Ponnyutställningar, var?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ann80
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 033

ann80

Trådstartare
Finns det några platser där man kan visa en ettårig ridponnyhingst? Helst i Västra Götaland. Har letat men inte hittat, et inte riktigt var man ska leta. Jättetacksam för all hjälp!:bow:

Sv: Ponnyutställningar, var?!

www.spaf.info (Svenska ponnyavelsförbundet) hittar du länkar till dels ridponnyföreningen och dels de lokala ponnyavelsföreningar som är medlemmar i SPAF. Hos alla dessa skulle jag tro att du kan hitta utställningar där du kan visa din unghingst.
Dessutom får han gärna visas på sommarpremieringarna, som du hittar på www.svehast.se (Svenska hästavelsförbundet) - har datumen inte kommit än så är de nog på ingående när som helst nu.

Lycka till!

Hejsan!
Jag vet inte om Ridponnyföreningen (ASRP) har några egna utställningar, men jag tror inte det, kolla på deras hemsida för säkerhets skull. De flesta andra rasföreningarna har utställningar, men bara inom den egna rasen. Enda utställningen som jag vet om, där alla raser är välkomna, är i Håcksvik (utanför Svenljunga) och den brukar hållas i september någon gång. Jag har för mej att det är Håcksviks ryttarförening (eller nåt sånt) som brukar hålla i den och proppar läggs ut på deras hemsida. Utställningen är jättepopulär med många anmälda, så man bör vara ute i god tid och anmäla sej. Vilket är syftet till varför du vill ställa ut din hingst? Är det för att se om det är något att spara på som hingst för ev. avelsvärdering eller för att höja värdebokstav på mamman? Isåfall kan du åka på premiering (obs...ej att jämföra med utställning) för att få en bedömning på din hingst. Om du vill visa för att du tycker det är kul och intressant så rekommenderar jag nog hellre en utställning isåfall, det är billigare och lite mer "tävlingsspänning" i visningen.

Tack du med :bow:
Varför vi vill ställa ut han är av båda skälen men mest för att få en bedömning på honom, roligt att se vad man har ;)

Hejsan!
Jag vet inte om Ridponnyföreningen (ASRP) har några egna utställningar, men jag tror inte det, kolla på deras hemsida för säkerhets skull. .

Jomen visst har ASRP egna utställningar! Det har de haft ända sedan de bildades, brukar väl oftast vara ca 2 per år. Dock har inte årets datum och platser kommit ut på hemsidan ännu men det dyker nog upp snart.

Annars är du ju välkommen med ridponny till de lokala ponnysällskapens utställningar. Skaraborgs Ponny Avelsförening http://www.skaraborgsponnyavel.se/ har en unghästutställning den 20:e maj i Tidaholm och en vanlig utställning också i Tidaholm den 28e juli. Propositioner hittar du på hemsidan.

Men dessa utställningar är väl begränsade till 43 -och 93:or eller? Det unika med utställningen i Håcksvik är att dit kan man åka även med avkommor efter den ytterst flitigt använda hingsten "Okänd"! :crazy: "Hans" avkommor brukar inte vara välkomna någonstans i utställningssammanhang, spec. inte när avelsföreningar/rasföreningar håller i trådarna...med all rätt, det är ju ingen avel eller snarare pappershantering man vill uppmuntra.

Men dessa utställningar är väl begränsade till 43 -och 93:or eller? Det unika med utställningen i Håcksvik är att dit kan man åka även med avkommor efter den ytterst flitigt använda hingsten "Okänd"! :crazy: "Hans" avkommor brukar inte vara välkomna någonstans i utställningssammanhang, spec. inte när avelsföreningar/rasföreningar håller i trådarna...med all rätt, det är ju ingen avel eller snarare pappershantering man vill uppmuntra.

Trådskaparen skrev att hon hade en 1-årig ridponnyhingst, då får vi väl ändå förutsätta att den har stamtavla?

Nu är jag inte säker på hur reglerna ser ut idag eftersom jag inte sett några propositioner för 2007 (och merparten av mina ridponnynytt ligger i förrådet och dit är jag inte så sugen på att bege mig just nu), men i alla fall så sent som 1995 fick 99-registrerade ponnyer utan stamtavla delta på ASRPs utställningar.

Skall förtydliga lite så det inte blir något missförstånd. Utställningen Södra Älvsborgs LÄns Hästavelsförening annordnar den 2 juni är öppen för alla raser inom SH och SPAF dvs inte korsningar, travare eller islänningar.

Utställningen i Håcksvik är öppen för ALLA inkl dem utan stam och papper samt alla slags korsningar travare osv.

Häls Embla

Jag förutsatte också att trådskaparen har en stammad ridponny. Jag var mer ute efter att informera andra som möjligtvis läser den här tråden, om att raskoderna inte har någon betydelse för utställningen i Håcksvik.

F ö, med tanke på att jag har haft hand om anmälningarna till kval.bed. och treårstest i ett antal år, så är det skrämmande hur många det är som inte vet ens vad en raskod är för något...än mindre ASRP:s regler om vilka som godkänns som hingstar. Har pratat med flertalet RP-hingstägare som tänkt visa sina 93:or...

Är den verkligen inte öppen även för övriga ponnyer så kallat "utom tävlan"?

Har pratat med en kvinna som tydligen har hand om visningar o enl henne finns det bara en visning bokad än, o den är i Bollrup i juni. Tycker det låter lite konstigt om det bara ska finnas en plats där man kan få sin ungponny bedömd...:confused:

Liknande trådar

Fritid Vi ska köpa en ny högtalare till en förening jag är med i. Högtalaren ska användas på ponnyutställningar och liknande arrangemang, både...
Svar
7
· Visningar
420
Senast: Sassy
·
Kläder & Bli fin Jag är dels lite trött på förlovningsringen jag har, och ska dessutom förhoppningsvis gifta mig snart, så det börjar bli dags att leta...
Svar
9
· Visningar
606
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka