Ponny eller storhäst?

astridmalmstrom

Trådstartare
Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst?
Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den behöva kontrollmätas och behöva bli storhäst?
 
Handlar det om att ponnyn har blivit professionellt mätt till 155 cm, eller att man tagit en tumstock i stallgången?

Man brukar ju kunna ”mäta ner” en häst som är lite för stor till en ponny ändå, om den står avslappnat tex. Men 155 cm är väldigt mycket över ponnymåttet så det är nog väldigt väldigt tveksamt om det går
 
Handlar det om att ponnyn har blivit professionellt mätt till 155 cm, eller att man tagit en tumstock i stallgången?

Man brukar ju kunna ”mäta ner” en häst som är lite för stor till en ponny ändå, om den står avslappnat tex. Men 155 cm är väldigt mycket över ponnymåttet så det är nog väldigt väldigt tveksamt om det går
 
Denr ju slutmätt till 148 och mättes på ett ridläger av personalen till 155/156. Men kommer den då inte få tävla på ponnytävlingar?
 
Handlar det om att ponnyn har blivit professionellt mätt till 155 cm, eller att man tagit en tumstock i stallgången?

Man brukar ju kunna ”mäta ner” en häst som är lite för stor till en ponny ändå, om den står avslappnat tex. Men 155 cm är väldigt mycket över ponnymåttet så det är nog väldigt väldigt tveksamt om det går
Asså den är ju slutmätt till 148 men nättes på ett ridläger till 155/156. Men kommer den då inte få tävla på ponnytävlingar i hoppning? Kan då till exempel överdomaren komma och säga att den inte får tävlas mot andra ponnys?
 
Asså den är ju slutmätt till 148 men nättes på ett ridläger till 155/156. Men kommer den då inte få tävla på ponnytävlingar i hoppning? Kan då till exempel överdomaren komma och säga att den inte får tävlas mot andra ponnys?
Den är ju ingen ponny utan en liten häst.
 
Asså den är ju slutmätt till 148 men nättes på ett ridläger till 155/156. Men kommer den då inte få tävla på ponnytävlingar i hoppning? Kan då till exempel överdomaren komma och säga att den inte får tävlas mot andra ponnys?
Om hästen är över 148 cm så är det inte en ponny utan en storhäst och den får således inte starta mot ponnyer. Exakt hur det fungerar vet jag inte, men har för mig att om någon anmäler så kan du få åka in och mäta igen och då få vissa konsekvenser om hästen visar sig vara över måttet. Hur gammal är hästen och när slutmättes den?
 
Om hästen är över 148 cm så är det inte en ponny utan en storhäst och den får således inte starta mot ponnyer. Exakt hur det fungerar vet jag inte, men har för mig att om någon anmäler så kan du få åka in och mäta igen och då få vissa konsekvenser om hästen visar sig vara över måttet. Hur gammal är hästen och när slutmättes den?
Hästen är född 2011 och slutmättes som 8 åring
 
Många hästar kan ju växa även efter åtta års ålder. Hur är den jämfört med din ponny? Om ni mäter den hemma?
Den är större än min ponny!! Kompisen var på ett ridläger med den i veckan och då skulle alla hästar mätas och då visades den vara 155. Men jag såg att den var nog redan nermätt till 148 när den slutmättes 2019 då den var 148 redan vid 6 års ålder.
 
Senast ändrad:
Det är ju väldigt vanligt att "hemmamätt" ponny blir 5 cm högre än vad den blir på en mätning på klinik sen. Vi köpte en D ponny på 146 (hemmamätt) , den blev slutmätt till 1.40. Den var ff 1.46 hemma på stallgången. Så vad ni mätte på ett ridläger, det gäller inte, var väl mer bara lite allmän utbildning/reflektion i ämnet?
Är den slutmätt så är den. Skulle det komma in en anmälan och någon begär kontrollmätning, - då KAN den kanske bli storhäst, osäker på hur noga den mätningen går till.

Många om och men, men om den är slutmätt skulle jag inte oroa mig :) Tror det är större risk om man ska tävla utomlands, då krävs ytterligare mätning nämligen.
 
Den är större än min ponny!! Kompisen var på ett ridläger med den i veckan och då skulle alla hästar mätas och då visades den va
Om den är slutmätt till Dponny så får den tävla som dponny tills någon begär en kontrollmätning och om den då är förstor så blir den en häst
https://ridsport.se/download/18.4dbfe9851835e6f5c5b660/1706736850477/Mätreglemente%202024.pdf
Okej tack, men överdomaren kan begära en kontrollmätning?
 
Det är ju väldigt vanligt att "hemmamätt" ponny blir 5 cm högre än vad den blir på en mätning på klinik sen. Vi köpte en D ponny på 146 (hemmamätt) , den blev slutmätt till 1.40. Den var ff 1.46 hemma på stallgången. Så vad ni mätte på ett ridläger, det gäller inte, var väl mer bara lite allmän utbildning/reflektion i ämnet?
Är den slutmätt så är den. Skulle det komma in en anmälan och någon begär kontrollmätning, - då KAN den kanske bli storhäst, osäker på hur noga den mätningen går till.

Många om och men, men om den är slutmätt skulle jag inte oroa mig :) Tror det är större risk om man ska tävla utomlands, då krävs ytterligare mätning nämligen.
Okej tack! Men kan till exempel en överdomare begära om en kontrollmätning på en ponnytävling?
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
661
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 314
Senast: hhere
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 179
Senast: Johannna1
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 866
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp