Pomeranian/dvärgspets HJÄLP!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare tinaaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 9 073
T

tinaaa

Hallåj!

Jag är ny här på forumet. Ville ha lite hjälp från alla ni duktiga där ute!

Har hundvana men ingen valpvana.

Har en pom på 3 månader. Har studerat dom i 2 år innan jag beslöt mig så de var inget hastigt val.
Undrar om rumsrenheten. Min valp är jättebusig, känns som om allt är lek å bus för han. Jo, jag vet han e ju bara en valp å det faller in naturligt =)
Men hur ska jag kunna göra hono rumsren? Jag följer tidning och äta leka dricka metoden typ... men det känns som om han inte lyckas.. han går varannan gång på tidning och kissar överallt å bajsar.. suck..

finns det experter med poms därute skulle jag vara hundra ggr tacksam för lite hjälp.. snälla..

Tina =(:bow:

Sv: Pomeranian/dvärgspets HJÄLP!

En valp är en valp oavsett ras. Det tar väldigt olika tid innan valpar blir rumsrena. Dels är det en mognadsfråga och dels beror det på hur snabbt och konsekvent man vänjer dem vid att kissa/bajsa på ett ställe istället för varsomhelst. Det kan ta allt ifrån 1 vecka upp till 6 månader. Om man tar ut dem så ska det alltid vara på samma ställe varje gång, om man använder tidning så ska tidningen hela tiden finnas på ett ställe. Det brukar vara lättare att ta ut dem än att lära dem gå på tidning tycker jag. I början måste man vara väldigt snabb, direkt de har svalt sista tuggan, direkt när de slår upp ögonen och gärna att man avbryter leken efter en liten stund. Om man ska dra en parallell så är de som små barn, de kan inte hålla sig 2 sekunder i början. Bättre att vara för snabb och få vänta ut dem. Och så måste man berömma mycket och gärna ge en godbit när de lyckas. Annars förstår de inte vad som är rätt eller fel. Och så får man absolut inte ge ovett när de misslyckas. Man bara torkar upp utan kommentarer. För att markera kan man gå till stället där man vill att de ska kissa direkt när olyckan har skett, även det helt utan kommentarer. Låt henne/honom lukta lite på platsen.

Kul med liten valp :)
"Problemet" är nog inte direkt rasrelaterat. Valpen är ju bara 3 månader :P Det tar sin tid att få en liten rumsren. Det är ett oändligt springande i trappor, men man får ack så snygg rumpa :p Skämt åsido...

Olyckor händer, men det gäller att vara konsekvent, precis som med allt annat när det gäller inlärning. Om han gör inne, så bry dig inte om det. Bara att torka upp o kila ut, och va ute tills lillen gör ifrån sig, och beröm så att du nästan gör av dig också! I början så får man springa ut säkert 1 gång i timmen. Hellre för många gånger än att det händer inne. Du kommer lära dig att se när valpen verkar lite nödig. Tex om han verkar lite orolig, går o sniffar eller går runt runt. Polletten trillar ner så småning om. Vissa går jättefort och vissa tar mycket längre tid på sig.

Dvärgraser är svårare att få rumsrena, men om du följer råden du fått så ska vi hoppas att det ska gå bra. Jag har själv haft kines och han är inte rumsren än 3år gammal. Därför lämnade jag tillbaka honom till uppfödaren som sålde han omgående.
Var inte rädd för att gå ut med hunden fast det är vinter. Många dvärghundsuppfödare låter inte valparna gå ut överhuvudtaget under sina första 8 veckor i livet.

Varför är dvärgraser svårare att få rumsrena?
(jag har aldrig haft småhundar, men märkt att många inte verkar vara helt rumsrena, det är bara därför jag är nyfiken)

Den frågan har jag ställt till flera uppfödare av dvärgraser. Vissa påstår att det handlar om vissa gener, andra påstår att det handlar om slapphänta valpköpare. Men det finns en anledning varför problemet är såpass stort att det finns pinkskydd att köpa till både tikar och hanar.

I usa verkar det ju tillochmed poppis att ha kattlåda till småhundarna.... Sjuuuuuuukt.

Bodde granne en gång med en mellanpudel ägare och hon gick på kattlåda. Och det var i en stockholms förort på 70-talet.

Men om det nu går att lära dem att göra ifrån sig på låda så borde det ju gå utmärkt att lära dem kissa ute..?

Stackars djur. Det är väl högsta laget av lathet måste man säga. en liten gullig accessoar som går på låda, enklare blir det inte....:grin:

Kul med en valp:laugh:

Förtsätt att släppa ut/sätta på tidningen så fort h*n har lekt, sovit eller ätigt. Gör så varje gång, så kommer det efter ett tag. Jag tycker att det är bäst att ta up dom i stället för tidning, Men det beror ki helt om man bor i hus på landet(som jag) eller på 8 våningen

Lycka till:D

Jag skulle skippat tidningen. För även om den gör ifrån sig på en tidning så är det ju ändå inomhus och det kan bli lite förvirrande för valpen.

Liknande trådar

F
Övr. Hund har haft min tik i 4 år nu, aldrig vart några problem, blev rumsren ganska sent men de beror på att hon råka illa ut innan mej, är en...
Svar
6
· Visningar
1 233
Senast: hasselby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka