Ponny som inte kan stå still i stallgången ?

Cassiopeja123

Trådstartare
Hej !
Jag undrar hur man gör med en ponny som inte kan stå still i
stallgången ?
Det är så att hon har fått lammellrandsröta
och då vill hon oftast inte stå still och för att muta henne
så har vi gett henne godis.
Hur ska jag göra ? :confused:

Sv: Ponny som inte kan stå still i stallgången ?

ignorera att hon trampar runt.. går hon mot er eller på er så klappa till för att visa att hon INTE får gå på er, ni är ledarna och en ledare accepterar aldrig att en ranglåg kliver på dem..

hästar lever i en värld av normalt och bestraffning, inte normalt och belöning..
bestraffning behöver inte alltid vara ljud, rörelser eller handpåläggning utan att ignorera hjälper.. och när hon står still "belönar" du genom att vara normal, prata gulligt, klappa, massera.. börjar hon tramparunt så sluta direkt med allt, gå ifrån och läs i en tidning 5 min några meter ifrån.. när hon står dstill igen så kan du fortsätta..

låt henne stå där SJÄLV tills hon står STILL. Obs det kan ta några timmar.

Beröm varje gång som den står stilla.
säg ngt som - Stå, stilla eller stå still.

Ge den bara godis om den uppfört sig mkt bättre än den brukar- när du är klar.

Att ge godis EFTER avslutat arbete har ingen som helst effekt för inlärning.

Beastiebabe hade ett bra förslag. Om inte det hjälper kan du prova att flytta tillbaka henna varje gång hon går iväg. Beröm när hon står stilla. Bli inte arg när hon går, utan var hela tiden lugn men flytta konsekvent tillbaka henne.

Beröm henne när hon står stilla och tillrättavisa henne när hon gör fel för att sedan beröma när hon står still. Hon kommer att inse att de är jobbigare att inte stå still. Men de kräver en del arbete och mycket tid. Lycka till!

Jag har själv haft en ponny som trampa runt mycket runt i gången, så jag vet hur jobbigt de kan va. Nu står hon som en stjärna, kan lämna henne lös osv. :love:

jo, men hästen fattar inte att det är belöning. Men visst, vill man ge godis så får man ju såklart det :)

Min -03:a har varit lite tramsig när man ställt upp honom, och nu när han har haft jullov så har jag lärt honom stå i gången utan att vara fastbunden.
Han får röra sig så mycket han vill, men han får självklart inte gå därifrån, eller gå fram till en annan box.

Jag började själva inlärningen med att lägga ett grimskaft, som satt fast i grimman, runt halsen. Sen gick jag runt hästen och kommenderade, "Stilla", samtidigt som jag berömde så länge han stod kvar.
Han lärde sig förvånatsvärt fort vad jag ville, och han står faktiskt mycket mer still när han inte sitter fast. Då kan kan nosa på golvet, röra huvudet som han vill osv.

Men då måste du ju ta dig tid med själva inlärningen att hästen ska stå kvar, det går ju inte att knäppa loss den och gå därifrån. :D
Men jag rekommenderar det skarpt.

Ja jag anser att även hästen ska få en godsak vid bra arbete.

Förmodar att alla människor som inte ger sina godis, äter själva utan att ha utfört ngt direkt god gärning.

*kl*

Jag håller med några föregående om att berömma när den gör rätt och tillrättavisa när den gör fel.
Min gammelman vill gärna lyfta ett bakben när jag borstar, då stannar jag upp i rörelsen och säger NEJ med bestämd röst tills han sätter ner benet igen. Så fort han nuddar marken ändrar jag röstläge och säger istället bra!
Det blir ju rätt segt för hästen i längden...
Numera lyfter han bara på benet när medryttaren har ridit några dagar i sträck och matte inte varit hos honom...:cry:

En annan tanke är att bara ha den på gången kortare stunder och succesivt öka tiden, så att man slipper kriga hela tiden.
Lycka till!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 066
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Valle
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 063
Senast: MiniLi
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 470
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama