- Svar: 28
- Visningar: 2 652
En ponny dödades natten till måndagen av varg i närheten av Lerdala i Skövde kommun. Nu förbereder länsstyrelsen för skyddsjakt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är inte fara då det sagts i många år att vargar inte tar häst eller ponny så behövs inte stängsa extra för varg.När de dödar massor av får får djurägaren höra att de borde stängsla bättre. Gäller inte det hästhållare?
Jag tänker att det inte handlar om vilka djurslag som rovdjuren tar, utan djurens storlek.Är inte fara då det sagts i många år att vargar inte tar häst eller ponny så behövs inte stängsa extra för varg.
Är ju ändå det som länsstyrelsen gått ut med hela tiden att varg inte tar häst/ ponny.Jag tänker att det inte handlar om vilka djurslag som rovdjuren tar, utan djurens storlek.
Jag har shetlandsponnyer och får. Och stängsel som ungefär motsvarar rovdjursavvisande - som det blev från början för att stänga in mina egna djur, vilket då var allt från shetlandsföl till halvblodshingst. Och får.
Jag vet inte vad länsstyrelsen har sagt, men kan tänka mig att de inte riktigt tänker "liten minishetland" när de säger att vargen inte tar hästar.Är ju ändå det som länsstyrelsen gått ut med hela tiden att varg inte tar häst/ ponny.
De säger också att varg inte hoppar (!)Är ju ändå det som länsstyrelsen gått ut med hela tiden att varg inte tar häst/ ponny.
Är mycket som våra svenska vargar inte gör enligt länsstyrelsen som vargar i andra länder gör.De säger också att varg inte hoppar (!)
Spionens bästa kompis blev beskylld för att vara varg i Nyköping, tassavtrycken bedömdes av Länsstyrelsen som vargavtryck. Han är i storlek med spionen, en husky alltså men har smalare ben och mindre tassar än min husky. En husky är inte en varg. En huskyavtryck blir inte vargavtryck, speciellt inte i snö. Skrattade högt när jag fick höra det. Skrattar fortfarande varje gång det kommer på tal. jag kan förstå att man som varg-ovan när man ser hunden kan blir lite rädd och tolka honom som varg, men Länsstyrelsen borde väl kunna skilja små huskyavtryck från varg tycker jag.Är mycket som våra svenska vargar inte gör enligt länsstyrelsen som vargar i andra länder gör.
Helt ärligt så slutade jag tro så mycket på deras kunskap om varg när en var ute och sa att ett påkört hunddjur kunde vara varg när färgen var gul, hade collie ben med sina typisk avsmalnande små tassar och luktade damparfym. DNA resultatet som gjorts visade på korsningen med blandannat collie och golden.
Hästar har andra beteenden som skyddar dem. Generellt så springer de inte ifrån vargen utan stannar och vänder sig om. Det blir svårt för vargen att ta hästar på det sättet. Givetvis är storleken en faktor där, en minishettis har mindre att sätta emot mot en varg än en häst över ponnymått.En varg kan ju ta en älg (visserligen i flock, men ändå), så vet inte varför de inte tycker att häst inte är möjligt byte. Sorgligt för ponnyägaren..
Hästar har andra beteenden som skyddar dem. Generellt så springer de inte ifrån vargen utan stannar och vänder sig om. Det blir svårt för vargen att ta hästar på det sättet. Givetvis är storleken en faktor där, en minishettis har mindre att sätta emot mot en varg än en häst över ponnymått.
Eftersom hunden inte attackerar, ja. Det blir lite konstig jämförelse. En varg förföljer inte bytet så länge att djuret stannar. Älgar är heller inte flockdjur.Älgar stannar också upp och försvarar sig.
Det är därför det fungerar med ställande jakthundar på dem.
Eftersom hunden inte attackerar, ja. Det blir lite konstig jämförelse. En varg förföljer inte bytet så länge att djuret stannar. Älgar är heller inte flockdjur.
Det är iaf svaret jag har fått när jag har pratat med dem som jobbar med det. Att deras beteende skiljer sig, och att man bör ha hästar i flock även ur denna synpunkt, och har man minishettisar ihop med typ nordsvenskar så kan det skydda de små med.
Hur länge tror du en ställande hund förföljer älg i högre hastighet än gångfart? Och inte ens gångstånd är hundar så intresserade av många gånger utan många släpper efter ett kort tag.Eftersom hunden inte attackerar, ja. Det blir lite konstig jämförelse. En varg förföljer inte bytet så länge att djuret stannar. Älgar är heller inte flockdjur.
Jag blir nyfiken varifrån den kunskapen om beteende kommer ifrån. Är det tamhästar i en hage eller vildhästar. Jag har svårt att tro tamhästar som aldrig behövt slåss för sina liv har så mycket att sätta emot mot vargar som har erfarenhet av att jaga och döda hundratals vilt.Eftersom hunden inte attackerar, ja. Det blir lite konstig jämförelse. En varg förföljer inte bytet så länge att djuret stannar. Älgar är heller inte flockdjur.
Det är iaf svaret jag har fått när jag har pratat med dem som jobbar med det. Att deras beteende skiljer sig, och att man bör ha hästar i flock även ur denna synpunkt, och har man minishettisar ihop med typ nordsvenskar så kan det skydda de små med.
Jag blir nyfiken varifrån den kunskapen om beteende kommer ifrån. Är det tamhästar i en hage eller vildhästar. Jag har svårt att tro tamhästar som aldrig behövt slåss för sina liv har så mycket att sätta emot mot vargar som har erfarenhet av att jaga och döda hundratals vilt.
Älgen är ju van vid att alltid vara på sin vakt, den har kämpat för sin mat och överlevnad. Den kanske till och med har erfarenhet av att möta både jakthund och varg.