polisen eller länsstyrelsen

frej

Trådstartare
sedan i november har vi haft älg besök i häst hagen 2 stycken älgar mamma ko och kalv, hästarna bryr sig inte nämnväst gällande dessa älgar utan håller sig längre bort i lösdriftshagen.

jag har inte heller tagit någon större notis då det stått utanför hagen och ätit från höbalen och sedan har jag ju tyckt lite synd om dessa älgar när termometern visat på minus 40 grader.

men nu börjar det bli ohållbart då dessa älgar börjat vistas inne i hagen och tar med sig tården då det kliver ur, vilket resulterar i två lösa hästar.

jag tog kontakt med länsstyrelsen i mitt län för att höra mig för hur man kan skrämma i väg dessa djur eller annan metod:devil:, jag anser att det passar bättre i min frysbox än i häst hagen

länsstyrelsen ansåg att detta är en polissak, så jag ringde polisen för att höra mig för, nejdå polisen hade då inte med detta att göra endast vid viltolycka utan det är länsstyrelsens sak och bedömma:confused:

jaha bukefolket någon med erfarenhet kring ämnet:confused:
 
Sv: polisen eller länsstyrelsen

Se till att ha ordentligt med el i tråden. Jag har också älgar i hagarna, men de håller sig borta om det är tillräckligt stark ström.
Eller så får du fodra dem någon annanstans..:)
 
Sv: polisen eller länsstyrelsen

Se till att ha ordentligt med el i tråden. Jag har också älgar i hagarna, men de håller sig borta om det är tillräckligt stark ström.
Eller så får du fodra dem någon annanstans..:)

älgarna eller hästarna ? :D

ska kolla strömmstyrkan på eltråden.
 
Sv: polisen eller länsstyrelsen

Det är varken Länsstyrelsen eller Polisen som äger problemet.
Det är du.

Älgarna har rätt att gå i din hästhage. Du är tvungen att ordna tillräckliga staket ändå.

Och så går det att utfodra både älgar och hästar på andra ställen...
förr var det inte helt ovanligt med foderhäckar för både rådjur och älgar i skogen (åtminstone där jag växte upp). Numera vet jag inte hur det görs.
 
Sv: polisen eller länsstyrelsen

Jag skulle se till att få ordentligt med power i tråden och sen ställa ut foder till älgarna på annat mer lämpligt ställe.
 
Sv: polisen eller länsstyrelsen

Jag har lite svårt att se att varken Polis eller Länsstyrelse skulle vara ansvariga för älg i dina hagar.

Fodra hästarna på annat sätt, alt. åtla in älgarna på annat ställe. Bra kräm i tråden borde avskräcka den mindre, och då håller sig nog kon också borta.
 
Sv: polisen eller länsstyrelsen

Älgen tillhör staten när älgjakt inte sker, men kan inte tänka mej att det görs något om älgen inte börjar anfalla folk.

Kram
 
Sv: polisen eller länsstyrelsen

är jag inte helt ute och cyklar, så finns det folk i byn som har matat älgar och rådjur en bit utanför byn, då vi hadde liknande bekymmer förra vintern, men då var det endast en kort tidsperiod när det var riktigt kallt. Nu kan jag tänka mig att de bybor två lite äldre farbröder som haft handom älgarnas matplats och sett till att det funnits hö och även saltsten har drabbats av sjukdom. och då valde älgarna i stället min hästhage
 
Sv: polisen eller länsstyrelsen

Älgen tillhör staten när älgjakt inte sker, men kan inte tänka mej att det görs något om älgen inte börjar anfalla folk.

Kram

idag när jag var i kontakt med länsstyrelsen så berättade damen att när älgen kommit allt för nära nu farmgick det inte hur nära eller vad älgarna i fråga gjor, så har det gjorts försök att skjuta gummikulor, för att skrämma i väg älgen men det var väll tydligen inte allt för lyckat för älgen återkom.

i vissa fall kan det skjuta bort kalven (skyddsjakt) men det ligger på länsstyrelsens bord att bestämma något sådant.
 
Sv: polisen eller länsstyrelsen

Jag tycker att det är ganska talande att de myndigheter som förväntas kunna lagen inte kan ge dig ett korrekt svar.

De har ju ändå anställd personal i vars jobb det ingår att kunna lagen. Sen får man på skallen ifall man själv har missat någon paragraf någon gång för då är det givetvis varje medborgares plikt att ha full koll på alla möjliga och omöjliga regler.


Bra el har ju redan nämnts, men då jag antar att du bor i Norrland (-40 grader) så kan det ju vara svårt att få bra el med tanke på all snö som isolerar.

Sen kanske det behövs högre stängsel med. Är älgar bra på att hoppa? Själv har jag sett rådjur (mycket mindre än älgar) utan problem hoppa över häststängsel.
 
Sv: polisen eller länsstyrelsen

älgkon hon kliver lätt över stängslet, men det är kalven som plöjer igenom staketet, jag tror att denna kalv är född under sen hösten då den är mycket mindre än andra älgkalvar jag har studerat
 
Sv: polisen eller länsstyrelsen

Det går att stängsla ut älg, men det krävs kraftiga staket och ordentligt med ström. Lite trist att hålla älgarna med mat men det är antingen det, ändra fordringsrutiner eller förbättra stängslet. Eller se till att älgarna matas på annat håll.
 
Sv: polisen eller länsstyrelsen

Jag har haft samma gäster, men dessa har inte haft sönder staketet. Skickliga:bow:

Har ni väldigt mkt snö?
Syns staketet väl.

Spänn det väl o sätt upp flyers för synligheten där du vet att de kliver in.

Strömmen biter inte på dessa utan skor o med megapäls.
 
Sv: polisen eller länsstyrelsen

Nu har jag dålig koll på jakten där du bor men här börjar ganska snart kalv jakten, om den inte har varit hos er än kan du ju höra med jägarna om dom inte kan ta hennes kalven under jakten.
Har dock ingen erfarenhet av vad ko tar vägen sedan tror det beror på hur hemma hon känner sig där om hon försvinner eller inte sedan är ju frågan hur inmatad hon är oxå, säkert matställe överger dom inte så lätt.

Kram
 
Sv: polisen eller länsstyrelsen

jodå snö finns det och dessutom är det ju mörkt i stortsett dygnet runt, så hur det är med älgars mörkerseende vet jag faktiskt inte

vi har polarband i hagen breda, vi testade ju förra året då vi hadde liknade bekymmer men endast en kort period, att sätta upp hösäckar ikea men detta resulterade i att i stället för att skrämma älgen så hadde ett av stona dessa som leksaker :crazy: och drog dessa efter staketet eller pillade lös dessa och form omkring med dem i munnen.

jag funderar på om sopsäckar kan hålla dessa älgar på avstånd.
 
Sv: polisen eller länsstyrelsen

1 december avslutades älgjakten och påbörjas till hösten igen tror jag :o

nu är ju både hagen och hästarna och således även älgarna mitt inne i en by.
 
Sv: polisen eller länsstyrelsen

Jag har också väldigt mkt älg men de brukar gå snällt längsefter staketet, trots att jag sällan har el på. Dessutom har jag inte smörgåsbordet redo för servering! Mao, sluta sätta ut stora balar i hagen och ge hästarna hö till varje måltid. Inte konstigt att de kommer in i hagen när det är fri tillgång till mat där, de är ju inte dumma. :)

Sen tycker jag du skall prata med jaktlaget och berätta att älgarna äter hästarnas mat och river sönder staketen, och fråga om de inte kan fixa en matplats i skogen. Inte för att de brukar vara några enorma djurvänner som vill fodra alla skogens djur för att de tycker synd om dem, men de vill gärna ha stora och välväxta älgar att jaga så det är inte ovanligt att de fodrar dem om tillgången på mat är dålig.
 
Sv: polisen eller länsstyrelsen

väldresserade älgar du har:D

jag har försökt nu under kvällen undersöka om denna mat plats fortfarande existerar men fick inte tag på " rätt person"
 
Sv: polisen eller länsstyrelsen

Jag tycker att det är ganska talande att de myndigheter som förväntas kunna lagen inte kan ge dig ett korrekt svar.

De har ju ändå anställd personal i vars jobb det ingår att kunna lagen. Sen får man på skallen ifall man själv har missat någon paragraf någon gång för då är det givetvis varje medborgares plikt att ha full koll på alla möjliga och omöjliga regler.


Bra el har ju redan nämnts, men då jag antar att du bor i Norrland (-40 grader) så kan det ju vara svårt att få bra el med tanke på all snö som isolerar.

Sen kanske det behövs högre stängsel med. Är älgar bra på att hoppa? Själv har jag sett rådjur (mycket mindre än älgar) utan problem hoppa över häststängsel.
Älgarna hoppar utan några större problem viltstängslena som står ute längs våra vägar så ett hästsstaket lär den inte ens behöva hoppa utan kan kliva över det.

/Camilla
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Dejtingtråden del 38
  • Hemstädning - hiss eller diss?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp