Ponny avled efter ulricehamnsvistelse

Sv: Ponny avled efter ulricehamnsvistelse

Det spelar ingen roll, vid dessa problem, om hingsten är gdk eller inte.
Det som spelar roll är det kunnandet hingstägaren har.

Man behöver inte alls vara kunnig nog att betäcka bara för att man får igenom, eller köper en godkänd hingst.

Tyvärr tror jag inte ens det hjälper fullt ut att lagmässigt tvinga fram ett visst kunnande hos, som här hingstägare.Det kommer alltid att finnas sådana som vill tjäna pengar och därför kommer att se mellan fingrarna när stoägare gör förfrågningar, av den anledningen tycker jag stoägaren har ett stort ansvar, dels genom att kontrollera hingststationens förhållanden innan betäckningen och dels se till, om det är naturlig betäckning, att stoets storlek och hälsa är OK för detta, beroende på hur betäckningen utförs.

Att ha en hingst och ta emot ston till betäckning måste väl betraktas som yrkesmässig hästverksamhet. Alltså skall man ha ett §-16 tillstånd för att få ha en hingsstation. Och då skall man visa vilka kunskaper man har.

Sv: Ponny avled efter ulricehamnsvistelse

Nu slarvade jag med ord.
Skrev hingststation och menade, antagligen fel, även alla de som bara har en hingst och betäcker lite hur som helst.

Då behöver man inte visa någon sitt kunnande, eller då som det många ggr är, sitt okunnande.Om man måste ha tillstånd har jag ingen aning om, lagmässigt är det säkert så, men inte följer alla det?

En riktig hingststation, med semin och då veterinär och utbildad seminpersonal, har ju automatiskt mer kunnande.

Liknande trådar

Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 916
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ska försöka att inte gnälla mer över jobbet, men situationen är som den är. Vikarier som inte dyker upp på pass utan att höra av sig...
Svar
3
· Visningar
1 122
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När sköterskorna fick höra talas om 87-årige Patrick Saunders passionerade intresse för hästar kunde de inte låta bli att överraska...
Svar
0
· Visningar
506
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Hittills i år har de verkligen inte blivit som jag tänkt mig med något. Först min 4 åring som visade sig att han kommer behöva massa tid...
Svar
0
· Visningar
852
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama