Ponny som vägrar hovkratsning

Shoreline

Trådstartare
Gah, håller på att bli tokig på min medryttarponny! Det har plötsligt blivit jättesvårt att kratsa hovarna på henne ordentligt, då hon ganska ofta får för sig att bara sparka/slänga fram benen med full kraft. Det blir ju rätt omöjligt att hålla kvar i hoven då, och så får man börja om från början...

Jag tycker det här är rätt jobbigt och lite läskigt också, det känns bara som att det är en tidsfråga innan någon blir träffad/stampad på och eftersom det är en rätt rejäl ponny så är det ingenting jag drömmer om direkt... :crazy: Vet att ägaren har samma problem med henne, och även denne tycker det är jobbigt.

Det har pågått i drygt en månad nu, och det spelar ingen roll vilket ben det är man försöker lyfta eller vad som händer/hänt runtomkring henne. Hon är inte halt eller skadad på något annat vis (och har aldrig varit det heller), rids som vanligt, uppträder helt normalt på alla andra sätt osv osv.

Någon som har bra tips på hur man kan bli av med sånthär beteende eller vad som kan tänkas orsaka det? Kan hon ha ont någonstans, trots att hon är grundligt undersökt & klämd på nyligen? :confused:
 
Sv: Ponny som vägrar hovkratsning

Hon kan mycket väl ha ont.
Eller så är hon stel av kylan?
Om ni går med henne en stund, eller kratsar ur hovarna efter att ni ridit, är det samma sak då?
Sedan är det väl hjälm och stålhätta som gäller i övrigt, kanske väst också om hon kickar.
 
Sv: Ponny som vägrar hovkratsning

Hon kan mycket väl ha ont.
Eller så är hon stel av kylan?
Om ni går med henne en stund, eller kratsar ur hovarna efter att ni ridit, är det samma sak då?
Sedan är det väl hjälm och stålhätta som gäller i övrigt, kanske väst också om hon kickar.

Ja, jag befarar också det efter att ha tänkt mer på saken. Hon är lika jobbig före ridning som efter, så det verkar inte ha med stelhet att göra. Gud vad jag önskar att de kunde prata de där djuren! Well well, jag får väl prata med ägaren så får vi se vad vi kan göra.

En annan grej jag kom att tänka på; hur mycket och ofta kratsar ni hovarna? Både före och efter ridning, även när ni inte ska rida, bara när hästen har skor osv osv...? Jag har alltid blivit lärd att kratsa både före & efter och minst en gång om dagen i vilket fall som helst, men om hon nu tycker det är så obehagligt (eller vad det nu är) kanske man kan skära ner på det lite och bara kratsa före ridning t.ex...?
 
Sv: Ponny som vägrar hovkratsning

Har hästen täcke på sig? Jag skulle gissa att hästen fryser och då är så stel att det helt enkelt gör ont att lyfta hovarna. Kanske behöver hon ett tjockare täcke om hon redan är täckt? I hela Sverige har det ju varit mycket blåst och regn den senaste tiden och det är det värsta vädret för hästar. De står och spänner sig och blir stela och får ont.
Hur rids hon? Hur ofta? Hur är hon i övrig hantering?

Jag tycker att man ska kratsa hovarna både före och efter ridning eftersom det kan ha satt sig en sten i hoven under ridpasset. Om man kratsar när de har kommit in för kvällen beror på vad de går på. Går de där det finns stenar som kan sätta sig så ska de kratsas. Om hästen har snösulor och det är geggigt i hagen så är det extra viktigt att verkligen få rent under sulan. Sätter det sig en sten där så är risken stor för hovböld.
 
Sv: Ponny som vägrar hovkratsning

Har hästen täcke på sig? Jag skulle gissa att hästen fryser och då är så stel att det helt enkelt gör ont att lyfta hovarna. Kanske behöver hon ett tjockare täcke om hon redan är täckt? I hela Sverige har det ju varit mycket blåst och regn den senaste tiden och det är det värsta vädret för hästar. De står och spänner sig och blir stela och får ont.
Hur rids hon? Hur ofta? Hur är hon i övrig hantering?

Jag tycker att man ska kratsa hovarna både före och efter ridning eftersom det kan ha satt sig en sten i hoven under ridpasset. Om man kratsar när de har kommit in för kvällen beror på vad de går på. Går de där det finns stenar som kan sätta sig så ska de kratsas. Om hästen har snösulor och det är geggigt i hagen så är det extra viktigt att verkligen få rent under sulan. Sätter det sig en sten där så är risken stor för hovböld.

Ja, för det första är hon inte klippt då hon är gammal och inte går så hårt - typ 2 lättare dressyrpass à 40 min, 2 uteritter à 1-2 timmar och ett markarbetes pass per vecka. Men hon har 200 g vintertäcke på i hagen och ett lite tunnare stalltäcke på sig inne. Ska dock tänka på vad du skrev och kolla om hon verkar vara för kall. :idea:

Hon är jättesnäll i övrig hantering, rätt pigg och otålig, så hon har en del ponnyhyss för sig men är gudasnäll innerst inne. Aldrig några problem i ridning eller annat, men hon är rätt känslig vid benen över huvudtaget och steppar gärna runt när man ska linda, olja hovar och sådär.

Håller med dig ang. hovkratsningen, hellre en gång för mycket än en gång för lite. Hon hade en hovböld i somras faktiskt, och det vill vi inte vara med om igen...
 
Sv: Ponny som vägrar hovkratsning

Jag vet inte vad det kan bero på, men ni uteslutit smärta, och att det beror på obehag eller att den bara är dum.. Så kan man göra som en i stallet gör med sin åring, dom tar ett långt grimskaft och lägger runt karleden så dom har båda ändarna i handen och lyfter försiktigt, då står man utanför sparkrisken och slipper vara så nära om den skulle kicka, samtidigt har man bättre chans att hålla kvar och visa hästen att det inte är så farligt. Nu lyfter dom först med grimskaft och flyttar sig sakta närmre för att sedan hålla i benet med handen!

Men eftersom hon är gammal och har gått å kratsa innan så tyder det ju på att hon har ont eller att det har hänt något i samband med skoning eller liknande.
 
Sv: Ponny som vägrar hovkratsning

Jag vet inte vad det kan bero på, men ni uteslutit smärta, och att det beror på obehag eller att den bara är dum.. Så kan man göra som en i stallet gör med sin åring, dom tar ett långt grimskaft och lägger runt karleden så dom har båda ändarna i handen och lyfter försiktigt, då står man utanför sparkrisken och slipper vara så nära om den skulle kicka, samtidigt har man bättre chans att hålla kvar och visa hästen att det inte är så farligt. Nu lyfter dom först med grimskaft och flyttar sig sakta närmre för att sedan hålla i benet med handen!

Men eftersom hon är gammal och har gått å kratsa innan så tyder det ju på att hon har ont eller att det har hänt något i samband med skoning eller liknande.

Det där är vansinne att lära ut på nätet! Du vet inte vem som läser här och går hem och provar och på vilken häst. Om man ska använda den metoden så ska man bli lärd den i lugn och ro på en mycket snäll häst. Väldigt många hästar får totalpanik när man gör så och skadar sig och omgivningen mycket värre än vad man som blir av en vanlig spark.
Jag hade blivit vansinnig som ägare om en medryttare hade tagit sig för något sådant och denne hade åkt ut med huvudet före.

En häst som sparkar håller man handen på framsidan av hoven, då har man lättare att hålla kvar och man får en längre stund på sig att hoppa undan om hästen ändå skulle rycka sig loss.
 
Sv: Ponny som vägrar hovkratsning

Ja, för det första är hon inte klippt då hon är gammal och inte går så hårt - typ 2 lättare dressyrpass à 40 min, 2 uteritter à 1-2 timmar och ett markarbetes pass per vecka. Men hon har 200 g vintertäcke på i hagen och ett lite tunnare stalltäcke på sig inne. Ska dock tänka på vad du skrev och kolla om hon verkar vara för kall. :idea:

Hon är jättesnäll i övrig hantering, rätt pigg och otålig, så hon har en del ponnyhyss för sig men är gudasnäll innerst inne. Aldrig några problem i ridning eller annat, men hon är rätt känslig vid benen över huvudtaget och steppar gärna runt när man ska linda, olja hovar och sådär.

Håller med dig ang. hovkratsningen, hellre en gång för mycket än en gång för lite. Hon hade en hovböld i somras faktiskt, och det vill vi inte vara med om igen...

Kanske behöver hon varmare täcke i stallet? Eller hur varmt har ni i stallet? Är det kanske så att hon står i drag på någotvis? Ställ dej i hennes box och känn efter. Nu vet jag inte hur varmt ni har det men våran häst som är 17, snart 18 år har 300 grams täcke på sig nu när det är några plusgrader och det blåser och regnar så. Jag märker direkt att han blir stel om han har tunnare täcke på sig. Kanske är det likadant för henne?

Om hon är gammal så kan en veterinär genomgång vara på sin plats. Många gamla hästar blir stela och får ont lite varstans och då kan det mycket väl ge sig uttryck genom problem med kratsningen. Då kan man behöva ge lite hjälp till lederna. Jag ger våra gurkmeja nu på vintern när de går med brodd för att hjälpa lederna lite extra. Det finns många olika preparat på marknaden, nypon, gurkmeja, glucosamin osv.

Hur har hon det med balansen i övrigt? Hon kanske tycker att det är obehagligt att stå på tre ben och tror att hon ska ramla?
Prova att låta henne få stöd mot en vägg nästa gång du ska kratsa och se om det blir bättre. Du ställer alltså den sida du inte kratsar nära en vägg och när du har kratsat så ställer du andra sidan nära en vägg så att hon kan luta sig emot den om hon skulle behöva det. Hon ska stå riktigt nära, max en dm ifrån så att hon verkligen får stöd. Då har du också mer plats på att hoppa undan om hon ändå skulle rycka sig loss. Du kan prova att istället för att hålla runt benet så håller du med handen på framsidan av hoven så att hoven vilar i dina fingrar som i en skål. Det mesta av handflatan ska vara ovanför hoven. Prova dej fram tills du får ett bra grepp, det krävs lite övning. Då är det svårare för hästen att komma loss och om det nu bara är något hon har lagt sig till med så kanske hon slutar om hon ändå inte kommer loss så enkelt. Kom ihåg att berömma när du har kratsat hovarna och det har gått bra så att hon vet hur du vill ha det.
 
Sv: Ponny som vägrar hovkratsning

Jag tycker det låter som några jädra dumheter bara.

Lyft hovarna KORTA stunder, tex bakhoven kan räcka att bara flytta lite. Grejen är att det alltid är männsikan som släpper hoven när hästen är lugn.
Rycker hon till sig foten så släpp INTE. Utan vänta tills precis den sekund hon själv slappnar av i benet.

Hästen dör inte av att inte få hovarna kratsade i tid och otid, så ger dig inte i strid med hovarna när du inte är beredd att hålla i.


En häst som lärt sig att man får sätta ner benet precis när man behagar är ett elände.
 
Sv: Ponny som vägrar hovkratsning

Ponnysar är smarta och gillar godis, hör med ägaren om ni inte skulle tex börja klickerträna hästen att lyfta hoven själv. Det går ganska snabbt om man får hjälp av en erfaren klickare, och när en ponny lärt sig hur man får godis, då glöms det inte i första taget :idea:

Om hästen är känslig kring benen kan det räcka med att tex hovis var för hårdhänt/läskig sist, eller kanske ett minimalt sömtryck. Då måste man lära om hästen, visa att det är positivt att lyfta fötterna.
Känsliga hästar brukar heller inte gilla att bli fasthållna, därav mitt råd att lära hästen att lyfta själv, då vet hon vad som förväntas och kan lyfta när hon ställt sig i balans och är redo.

Lycka till!
 
Sv: Ponny som vägrar hovkratsning

Jag skulle misstänka att ponnyn har ont och därför inte vill lyfta hovarna med tanke på att du säger att den är gammal och att det är ett nytt beteende.

Självklart kan det vara fel men hellre skulle jag trippel kolla hästen än anta något annat.

Jag tror inte på att hästar är dumma utan nästan alltid brukar det visa sig att de försöker säga något sen är det frågan om vi kan klura ut vad eller inte.
 
Sv: Ponny som vägrar hovkratsning

Jag tror hästen försöker säga:

Ge fan i mina fötter, din lilla underlägsna skit. ;)

Verkar lite långsökt att den på smärta dummar sig med alla fyra benen.
 
Sv: Ponny som vägrar hovkratsning

Tack för många och utförliga svar, intressant att läsa vad folk har för teorier och tips!

TinyWiny: Det där med balansen var intressant, jag ska prova att ställa henne som du beskrev och se om det fungerar bättre. Hon har lite svårt att hålla koll på sig själv emellanåt, snubblar en del och sådär, kan det ha med balansen att göra?

Glucosamin får hon redan en dos per dag, och hon är väldigt fin och mjuk i ridningen. Men det är klart, det kan ju ha med kyla och stelhet att göra i alla fall. Jag får ju låta ägaren avgöra detta, men kan man låta henne ha sitt utetäcke på i stallet också eller blir det knasigt?

CK: Ja, en del av mig är redo att hålla med dig om att det kan vara något trams hon fått för sig, hon har ju som sagt en del typiska ponnyhyss för sig och det här kan mycket möjligen vara nästa konst. Känner dock att jag vill utesluta smärta och annat först, men det kan ju som sagt handla om att hon helt enkelt inte har lust att hålla fötterna i luften bara för att jag ber henne om det!

Bra tips om att bara lyfta lite kort sådär, kanske kan få henne att inse att det inte alltid handlar om att stå med benet i vädret i 3574 timmar (:p) tills vi människor har lyckats kratsa bort all stenhård lera... Det får nog bli lite sådan hovterapi när jag är där i dag!

skuggi: God tanke, är dock inte helt säker på att ägaren skulle tycka det är en bra idé då hon är ganska 'laid back' och ointresserad/ofascinerad av sådana "nymodigheter" som hon kallar dem ;) Själv tycker jag dock att det verkar intressant, så det kan ju vara värt att föreslå i alla fall...

MiaS: Ja, jag befarar lite att det är så. Ägaren ska ta dit veterinären i början av nästa vecka, så får vi se vad som sägs då. Du har helt rätt i att det är värt att kolla en extra gång innan man bestämmer sig för något.
 
Sv: Ponny som vägrar hovkratsning

Det låter som en ponny som har lärt sig hur man slipper....

Jag kratsar inte efter om jag inte ridit på större sten- vilket jag sällan gör.

Titta kan man göra.
 
Sv: Ponny som vägrar hovkratsning

Jag tror hästen försöker säga:

Ge fan i mina fötter, din lilla underlägsna skit. ;)

Verkar lite långsökt att den på smärta dummar sig med alla fyra benen.
Jag är böjd att hålla med CK. Inte helt ovanligt ponnytrick om jag får säga det. Ibland funkar det att bryta mönstret genom att hålla hoven på ett annat sätt än man gör normalt. kanske hålla i karleden istället, eller i kotan kanske?
Jag kratsar hovar före ridtur och kollar dem efter ridtur. Någon inteligent person har sagt att man kan kratsa före ridtur och titta efter, men låta bli att kratsa i samband med att hästen ska stanna inne för natten. Leran i hovarna kan då skydda mot urin osv. i bädden. Sedan kan man kratsa på morgonen innan hästen går ut om man vill. För resten var det nog i "min häst" det stod:o (nu avslöjade morsan sin stöld av dotterns min häst-tidningar...) Ingen dum tanke hur som helst :) Huvudsaken i alla fall är ju att hästen inte har en massa stenar och annat som kilar fast sig i hoven.
 
Sv: Ponny som vägrar hovkratsning

Om hon gör så pga stelhet eller ömhet är rätt så enkelt att reda ut. Testa att lyfta upp hoven UTAN att kratsa. Rycker hon då med? Om inte, ja då är det själva kratsningen som är problemet. Tar du långt id på dig, dvs gör det sakta? Hon kanske blir trött i benen eftersom hon är gammal eller så kan hon helt enkelt vara kittlig under hovarna. Har en kompis vars ponny är det och hon beter sig precis sådär. På henne får man kratsa "nästan burdust" om du förstår vad jag menar. Alltså inte försiktigt och långsamt, utan snabbt och rappt. Hovslagaren får dra ur en söm i taget på henne och då rycker hon loss hoven mellan varje söm oxå...kan det va något sådant?? Lycka till.
 
Sv: Ponny som vägrar hovkratsning

Man kan även fundera över hur man håller i hoven. Har upptäckt att vissa människor lyfter benen både högt och långt ut, och det är inte alltid så uppskattat hos hästarna.

Lär hästen "lyft" så den lyfter benen av sig självt, beröm och släpp mjukt ner. Sliter hästen ner hoven, så ta det en gång till. Det är alltid DU som ska släppa hoven, inte hästen som ska släppa dig.
Och man behöver ju som sagt inte alltid kratsa så noga. Liten koll efter stenar brukar räcka.
 
Sv: Ponny som vägrar hovkratsning

KL

bara ett tips sådär tal om inte släppa, jag tycker det är enklast om man håller precis i 'slutet' av skenbenet och att man är snabb när hästen börjar dra, för om man är det så lyfter man kotan mot armågen, (inte utåt som Vita skriver) för i det läget är dom rätt klena, även om dom lyfter 'överarmen' högt så kan dom inte ta fram 'underarmen' om man håller tillräckligt nära armbågen. På så sätt tillåter man dom också att röra sig eller så, dom blir inte helt fixerade, men det är jättesvårt för dom att lossna helt. Berömmer man då när hästen mjuknar så tar det oftast inte så många gånger heller.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp