Ponnyn flyger ur transporten ..

Tagliabue

Trådstartare
Har ett litet problem med min ponny. Hon är svårlastad och förknippar transporten med något som jag inte har kommit på ännu, hon har alltid varit svårlastad under tiden jag har haft henne och tidigare ägarna sa också att hon var de. Ena dagen är hon lättlastad som få och andra dagen en riktig kossa att lasta.

Till problemet. När man öppnar baklämmen vet hon att hon ska få kliva ur transporten (hon står på den högra sidan), vi har inga riktiga bommar i transporten utan några grövre rep som bakbommar. Hon har aldrig någonsin försökt kasta sig ur när "bommarna" är på. Hon väntar tills jag säger till henne att backa ur, först backar hon lugnt men när hon känner att hon backar nerför så går det riktigt fort och hon backar snett och snabbt (backar mot höger så hon backar ju av lämmen på sidan). Pappa står och pressar allt han kan utan att bli mos, men hon bryr sig inte.

Grejen är det att jag tror hon tycker det är lite läskigt att backa, och spec. när det nerför också. Hur ska jag kunna träna på att lasta ur henne lugnt och försiktigt? Helst hade jag gärna haft fronturlastning, men dom pengarna finns inte. Det låter som tredje världskriget när hon flyger ur transporten och benen far ner på sidan av lämmen :crazy:

Sv: Ponnyn flyger ur transporten ..

Hur är hon att backa när det inte gäller transporten? Öva på att backa i stallgången, eller i paddocken mellan bommar på marken exempelvis. Gör själva backandet odramatiskt och lättare. Pröva att parkera transporten där det lutar litet så att inte lämmen blir så brant att backa nedför. Bra är om någon vaktar sidan/sidorna så att hon inte går snett.

Lite tankar bara:)
Lycka till!

Jag tycker också ni ska öva på att backa i olika situationer. Typ ut ur boxen, ingenom stalldörren, osv. Bara något steg åt gången och inte för ofta, men bara så hon blir van vid det.
Sedan kan ni väl försöka sätta transporten tät intill en vägg, så att hon går in i den om hon backar snett. Efter några gånger lär hon sig att det inte är lönt att backa snett.
Min ena häst skulle tidigare alltid vända sig när han skulle ut ur transporten, han gillade inte att backa ner utan ville gå ner. Men med mycket tålamod och träning så löste det sig och han backar nu snällt ut.
En annan sak att tänka på är att ni ska vara så lugna ni kan när ni hållar på och lasta/lasta ur. Om ni stressar upp er för att ni förväntar er problem kommer hästen att märka det och så blir allt ännu värre!

Lycka till!

Håll inte emot när den ska ut- sätt på en lina som får löpa.
Styr hästens bakdel, så den inte hamnar utanför luckan.

Styr huvudet mot ytterväggen så kommer baken åt motsatt håll- mer inåt på luckan.

om den får kasta sig ut utan att den hålls i, kommer den att lugna sig.
Träna -Backa...saakta. Beröm o ge en morot.

Backa släpet så det står i backe så rampen blir rak??

Skaffa ett släp med riktiga bommar bak.

Träna hemma in och ut, in och ut utan att sätta för något bak. Gör ingen stor grej av att hon backar fort och snett, sätt inget motstånd alls, varken försök hålla i eller stå bredvid och putta. Hästen dör inte om den kliver snett av rampen. Använd transportskydd.

Många hästar fungerar det att fortsätta backa dom bakåt om dom har bråttom ut. Och då pratar vi inte 2-3 steg till bakåt utan två varv runt stallplanen ungefär och det ska vara bestämt, ingen fisbackning....

Vill du jag ska gå in mer ingående på något moment så pm:a. Det finns lika många lösningar på problemet som det finns hästmänniskor nämligen. Detta är bara några tipps ni kan prova :)

Jag svarar lite snabbt på alla samtidigt då ni hade ungefär lika svar :)

Jag är aldrig själv när jag lastar eller lastar ur henne. Pappa är alltid med, det är han som sköter öppnandet av transporten och jag lastar ur henne. Då jag vet att hon alltid ska så fort ur som möjligt så låter jag grimskaftet löpa och jag följer bara med, så hon blir aldrig dragen i grimman eller dylikt.

Hon har alltid bandage på alla 4 när hon åker, brukar ta transportskydd ibland med. Pappa står alltid på hennes sida av transporten (höger) när vi lastar ur, och trycker emot arslet på henne men hon pressar allt hon kan tillbaka mot honom så hon hamnar ändå alltid utanför lämmen innan det är klart.

Att ställa transporten längs en vägg var ju smart. Har även börjat fundera på om man ska be pappa stå och peta med långpisken längs sidan på henne.

När man backar henne på plan mark är hon lite halvtjurig ibland, det beror lite på. Lättbackad ibland och andra gången kan hon vara lite svårare att backa. Jag har funderat på om hon inte kan ha lite problem ang. backning? När det gäller plan mark.

Bommarna vi har nu, fungerar utmärkt. Hon har aldrig någonsin haft en tendens till att pröva att kasta sig. Men även hon kan ju göra det någon gång. Hon backar inte ur transporten fören jag säger åt henne att göra det.

Missade jag, men hur gammal är ponnyn, samt hur stor är den?

Hon är 14 år. Jag har haft henne i 2½ år, tidigare stått på en skola och är nog inte transporterad så mkt under den tiden. Där stod hon i 5 år. Tror hon har bytt ägare 2-3 gånger innan dess. Hon är 122,3 :)

Min häst kom oxå på ofog att helt plötsligt kasta sig ut ur transporten! :mad:Men då lastade jag ur honomi den största vattenpölen kan kunde hitta, och när inte vattenpöl fanns åkte en presenning fram och så fick han klicka på den. Efter det går han sakta och försiktigt ut... kan låta som en grym metod men det är säkrast för både häst och människa om de kan backa ut lugnt och tryggt.Lycka till!

Jag tycker du ska använda dig av en variant av Monty Roberts metod med att förekomma hästen. Backa henne på kommando innan hon gör det själv. Led sedan på henne igen om hon kastar sig. Backa av på kommando. På igen om det går för fort. OSV Öva hemma tills det sitter, åk sedan en kort sträcka till ett lugnt ställe o öva igen. Öva, öva , öva så lovar jag att det går bra. Monty gjorde detta på en show jag var på o det var verkligen effektivt. Lycka till!
/C

Jag tycker du ska använda dig av en variant av Monty Roberts metod med att förekomma hästen. Backa henne på kommando innan hon gör det själv. Led sedan på henne igen om hon kastar sig. Backa av på kommando. På igen om det går för fort. OSV Öva hemma tills det sitter, åk sedan en kort sträcka till ett lugnt ställe o öva igen. Öva, öva , öva så lovar jag att det går bra. Monty gjorde detta på en show jag var på o det var verkligen effektivt. Lycka till!
/C

Jag får bara hoppa in här. Helt rätt vad du säger, men det får inte glömmas att han utförde även join up och en follow up. Sedan tog han och lsatade på det sättet du skriver.;)

En variant är att lägga lina runt baken. Fäst linan i högersidan, bakom hästbaken och stå på vänster sida och håll i. Dels kanske hon inte kastar sig när hon känner linan, dels kanske man kan hindra henne att kliva utanför.
Vi hade en ponny som också tyckte att det var läskigt att gå av och på. Men vi kom på att om vi höll linor på var sida så att det bildades en gång upp och ner på lemmen (hoppas ni fattar hur jag menar), så gick hon helt lugnt.
Jaha, tänker en del ska man behöva vara 3 st att lasta en B-ponny? Men vi gjorde så att jag fäste linorna i transporten, la dem på marken rakt ut sidan om lemmen. Sedan ledde dottern in pånnyn i "gången" och stannade. Då lyfte jag upp dem i lagom höjd och dottern gick in men ponnyn. Samma sak ut. Många tyckte det var ett väldigt meck, lär ponnyn istället! Ja, kanske men detta tog max 2 minuter och alla var lugna och trygga så vi tyckte det var ok. Lycka till!

Tack för alla tips! Jag ska pröva och se vilken som passar bäst för tanten :)

Absolut det gjorde han men det funkar även mycket bra utan joinup. Det är iaf min erfarenhet.
/C

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 671
Hästhantering Jag står inför ett problem som är helt nytt för mig och behöver tips på lösningar. På tisdag skulle jag åkt på återbesök med min halta...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 068
Hästhantering Min foderhäst har börjat gå under bakbommen vid urlastning och jag behöver tips. Kan börja med att berätta att han först inte ville gå...
Svar
5
· Visningar
1 192
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 345
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama