Ponny avled efter ulricehamnsvistelse

Sv: Ponny avled efter ulricehamnsvistelse

men herre gud det är ju hon på bukes hästar :eek:

vilken sorglig utgång :(

Nej :cry:

Jag såg hennes tråd! Stackars tjej! :(
Massssssor av tröstkramar!!!:(

ursch... för sånna här typer av människor :mad:

Och stackars den lilla ponnyn (läste tråden på buke tidigare) :cry:

Anmärkningsvärt att kunna säga att man inte har tid att visa stallet vid ett besök angående ett djurskyddsärende och då slippa visa detta. Speciellt med tanke på att det fanns 5 tidigare anmälningar och ännu fler anmälningar i kommunen hon bott tidigare. Miljö och hälsa i kommunen borde också anmälas för att de inte skött sitt jobb!

Senast ändrad:

Anmärkningsvärt att kunna säga att man inte har tid att visa stallet vid ett besök angående ett djurskyddsärende och då slippa visa detta. Speciellt med tanke på att det fanns 5 tidigare anmälningar och ännu fler anmälningar i kommunen hon bott tidigare. Miljö och hälsa i kommunen borde också anmälas för att de inte skött sitt jobb!

Lider med hästägaren :cry: Hoppas hon får ett mkt kännbart straff :devil: samt högt skadestånd till den stackars hästägaren!!

Man kan väl inte säga att man inte har tid att visa ett stall för inspektör? Att visa upp sin gård för inspektörer borde ju gå före allt annat man har i livet som hästägare. Har man inte tid med det borde man överväga om man har tid att ha hästar överhuvudtaget. Vilket hon ju uppenbarligen inte borde.

Så all skuld ska läggas på det stället hästägaren själv,, helt frivilligt och genom sitt yttersta ansvar som hästägare förhoppningsvis tagit del av hur denna rörelse bedrivs lämnat sina hästar på betäckning till... Trots att hon mkt väl hade kännedom om att det dels va sk fribetäckning och att hingsten inte va godkännd för avelsverksamhet??

Jag lider inte ett dugg med den här typen av inkompetenta hästägare som själva borde anmälas för vanvård över vad dom utsätter sina djur för i ren okunskap och sedan snabbt när det går illa försöker mörka sitt eget yttersta ansvar och lägga fokus på tredje part. Läser man den aktuella tråden så finns det mkt läsvärt mellan raderna från TS.

Hästen är den enda man ska känna stort lidande för.

Bor inte långt i från denna människa och har en gång köpt en avkomma från en annan person som haft sitt sto där på betäckning och har hört av stpäg att denna människa är mkt märklig. Jag har vid ett par tillfällen talat i telfon med denna hingstäg och hon verkar lite speciell. Föder även upp schäfer hundar. Har ofta sina hingstar för annonsering för betäckning, prickigahästar stora och små.

Jag har väldigt svårt att ta dej seriöst när du baserar dina inlägg på vad du läser "mellan raderna" och att du verkar se allt så svart och vitt.
- - - - - - -

Till hästägaren så tycker jag det är hemskt det du råkat ut för, ingen lämnar sin häst medvetet till en som man vet missköter hästarna.

Så all skuld ska läggas på det stället hästägaren själv,, helt frivilligt och genom sitt yttersta ansvar som hästägare förhoppningsvis tagit del av hur denna rörelse bedrivs lämnat sina hästar på betäckning till... Trots att hon mkt väl hade kännedom om att det dels va sk fribetäckning och att hingsten inte va godkännd för avelsverksamhet??

*skakar på huvudet*
Skulle detta vara unikt bara för att hingsten ej är godkänd?
Det finns de som lämnar sina godkända hingstar på ställen där 0 kunskap finnes med orden,detta fixar hingsten..
Som stoägare så kan man endast godkänna stället när man kommer dit,sen vad som händer under tiden stona är borta,det har man oftast ingen susning om,och det finns bra och dåliga hingststationer också,även inom hbl-aveln,detta snackas det ju rätt rejält om emellanåt även om det mesta hyschas och pyschas om.
Man kan få en finfin rundvisnig och allt ser ut att vara helt ok,sen hämtar man hem hästen och då har den tappat massor av vikt.Visst är stona under stress när de är borta med nya rutiner och dyl. men det finns ställe nsom det snackas om där stona matas dåligt,inte får komma ut som det sagts och betalas för osv osv osv..
T om på kliniker kan man få tala om att en häst behöver mer mat än vad som serveras om man har en häst stående där,det vet jag flera som fått göra..

Lider med hästägaren :cry: Hoppas hon får ett mkt kännbart straff :devil: samt högt skadestånd till den stackars hästägaren!!
dom har ingen rätt att gå in i stallet utan tillåtelse

Man kan väl inte säga att man inte har tid att visa ett stall för inspektör? Att visa upp sin gård för inspektörer borde ju gå före allt annat man har i livet som hästägare. Har man inte tid med det borde man överväga om man har tid att ha hästar överhuvudtaget. Vilket hon ju uppenbarligen inte borde.

jag anser i alla fall att mitt andra jobb tex
går före än att visa mitt stall vid ett oanmält besök.
Varför anser du mig vara en olämplig hästägare för det? Det var nog bland det mest dumma jag läst denna vecka.

Jag har lite svårt att se att man inte omedelbart ser/ känner att hästen har gått ner kraftigt i vikt.
på 2 veckor är det knappast troligt att den blir sådär- om det var ponnyn på bilden. Då lär den ha varit tunn tidigare.

Sen är det inte schysst att ta en stor! häst på en liten ponny- kan ge en svår födsel.

Det var som jag misstänkte.

Det var en stor hingst till ett litet sto. Hon kan ha blivit skadad invärtes av hingstens organ.

Hingsthållaren har anmälningar på sig....visst men inga djur har tidigare varit magra enligt de fakta som återberättas i tidningsartikeln. Jag har däremot sett hästar som varit under ponnyägarens vård och de har varit i bedrövligt skick!
MKT Magra och med sår som varit obehandladde som lett till lymfangit.
Ponnyn var säkert redan i dåligt skick när den anlände till hingsthållaren. Man måste komma ihåg att inte alltid döma hunden efter håren och kanske inte tro allt man läser och hör.

Tycker du? Hos mig ville de inspektera stallet då jag för några år sen var på begravningsbyrån och ordnade kring min mammas begravning. Jag borde alltså inte ha djur då?

Tänk lite längre änn näsan räcker!

Verkar på artiklarna som om det funnits brister hos båda parter.

Hingsthållaren har flera anmälningar bakom sig, det säger mycket.

Ponnyägaren skickar ponnyn till betäckning hos storhäst, verkar inte seriöst. Plus att det enligt vissa uppgifter inte verkar vara riktigt bra hästhållning där heller.

Att ponnystoet farit illa är ingen tvekan. Troligen har hon råkat illa ut på hingststationen. Men det kan mycket väl vara så att hon var i sämre skick redan när hon kom dit.

Svårt.

Norrland

Tänkte inte på själva betäckningen:eek:

Det finns hingstar som betäcker jämnstora ston, men som går på så hårt o penetrerar stoets slidvägg. Hingsthållarna måste vara med- i synnerhet när den ska betäcka ett litet sto.

Liknande trådar

Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 916
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ska försöka att inte gnälla mer över jobbet, men situationen är som den är. Vikarier som inte dyker upp på pass utan att höra av sig...
Svar
3
· Visningar
1 122
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När sköterskorna fick höra talas om 87-årige Patrick Saunders passionerade intresse för hästar kunde de inte låta bli att överraska...
Svar
0
· Visningar
506
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Hittills i år har de verkligen inte blivit som jag tänkt mig med något. Först min 4 åring som visade sig att han kommer behöva massa tid...
Svar
0
· Visningar
852
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama