Ponnygalopp - hur funkar det?

Leoni

Trådstartare
Funderar lite på ponnygalopp som jag inte kan någonting om alls.

Hur ”avancerat ” är det i sverige? Är det mest ungar som rider på vad som finns tillgänglig i stallet eller finns det vissa raser som är överrepresenterade? Åker man utomlands för att tävla mästerskap och liknande? Får man starta med ”etablerade” arabgaloppörer med ponnymått? Ställer man ponnygaloppörer i träning hos andra som man kan göra med vanliga galoppörer?

Har ett galoppstammat fullblod hemma som skulle bli fälttävlanshäst åt mig men som tja.. stannade i växten och jag funderar på vad som är smartast väg att gå med henne . Att sälja henne som potentiell ponnygalopphäst eller hopp/fältävlans-ponny. (ingen annons detta- ska inte bort på flera år)

Sv: Ponnygalopp - hur funkar det?

Om du går in och läser på Ung Galopps hemsida så hittar du information om det mesta du undrar över.

Shettis är den särklass vanligaste rasen. För inte så många år sedan var t ex russ ganska vanliga i ponnylöp. Numera är många mer eller mindre fullblodsstammade. Araber är vanliga bland d-ponnyerna. En hel del "vanliga" ponnyer är också med - även med bra resultat. Rena engelska fullblod startar/tävlar separata löp. En ponnygaloppör får inte ha startat inom stora galoppen de senaste åren (två tror jag). En korsningsponny måste man intyga inte är rent engelskt fullblod (om det inte är uppenbart).

Sporten är liten och de flesta rider egna ponnyer eller ponnyer från någon av de (få) galoppridskolorna.

Tack vare ponnygaloppridskolorna finns det nog gott om unga jockeys som skulle vilja och kan rida ponnyer åt andra. Men det är ganska ovanligt att inte ägaren/tränaren eller dess barn rider.

P g a tränarreglerna är det också ganska komplicerat att rida en ponny åt någon som själv inte är engagerad i sporten.

Glömde att skriva att de flesta nog kombinerar flera grenar, framförallt hoppning eller fälttävlan med galopp. Men det finns också bra dressyrponnyer som gör karriär inom galoppen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka