Ponnyers behov av hö

AnnaKarinA

Trådstartare
En helt omöjlig fråga, jag vet. :smirk: Men iaf.

Föreställ er denna:
B-ponny f. 92, går ute 7-15.15 med stor hästkompis i kuperad hage, ej gräshage.
Haft fång och får därför hö med lågt näringsinnehåll. Rids runt 4 dgr/vecka av vuxen (vääääldigt liten) ryttare. Inget kraftfoder.
Vad skulle Ni tippa på att hon behöver för hömängd, mellan tumme och höft?

:bow:

Sv: Ponnyers behov av hö

Det beror sig på vad hästen väger, men den skall ju iaf ha MINST 1 kg ts per 100 kg häst. I vilket fall som helst så är det ju omöjligt att gissa på vad höet innehåller näringsmässigt, så det går ju inte att säga hur mkt hö hästen skall ha om man inte har analys på det.

Min B-ponny rids ca 4-6 dagar i veckan. Han får ca 5 kg hö om dagen, och även lite kraftfoder. Han skulle nog klara sig på nåt kg mindre hö per dag, men p g a att han går med en D-ponny så blir det nog lite mer än vad han skulle behöva.

Skulle gissa på 3,5-4 kg iaf. Min har väll ett minimum på 5 kilo å hon är en grövre c-ponny som väger 350 kg, just nu får hon 6,5 å tycker personligen att hon går kannon på det. Mer hö betyder ju inte alltid heller att dom går upp i vikt, dom flesta hästar går faktiskt ner i vikt när dom får mer hö, då förutsatt att dom är lite överviktiga. Känner till en häst som rasade i vikt när han fick 1,5 kilo mer om dagen å han var riktigt överviktigt :D.

AnnaKarinA skrev:
En helt omöjlig fråga, jag vet. :smirk: Men iaf.

Föreställ er denna:
B-ponny f. 92, går ute 7-15.15 med stor hästkompis i kuperad hage, ej gräshage.
Haft fång och får därför hö med lågt näringsinnehåll. Rids runt 4 dgr/vecka av vuxen (vääääldigt liten) ryttare. Inget kraftfoder.
Vad skulle Ni tippa på att hon behöver för hömängd, mellan tumme och höft?

:bow:

Då vill jag ställa följande fråga.. Om en fånghäst får enbart hö med lågt näringsinnehåll i. VART kommer då näringen från till denna ponnys välmående? Eller skall den gå på näringsbristdiet i hopp om att fånget håller sig borta?

Vore det min fånghäst så skulle jag se till att den fick en BRA hö med en kvot på runt 5 och så skulle den få gå på fri tillgång av det året om om jag var rädd för återfall.

Min kroniska fångponny kat.C gick vintertid på 6-8kg hö + några dl. kraftfoder +soja.

MVH/

Denna ponny behöver ha en balanserad foderstat innehållande alla näringsämnen precis som vilken häst som helst. Det är inte protein i maten som orsakar fång utan fruktaner i gräs enligt den nyare forskningen. Nu behöver denna ponny kanske banta för att minska risken för återfall? Men den ska i alla fall ha minst 1 kg ts/100 kg häst (gärna 1,2-1,5) och minst näringsinnehåll så det motsvarar underhåll samt det arbete den presterar...
//marti

marti130 skrev:
Denna ponny behöver ha en balanserad foderstat innehållande alla näringsämnen precis som vilken häst som helst. Det är inte protein i maten som orsakar fång utan fruktaner i gräs enligt den nyare forskningen. Nu behöver denna ponny kanske banta för att minska risken för återfall? Men den ska i alla fall ha minst 1 kg ts/100 kg häst (gärna 1,2-1,5) och minst näringsinnehåll så det motsvarar underhåll samt det arbete den presterar...
//marti

Vill bara göra ett litet tillägg till ev. bantning.

Hästen har haft fång (inte nu) och vad jag förstår nu stått på detta hö en stund. Beroende på ras så är risken stor att om den stått en längre stund på "svältkost" att den då svullnat upp och ser fet ut fast det igentligen handlar om näringsfetma (u-landssyndrom), det försvinner ganska fort när hästen igen får protein och näring i sig i tillräcklig mängd. Tror man att det är vanlig fettma i detta läge och drar ner än mer på maten så har man snart en mycket illamående häst.

MVH

"Det är inte protein i maten som orsakar fång utan fruktaner i gräs enligt den nyare forskningen."

Vet du vart man kan läsa mer om denna forskning? Har aldrig hört det förut och blev intresserad!!

_86a_ skrev:
"Det är inte protein i maten som orsakar fång utan fruktaner i gräs enligt den nyare forskningen."

Vet du vart man kan läsa mer om denna forskning? Har aldrig hört det förut och blev intresserad!!

Finns hur mycket som helst om man söker, men mestadels från utlandet som kommit längre än vi här. Det är MÅNGA år sedan man började att gå från proteinteorin när det gäller foderutlöst fång.

Några sidor

http://www.hallandsdjursjukhus.se/health-big.htm#FÅNG

http://www.laminitisclinic.org/

http://www.laminitis.org/

http://www.safergrass.org/

Senast ändrad:

sissu skrev:
Vill bara göra ett litet tillägg till ev. bantning.

Hästen har haft fång (inte nu) och vad jag förstår nu stått på detta hö en stund. Beroende på ras så är risken stor att om den stått en längre stund på "svältkost" att den då svullnat upp och ser fet ut fast det igentligen handlar om näringsfetma (u-landssyndrom), det försvinner ganska fort när hästen igen får protein och näring i sig i tillräcklig mängd. Tror man att det är vanlig fettma i detta läge och drar ner än mer på maten så har man snart en mycket illamående häst.

MVH
Svarar alla, tack för era svar.
Ponnyn är inte min utan en bekants, den får 2,5 kg hö om dan. Från början var "fånghö" beställt och utfodrades med, när detta tog slut ger man ist ett grovt vanligt hö, som även alla andra i stallet äter. Ägaren har två olika sorters hö, ett lite grövre och ett väldigt fint (typ villagräsmatta) och det är tydligen lägre värden i det grova höet, men analys finns inte på nåt av sorterna. :crazy:

Tack för era svar! /Nyfiken Anna-Karin som funderar och reflekterar över DET MESTA, och som försöker LÄRA sig nåt... :D

Ponnyn är inte min utan en bekants, den får 2,5 kg hö om dan
.

Låter som FÖR LITE hö! :crazy:

det är tydligen lägre värden i det grova höet, men analys finns inte på nåt av sorterna. :crazy:

Och HUR vet dom vad det är för värden i dom när ingen analys finns?? :confused:

Läste precis i den översta länken, som sissu länkar till, och där står rätt så bra om vad som orsakar fång (enligt senaste rapporter antar jag).
LÄS DET! Vad jag fattade det som så är det ingen fara med HÖ.
Dessutom så tror iaf JAG att även fångponnisar ska ha en välbalanserad foderstat, vilket innebär bl a att den ska ha 6ggr så mkt protein som energi i foderstaten.
Jag tror att den kanppt får sina behov täckta med 2,5kg hö :crazy: .....

Nä, precis. Håller till fullo med. Ville liksom bara höra om jag var helt ute och cyklade.

Ska genast läsa vidare! Tack o ha en trevlig kväll!! :bow:

Ja det är bara att hoppas att även ägaran till ponnyn inser detta!
Lycka till!

den får 2,5 kg hö om dan

Det är sådan här som gör att jag ibland känner att jag vill sluta med hästar så man slipper höra och tyvärr även se eländet av vad människor ibland gör med sian hästar i ren okunskap och ointresse av sitt djurs välbefinnande.

Ger dom ponnyn deras 2,5 kg hö :eek:

Man blir lite mörkrädd när jag hör detta, hoppas dom kommer på bättre tankar.

sissu skrev:
Det är sådan här som gör att jag ibland känner att jag vill sluta med hästar så man slipper höra och tyvärr även se eländet av vad människor ibland gör med sian hästar i ren okunskap och ointresse av sitt djurs välbefinnande.
Håller med. Dessutom tycker jag att det är just kring fång som så många konstiga teorier snurrar runt.

Fångponnyer ska ju få sitt behov av Mj och smrp täckt precis som vilken häst som helst. Har hört att en kvot ¨på fem är lagom.
MEN om man nu gått ifrån teorin om att fång utlöses av för mycket protein, varför ska man då hålla en annan protein/MJ-kvot?

Ja, hoppas verkligen att ägaren kommer på bättre tankar. Min kompis häst hade haft fång, hon hade dock en riktigt bra foderstat och bra med hö och så länge hon höll nere på gräset så funkade ponnyn riktigt bra!

moonlightgarden skrev:
Skulle gissa på 3,5-4 kg iaf. Min har väll ett minimum på 5 kilo å hon är en grövre c-ponny som väger 350 kg, just nu får hon 6,5 å tycker personligen att hon går kannon på det. Mer hö betyder ju inte alltid heller att dom går upp i vikt, dom flesta hästar går faktiskt ner i vikt när dom får mer hö, då förutsatt att dom är lite överviktiga. Känner till en häst som rasade i vikt när han fick 1,5 kilo mer om dagen å han var riktigt överviktigt :D.

det stämmer verkligen! min ponny har gått ner rejält efter att jag börjat ge mer hö(stor d-ponny). gick från ca 7kg till över 10kg. han mår mkt bättre nu :)

_Runaway_ skrev:
Fångponnyer ska ju få sitt behov av Mj och smrp täckt precis som vilken häst som helst. Har hört att en kvot ¨på fem är lagom.
MEN om man nu gått ifrån teorin om att fång utlöses av för mycket protein, varför ska man då hålla en annan protein/MJ-kvot?

Det undrar jag med

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama