Bukefalos 28 år!

Ponnymätning unghäst

kaninälskare

Trådstartare
Hej.
Hur gör man med mätning utav unghäst? Måste man mäta varje år tills hästen är (7?) eller något?
Ifall jag skulle mäta min ponny 3 år nu innan årskiftet, gäller det för nästa år när vi får debutera lite lätta lokaltävlingar?
Hur länge gäller egentligen ett mätintyg för unghäst?
 
Om jag minns rätt så gäller intygen från 4 och 6 år i två år, övriga bara i ett. Mäts hästen när den är 8 eller äldre blir det ett slutintyg. Tror även att intyg x cm från kategorins övre gräns kan gälla i fler år. Läs tr 1, där ska info om mätregler finnas.
 
Vänta med att mäta tills efter årsskiftet när den blir 4, du kommer att behöva mäta den då oavsett om du vill tävla :)
Sedan mäter du igen när den är 6 år och 8 år. (Om inte mätmännen tycker att den behövs mätas inom ett år istället för två. Det specificeras på intyget.)
 

Liknande trådar

Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 163
Senast: Inte_Ung
·
Fordon Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 276
Senast: Jeps
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 692
Senast: lizzie
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: Anon89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp