Ponnytankar.....köpa el. inte

E

ekonomisk

Har haft en ponny till dottern hemma i 3 månader nu. Tyvärr kan jag inte bestämma mig för om vi ska ha honom eller inte. Behöver råd:confused:
Han är 17 år, New Forest, välriden i både dressyr och hopp. Han är väldigt snäll och trevlig att rida, en läromästare.Problemet är hans temperament...oftast sur när man han håller på med honom...kan få för sig att backa mot personer som går bakom...vaktar boxen och om han har hö i hagen ska man inte gå in.
Enligt annonsen skulle han vara lätt att lasta och klippa. Hmmm jag får åka runt med en shettis så att han ska gå på utan att sparka sönder ngt. Klippningen slutade med att maken fick sy 5 stygn...:crazy:
..jag litar inte på honom...usch...ska jag strunta i olaterna, vilket många i min omgivning tycker, eller ska han åka tillbaka?

Får ångest...provtiden är snart förbi...snälla vad tycker ni???

Sv: Ponnytankar.....köpa el. inte

Tycker inte det låter som en barnponny:eek: , det finns många välridna ponnysar som är trevliga att hantera också.
Speciellt om ni kan tänka er en lite äldre är det nog inte så svårt att hitta en annan bra läromästare.

Men vad tycker din dotter? Det kan ju bli bättre med tiden, men det gäller ju att hon orkar hålla på med hästen fast den är som den är.

Är det så du känner att det kan bli farligt så tycker jag inte du ska tveka med att lämna tillbaka hästen!

Med tanke på att det är till din dotter, har ju nu ingen aning om vad din dotter kan, men tempramentet anser jag vara en väldigt viktigt del. Sura hästar är inget roligt att ha göra med. Det kan ju faktiskt vara så att din dotter kommer att bli rädd för hästen tills slut, och då står du där med en häst. Jag hade nog avstått om jag varit du. Sedan kan det ju alltid hända att hästen ändrar beteende när den känner er mer men det är ju ingen garanti. Kan hon hantera hästen problem? Eller måste du vara med? Tänke på framtiden. Jag hade nog sökt efter en annan läromästare, kanske även lite yngre. Men det är ju helt upp till er, men som speciellt är trevlig att hanskas med. En läromästare skall man ju faktiskt lära sig saker på, både i stall och i sadeln. Lycka till! :D

Hade precis en sådan ponny istallet tidigare (är det han tro):o .
Hur gammal är dottern och vad tycker hon? Som ponnymamma har jag upplevt att det är jätteviktigt att de själva kan ta hand om och hantera sin ponny själva. Att de känner sig trygga både med ridningen och skötseln. Om inte så finns det risk att de tröttnar och drar sig undan och det mår varken de eller ponnyn bra av.
När vi köpt ponny har det varit lika viktigt att de är snälla i hanteringen som att de fungerar bra att rida. Jag vill att min dotter skall kunna vara i stallet med sina kompisar och mysa med sin häst utan att jag finns där hela tiden. Så jag hade aldrig köpt en sådan ponny. Men det är viktigt att ni pratar igenom det ordentligt.
Det finns så många bra fungerande hästar till salu nu så att hitta någon lika bra i ridningen och bättre i hanterandet tror jag inte blir svårt. Däremot så kan det bli svårt att sälja en sådan gammal ponny med olater om det inte fungerar.

Detta är mina tankar och hur vi har resonerat. Lycka till med ert beslut.

eftersom ponnyn är till din dotter, skulle jag inte vilja ha till mina barn, jag skulle inte heller vilja ha o göra med en sådan ponny, det finns så mkt snälla och trevliga ponnyer här i landet, och som är lite yngre så din dotter kan ha hästen längre och är då en ponny värd att kämpa för, så som det låter på dej blir du lite osäker när hästen håller på så här, så nej, lämna tillbaxs, man ska inte köpa sig ett problem.

Skicka tillbaka honom genast....

Livet är för kort för att man ska behöva gå runt och vara ängslig för vad din dotter ska kunna råka ut för.

Det finns massor med urmysiga läromästare, även om man kanske måste leta lite till....

Tack för era tankar....:smirk:

Jag känner precis som många av er, det är därför jag är så velig. Min dotter kan hantera honom själv...men jag är alltid lite orolig när hon tar in honom ..
Hon har velat lite fram och tillbaka också..ibland har hon varit trött på honom, som tex när han helt plötsligt skulle börja skutta när hon skulle hoppa upp, men senast i förrgår kom hon tillbaka efter en ridtur, slängde sig om min hals och sa :jag vill ha honom, köp!
De båda tränarna som hon rider för i dressyr och hopp gillar ponnyn, visar inga olater i ridningen, och tycker naturligtvis att det är ett klipp. De har inte sett, men hört från mig, om hans olater.

usch....får magsår snart...

Jag rekommenderar dig att prova en annan ponny. Han är så pass gammal att han förmodligen inte kommer att lägga av med sina olater. De är rotade.

Tänk på att ni kommer att ha honom på detta vis under många år framåt och om ni tröttnar på honom eller inte kan rå på honom längre så ska ni lyckas med att sälja honom vidare.

Din dotter har redan visat vid vissa stunder att hon tröttnat på honom och det kommer förmodligen inte att bli annorlunda bara för att ni står som ägare på ett papper. Jag skulle tippa på att det kan bli vanligare.

Om jag vore i dina kläder skulle jag se mig om efter en trevlig ponny (med helt ärliga ägare som inte mörkar problem) som du och din dotter har förtroende för. Inte för att snacka illa om NewForest men jag har träffat många och jag anser att de allra flesta av dem är ganska tuffa och intelligenta individer som kräver sin ryttare och ägare.

Tror inte det har med rasen att göra. Har mött många newForestponniar som är supersnälla i all hantering och ridning (vi har en nu och haft en tidigare) utan det beror på vad de tidigare har upplevt i sitt liv.
Den ponny som jag refererade i mitt tidigare inlägg möttes under 2 år av sina nya ägare med mycket kärlek och omvårdnad. De var inte rädda för honom utan mötte honom på ett vettigt sätt. Ändå fick de ingen rätsida på honom. Han bet ett barn svårt i bröstet, sparkade en som skulle gå in i boxen och fodra mm. Det var inget roligt att gå förbi honom när han stod uppställd i stallgången även om man visst att han oftast inte gjorde något och blev spak när man sa till honom. Var världens snällaste ponny att rida och mycket duktig framför allt i dresstyren.
Barn påverkas ju av de andra i stallet. Ägaren kände att andra var rädda för hennes ponny och var avvisande mot honom. För barn är deras ponny som våra barn är för oss. Kritik som riktas mot ponnyn tar man som egen kritik och det gör ont i hjärat.
Vet inte hur ni är uppstallade men min dotter och hennes kamrater gillar att göra saker tillsammans med sina hästar. De är ute och går med dem, klipper, rycker manar, badar dem tillsammans. Det är en social gemenskap och en läroprocess som de behöver ha för att ponnytiden skall bli rolig. Snart nog blir de stora och skola, arbete och andra fritidsintresse skall konkurera med stalltiden och då finns det inte samma tid för pyssel kvar.
Nu svamlar jag ut men som övriga har sagt köp den inte men ta det beslutet som vuxen och lägg inte över det på dottern att bestämma.

Visst är det så att jag som vuxen måste bestämma, men hon måste ändå få säga sitt. Pratade med en kompis idag som jag absolut trodde skulle rekommendera tillbakalämning, men det gjorde hon inte. Hon tyckte att det blivit bättre och att han är ju sååå snäll att rida..
Usch...

ekonomisk skrev:
Har haft en ponny till dottern hemma i 3 månader nu. Tyvärr kan jag inte bestämma mig för om vi ska ha honom eller inte. Behöver råd:confused:
Han är 17 år, New Forest, välriden i både dressyr och hopp. Han är väldigt snäll och trevlig att rida, en läromästare.Problemet är hans temperament...oftast sur när man han håller på med honom...kan få för sig att backa mot personer som går bakom...vaktar boxen och om han har hö i hagen ska man inte gå in.
Enligt annonsen skulle han vara lätt att lasta och klippa. Hmmm jag får åka runt med en shettis så att han ska gå på utan att sparka sönder ngt. Klippningen slutade med att maken fick sy 5 stygn...:crazy:
..jag litar inte på honom...usch...ska jag strunta i olaterna, vilket många i min omgivning tycker, eller ska han åka tillbaka?

Får ångest...provtiden är snart förbi...snälla vad tycker ni???

Hejsan.
När jag läser ditt inlägg så kan jag bara tänka som så att du redan har bestämt dig. Om du hade velat ha kvar ponnyn så hade du inte behövt några råd. Att ponnyn är trevlig att rida är viktigt men att den är trevlig/säker att hantera är mycket viktigt eftersom stor del av tiden som din dotter eller du kommer att tillbringa med hästen blir just från marken.
Lämna tillbaka ponnyn och pröva en ny. Det är ju just därför som ni har prövotid på denna ponnyn.......för att få en chans att prova innan köp. Sedan kanske ni ångrar er och visst kan ponnyn då vara såld men han kan ju lika gärna finnas kvar. Surkarterna är inte alltid så lätta att bli av med :smirk:

Lycka till med ponnyköpet!

Hej igen...
Nu har jag anmält dottern och ponnyn till massa aktiviteter...allt från hoppträningar till bruksridning. Jag måste se hur han beter sig ihop med främmande männsikor och hästar. Här är det inga problem att rida ut tillsammans även att mina hästar inte går ihop med honom i hagen. Jag ger honom med andra ord en chans till...

Min hjärna ger mig två olika budskap...den ena köp och den andra lämna....

Jag är så tacksam för era tankar....och ni ska veta att jag tar till mig varje ord...till slut kommer den ena halvan att bli större...:crazy:

Oj...det verkar som att han förstår att han kanske får åka hem...idag stog dottern i boxen och borstade, sadlade och tränsade....han var helt kolugn...

Det finns så många trevliga hästar om man bara tar den tid det tar att leta. Är det inte bättre att hitta en ponny där det stämmer vid BÅDE ridning och hantering?

Jag har inte läst tidigare inlägg, så med risk att upprepa...
Din dotter kommer få det roligare med en annan häst! Även om det funkar med denna så skulle det funka bättre med en annan häst.

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Ännu en "Vilken häst passa mig"-tråd. Men ja. Jag har alltid ridit "vanligt" på "vanliga" hästar och ponnyer, men på senare tid har jag...
Svar
14
· Visningar
1 990
Senast: Mariaauto
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
5 036
Senast: Lupin
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 451
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama