolut förstå varför vissa vågar betäcka med honom trots att han är obedömd och "bara" BLUP-hingst. Kan också tänka mig att några passar på, för när han blir bedömd kommer priset också öka.

jo säkerligen kommer han bli högst bedömda 4-5 åring nästa eller näst nästa år fast jag skulle ändå aldrig våga betäcka med en så obeprövad hingst, alla hästar blir ju inte topphästar för att de har topphärstamning.

Visserligen har mamma betäckt sina ston med min hingst innan han blev godkänd, men vi kände honom ju och visste själva hur han var ridmässigt.

Sen är det väl kanske så att folk ser till annat än bara bedömningssiffror och BLUP också. Själv skulle jag t.ex inte betäcka med en hingst enbart för att han har bra bedömning, jag vill ha mer än så, framför allt lynne och hur hästen är i hantering och ridning (vilket ju inte alltid syns i bedömningssiffrorna), samt vad hästen lämnar för avkommor är sånt som är viktigt för mig. Det finns ju en hel hög med högt bedömda hingstar, men som inte lämnar avkommor av samma klass (även om de fått bra ston) och då finns det kanske bättre val.

Halvt KL
Om man ska ta just dom två hingstarna som du nämnde så kan jag förstår varför man väljer Ardur. Han har 9or på allt i sin ridbedömning förutom pass (såklart, han är ju fyrgångare) och skritt (8,5). Och det som femåring. Och i mitt tycke ser han mycket häftigare och flashigare ut än Geimfari.
Sen som någon annan sa att han även visade upp sig riktigt bra på hingstfestivalen.
Det gäller nog att komma ut och synas och göra det bra och ha något utöver det vanliga om man vill locka många stoägare till just sin hingst.

Senast ändrad:

Sitter och bläddrar i Hingststamboken för i år och tittar på Ardur frá Lundum II och blir förvånad över hur oerhört många ston han betäckte (46 st.)
Han är visserligen högt bedömd, har bra stam och ser fin ut, men hur kommer det sig att han betäckte så opropertionerligt många ston,
medan en hingst som tex. Geimfari från Lind som har både högre bedömning och blup (och bra stam) bara har betäckt två?

Sånt där fattar inte jag. Är det nån som begriper?

Precis som allt annat man vill sälja handlar det om marknadsföring.
På Island är det ännu tydligare tycker jag hur vissa hingstägare lyckas skapa en efterfrågan på sina hingstar medan andra som har lika bra bedömda hingstar (ibland tom bättre) står där med endast ett fåtal ston.

Vi har betäckt med Vaki och det är även vi som ta in Geysir.
Man kan se mycket på en ung häst. Exteriör och rörelserna går bedöma rätt tidigt om man är duktig och kan se.

Jag tro både Vaki och Geysir kommer få mycket höga bedömningar och Geysir för den delen är ju redan inriden så man se hur han är under ryttare.

Det är just det att dessa hingstar kommer säckert blir rätt dyra när de blir helt godkända. Sen vill man gärna ar avkomma efter de hingstar tidigt.

Båda stammarna har ju väldig bra föräldra, syskon, hög blup, extrem bra rörelser för sin ålder och verka har mycket bra lynnen.

Vår Vaki unge är ett av de bästa fölen jag har sett på länge.

Det finns massor med högt bedömda, högblupade kända hingstar, med tävlingsresultat och bra stam och allt som knappt får några ston alls och så finns det de som inte ens är bedömda utan bara har en hög blup som betäcker massa ston.
:confused: :crazy:

Sen är det väl kanske så att folk ser till annat än bara bedömningssiffror och BLUP också. Själv skulle jag t.ex inte betäcka med en hingst enbart för att han har bra bedömning, jag vill ha mer än så, framför allt lynne och hur hästen är i hantering och ridning (vilket ju inte alltid syns i bedömningssiffrorna), samt vad hästen lämnar för avkommor är sånt som är viktigt för mig.
:bow::d

Vilket är att föredra då - så hög blup som möjligt eller en högt bedömd? Ser en del hingstar med mkt bra bedömning men inte så hög blup. Är det då ett lyckokast att just den individen blev så bra men att den kanske inte ärver det vidare? Förstår att både hög blup + bedömning är att föredra men om man måste välja?:confused:

Vilket är att föredra då - så hög blup som möjligt eller en högt bedömd? Ser en del hingstar med mkt bra bedömning men inte så hög blup. Är det då ett lyckokast att just den individen blev så bra men att den kanske inte ärver det vidare? Förstår att både hög blup + bedömning är att föredra men om man måste välja?:confused:

Det skulle jag säga beror på stammen, övrig släkt, avkommor från andra hästar i stammen osv. Vissa hingstar har ju fått väldigt många avkommor, och då är det ju klart att de har större chans att få fler bedömda avkommor och därmed även kunna höja sin BLUP. Medan andra fått betydligt färre avkommor, och därmed har mindre chans att få hög BLUP. Min åsikt är att man inte ska stirra sig blind på siffror alls, även om de kan vara en bra riktlinje. Visst, för låga siffror bör man kanske akta sig för, men är det en hingst med 110 i BLUP och en med 125 skulle jag absolut inte gå efter BLUP:en, utan se till annat.

Även när det gäller bedömningar ska man inte bara stirra sig blinda på siffrorna, framför allt inte totalbedömningen. Kolla de individuella siffrorna, även gärna omdömen om varför hästen fått just de siffrorna och som sagt, hingstens avkommor, framför allt vad det är för ston hingsten betäckt och fått bra avkommor med! En hingst som nästan bara får förstaklass ston får ju självklart högre chans att få högt bedömda avkommor, än en hingst som får mindre bra ston. Så även att kolla stona i stammen och allt är ju viktigt, vilket är nåt jag upplever att många ofta glömmer, man stirrar sig lätt blind på hingstarna.

Det skulle jag säga beror på stammen, övrig släkt, avkommor från andra hästar i stammen osv. Vissa hingstar har ju fått väldigt många avkommor, och då är det ju klart att de har större chans att få fler bedömda avkommor och därmed även kunna höja sin BLUP. Medan andra fått betydligt färre avkommor, och därmed har mindre chans att få hög BLUP. Min åsikt är att man inte ska stirra sig blind på siffror alls, även om de kan vara en bra riktlinje. Visst, för låga siffror bör man kanske akta sig för, men är det en hingst med 110 i BLUP och en med 125 skulle jag absolut inte gå efter BLUP:en, utan se till annat.

Även när det gäller bedömningar ska man inte bara stirra sig blinda på siffrorna, framför allt inte totalbedömningen. Kolla de individuella siffrorna, även gärna omdömen om varför hästen fått just de siffrorna och som sagt, hingstens avkommor, framför allt vad det är för ston hingsten betäckt och fått bra avkommor med! En hingst som nästan bara får förstaklass ston får ju självklart högre chans att få högt bedömda avkommor, än en hingst som får mindre bra ston. Så även att kolla stona i stammen och allt är ju viktigt, vilket är nåt jag upplever att många ofta glömmer, man stirrar sig lätt blind på hingstarna.

Tack för ditt svar! Mkt bra förklarat. Har ett andraklass sto som jag planerar betäcka. Hon är fyrgångare med lika lätt för tölt som trav - 8:or i bedömningen. Jag vill ha en avkomma som är fyrgångare men har hört att man kan avla bort tölten om man väljer en fyrgångshingst? Ska man i stället välja en femgångshingst som kanske bara har 7 för pass eller låg blup för passen? Är det så man ska tänka? Eller en fyrgångshingst med t.ex 9 för tölt och hög tölt blup? Eller är jag helt fel ute? En fråga till. Hur skjutton vet man vilka hingstar som har bra lynne? Går ju inte direkt att ringa hingstägaren och fråga.

Tack för ditt svar! Mkt bra förklarat. Har ett andraklass sto som jag planerar betäcka. Hon är fyrgångare med lika lätt för tölt som trav - 8:or i bedömningen. Jag vill ha en avkomma som är fyrgångare men har hört att man kan avla bort tölten om man väljer en fyrgångshingst? Ska man i stället välja en femgångshingst som kanske bara har 7 för pass eller låg blup för passen? Är det så man ska tänka? Eller en fyrgångshingst med t.ex 9 för tölt och hög tölt blup? Eller är jag helt fel ute? En fråga till. Hur skjutton vet man vilka hingstar som har bra lynne? Går ju inte direkt att ringa hingstägaren och fråga.

Visst kan det väl gå att välja en fyrgångshingst, själv hade jag dock valt en femgångshingst, men inte med dålig bedömning för passen. Bedömningen säger ju inte så mycket om anlagen för det, utan bara att den är sämre. Hästen kan ju t.ex ha en väldigt stark men dålig pass liksom... Det viktigaste är ju att se till att välja en jämn hingst, med lätthet för tölt och trav. Även pass egentligen, då en hingst med sämre bedömd pass kan vara en "bra" femgångshingst, men som kanske tappar en gångart när en annan tränas om du förstår... Så en rakt igenom jämn bedömning är väl nästan det viktigaste, ridegenskapsmässigt då. Sen om det är 8 poäng för tölt och trav eller 10 poäng är av mindre betydelse... En åtta är ju inte dåligt om man säger så. Det bästa är ju om man kan se hingsten riden live, se hur den går om det är med lätthet eller om ryttaren får kämpa för att hålla hästen i rätt gångart, då kan man ju få ett litet hum om det (även om hästar självklart kan ha bra och dåliga dagar, det får man ju också tänka på). Sen att ta reda på avkommor från hingsten, hur de har vart att rida in och så, vilka gångarter som har varit på vilket sätt (och då även kolla vad det var för sto som användes!). Ang. lynne kan du ju också få ett hum av att se hingsten, träffa den gärna också om du har möjlighet, de flesta hingstägare brukar ju gärna bjuda in intresserade att hälsa på. :) Kolla även där om hingsten har avkommor, hur de har vart i lynnet så du kan få en aning om vad han ärver ned.

Liknande trådar

Islandshäst Jag är så nyfiken på hur ni resonerar när ni väljer, för det finns ju så väldigt många hingstar att välja på! Nu förutsätter vi att...
Svar
4
· Visningar
1 811
Islandshäst Nu är det många som börjar fundera på hingstval för i år. Jag tänkte att det kunde vara roligt med en tråd där vi kan få "bestämma"...
2
Svar
31
· Visningar
7 198
Senast: Brolinskan
·
Islandshäst Jag har precis köpt ett sto på Island som jag skall betäcka nu i sommar. Men jag kan inte lyckas bestämma mig för vem! Har 3 kandidater...
Svar
2
· Visningar
1 240
Senast: Hedinn
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 048
Senast: tina_sj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar