Ponny eller storhäst?

Okej tack! Men kan till exempel en överdomare begära om en kontrollmätning på en ponnytävling?
Har du testat att läsa länken jag la in?
IMG_5548.jpeg
 
Denr ju slutmätt till 148 och mättes på ett ridläger av personalen till 155/156. Men kommer den då inte få tävla på ponnytävlingar?
Vad man får vid en hemmamätning säger inte så mycket. Drog de av för skor t ex? Använde de korrekt utrustning? Var golvet plant? Var ponnyn avslappnad? Hade de som mätte rätt kunskaper?

Så länge ingen protesterar (eller det sker en kontroll) eller den inte ska tävla internationellt så är det ok att starta ponnytävlingar.

Jag har aldrig hört talas om att det faktiskt görs kontrollmätningar i Sverige, men är ganska länge sedan jag var på ponnytävling.
 
Den är större än min ponny!! Kompisen var på ett ridläger med den i veckan och då skulle alla hästar mätas och då visades den vara 155. Men jag såg att den var nog redan nermätt till 148 när den slutmättes 2019 då den var 148 redan vid 6 års ålder.
En av våra ponnyer var lägre vid slutmätning än vid 6 år. Jag gissar att man kanske inte var lika noga vid mätningen vid 6 år så länge ponnyn var högst 148, det är ju ändå slutmätningen som gäller.
 
Vad man får vid en hemmamätning säger inte så mycket. Drog de av för skor t ex? Använde de korrekt utrustning? Var golvet plant? Var ponnyn avslappnad? Hade de som mätte rätt kunskaper?

Så länge ingen protesterar (eller det sker en kontroll) eller den inte ska tävla internationellt så är det ok att starta ponnytävlingar.

Jag har aldrig hört talas om att det faktiskt görs kontrollmätningar i Sverige, men är ganska länge sedan jag var på ponnytävling.
Tack!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
661
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 314
Senast: hhere
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 179
Senast: Johannna1
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 866
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp