Pojk och flickrum pa fritids

turbofling

Trådstartare
Min äldsta dotter började skolan förra veckan och igar var hon första dagen pa fritids efter skolan.
Hon var nöjd och allt verkade bra men en sak gillar jag inte. Det finns tva stora rum (+liten gympasal och kök) och de tva rummen är uppdelade i ett flickrum och ett pojkrum, om flickorna vill leka i pojkrummet maste dom fraga pojkarna om lov och tvärtom.

Ikväll är det föräldramöte pa fritids och jag vet inte rikigt vad jag ska säga mer än att jag inte gillar den uppdelningen. Jag tänkte se lite vad som finns i de olika rummen ikväll men jag har mina misstankar.

Hur skulle ni reagera pa det?

Fritids flyttade till dessa nyrenoverade lokaler i varas sa det är inget "gammalt" som är kvar.
Jag bor inte i Sverige utan Österrike och "vi" ligger lite efter inom sana här fragor.
 
Det känns kluvet för mig. Å ena sidan känns uppdelningen osund, det borde vara bättre om pojkar och flickor leker tillsammans. Men... å andra sidan skulle jag kunna föreställa mig, utan djupare insyn i gruppdynamik mellan småbarn, att flickor lättare kommer i skymundan och anpassar sig till mer utagerande och dominerande pojkar. Stereotypa tankar kanske, men det skulle inte förvåna mig om det går att se sådana mönster. Då kan man ju säga att det bästa vore om personalen var så närvarande och aktiva i leksituationerna att de kunde korrigera och moderera direkt, men i praktiken kanske rumsuppdelningen kan vara ett verktyg för att jämna ut förutsättningarna i samvaron. Sen kanske den uppdelningen inte måste vara konstant, det kanske går att dela pojkar/flickor ibland och leka tillsammans ibland?
 
Iofs 20 år sedan, men där jag gick så var det mer eller mindre också pojk och flick rum. Inte så att man blev uppdelad mellan dem men i stora rummet så var det mest "pojk" leksaker med riddare, pirater och sånt. Sen så på ovanvåningen så fanns det en vrå med barbiedockor och leksaks ugn.
Var väldigt lugnt på ovanvåningen alltid vilket var väldigt trevligt för de som var lite blyga. Medans nedervåningen var det full rulle hela tiden. Men var blandat Hej vilt med pojkar och flickor på båda ställena även om de mer killar där nere.
Låter lite konstigt att dela upp barnen så att de måste fråga om lov för att leka i andra rummet..
 
Jag har inget emot att det delas upp sa "pojkleksaker" är i ett rum och "flickleksaker" i ett (tycker inte om att använda orden men tyvärr är det de orden barnen använder. Men jag jag tycker inte om att orden flickrum och pojkrum används och att det även är sa. Barnen borde kunna välja helt fritt mellan rummen. I gympasalen är alla tillsammans, tror jag.
Det finns tva personal, en manlig och en kvinnlig och tydligen gäller rumsindelningen ocksa dom vad jag har förstatt.

Ska bli spännande att fa lite mer information ikväll
 
Vi hade kuddrum, dockrum och så stora rummet kombinerad matplats/lekyta med bokhyllor med massor olika leksaker, någon dinosaurielåda, leklera, pussel, spel osv. Upplever inte att mitt dagis var könat och tycker pojk/flickrumsuppdelningen känns lite fel.
 
@turbofling Jag var tvungen att fundera lite, men det jag vänder mig mest emot är att man ska "be om lov" att få vara i rummet, det känns som upplagt för mobbing, "du får komma in men inte du". Själva uppdelningen, inget jag skulle införa om jag fick bestämma men inget jag skulle ta någon jättestrid om heller om du förstår hur jag menar. :D
 
@turbofling Jag var tvungen att fundera lite, men det jag vänder mig mest emot är att man ska "be om lov" att få vara i rummet, det känns som upplagt för mobbing, "du får komma in men inte du". Själva uppdelningen, inget jag skulle införa om jag fick bestämma men inget jag skulle ta någon jättestrid om heller om du förstår hur jag menar. :D

Det skulle jag definitivt göra, en jättestrid! I alla fall om inte utbudet av leksaker var exakt detsamma i båda rummen. I så fall kanske jag inte skulle bry mig om det. Men jag kan inte föreställa mig någonting värre än om pedagogerna låser in allt lego och allt byggmaterial i ett rum och säger att flickorna inte får gå dit och alla dockor och spisar i ett annat och förbjuder det för pojkar (eller förbjuder för blyga flickor och pojkar som inte vågar fråga). I så fall skulle det innebära ett reellt framtida handikapp för både flickor och pojkar. Där flickor missar spatial förmåga och pojkar missar rollspel.

Riktigt uselt förminskande av utrymme för flickor eller pojkar som känner att de inte kan gå in i någotdera rummet utan får hålla sig i rummet i mitten pga att de andra är dominerade av barn med rätt att bestämma och leksaker som inte tilltalar dem ett dugg.

Så ok, samma utbud av leksaker i båda rummen=man kan möjligen föreställa sig att det skulle betyda att pojkarna inte dominerar legot utan flickorna då får leka med det ifred. Man kan också föreställa sig att pojkarna kan få leka pappa pappa barn ifred i sitt kökshörn utan störande och dominerande tjejer. Om man känner sig lite stereotyp (och femåringar brukar ju vara det med minsta uppmuntran). Men det finns någonting någonstans i mig som misstänker att dockhörnet i pojkarnas rum kanske inte är lika fint som det i flickornas och att pojkarnas utklädningslåda har färre balettkjolar medans flickornas har färre drakkläder. Men vem vet...

(Kort sagt om det är två rum med lika mycket lego eller två rum med lika många spisar, eller två rum med en likadan soffa och samma utbud böcker, då kan det kännas udda men ok)
 
Min äldsta dotter började skolan förra veckan och igar var hon första dagen pa fritids efter skolan.
Hon var nöjd och allt verkade bra men en sak gillar jag inte. Det finns tva stora rum (+liten gympasal och kök) och de tva rummen är uppdelade i ett flickrum och ett pojkrum, om flickorna vill leka i pojkrummet maste dom fraga pojkarna om lov och tvärtom.

Ikväll är det föräldramöte pa fritids och jag vet inte rikigt vad jag ska säga mer än att jag inte gillar den uppdelningen. Jag tänkte se lite vad som finns i de olika rummen ikväll men jag har mina misstankar.

Hur skulle ni reagera pa det?

Fritids flyttade till dessa nyrenoverade lokaler i varas sa det är inget "gammalt" som är kvar.
Jag bor inte i Sverige utan Österrike och "vi" ligger lite efter inom sana här fragor.
Att de ska behöva be om lov (och det enbart pga kön) känns ju helt fel. Om det dessutom är de två stora rummen känns det ju som att majoriteten av tiden spenderas där. Känns inte helt sunt att ha så uppdelat.
 
Min äldsta dotter började skolan förra veckan och igar var hon första dagen pa fritids efter skolan.
Hon var nöjd och allt verkade bra men en sak gillar jag inte. Det finns tva stora rum (+liten gympasal och kök) och de tva rummen är uppdelade i ett flickrum och ett pojkrum, om flickorna vill leka i pojkrummet maste dom fraga pojkarna om lov och tvärtom.

Ikväll är det föräldramöte pa fritids och jag vet inte rikigt vad jag ska säga mer än att jag inte gillar den uppdelningen. Jag tänkte se lite vad som finns i de olika rummen ikväll men jag har mina misstankar.

Hur skulle ni reagera pa det?

Fritids flyttade till dessa nyrenoverade lokaler i varas sa det är inget "gammalt" som är kvar.
Jag bor inte i Sverige utan Österrike och "vi" ligger lite efter inom sana här fragor.
Lite efter? Låter helt medeltida i mina öron! När jag gick på lekis i början av 70-talet fanns ingen uppdelning utan alla lekte med allt, alla fick snickra båtar/bilar och lära sig brodera fula små tygbitar.
 
Det skulle jag definitivt göra, en jättestrid! I alla fall om inte utbudet av leksaker var exakt detsamma i båda rummen. I så fall kanske jag inte skulle bry mig om det. Men jag kan inte föreställa mig någonting värre än om pedagogerna låser in allt lego och allt byggmaterial i ett rum och säger att flickorna inte får gå dit och alla dockor och spisar i ett annat och förbjuder det för pojkar (eller förbjuder för blyga flickor och pojkar som inte vågar fråga). I så fall skulle det innebära ett reellt framtida handikapp för både flickor och pojkar. Där flickor missar spatial förmåga och pojkar missar rollspel.

Riktigt uselt förminskande av utrymme för flickor eller pojkar som känner att de inte kan gå in i någotdera rummet utan får hålla sig i rummet i mitten pga att de andra är dominerade av barn med rätt att bestämma och leksaker som inte tilltalar dem ett dugg.

Så ok, samma utbud av leksaker i båda rummen=man kan möjligen föreställa sig att det skulle betyda att pojkarna inte dominerar legot utan flickorna då får leka med det ifred. Man kan också föreställa sig att pojkarna kan få leka pappa pappa barn ifred i sitt kökshörn utan störande och dominerande tjejer. Om man känner sig lite stereotyp (och femåringar brukar ju vara det med minsta uppmuntran). Men det finns någonting någonstans i mig som misstänker att dockhörnet i pojkarnas rum kanske inte är lika fint som det i flickornas och att pojkarnas utklädningslåda har färre balettkjolar medans flickornas har färre drakkläder. Men vem vet...

(Kort sagt om det är två rum med lika mycket lego eller två rum med lika många spisar, eller två rum med en likadan soffa och samma utbud böcker, då kan det kännas udda men ok)
Jag tror att du missförstår mig, jag menar att själva uppdelningen med saker är inte något som jag skulle ta en jättestrid för, däremot skulle jag aldrig gå med på att någon inte fick komma och gå som de vill i de olika rummen.
 
Jag tror att du missförstår mig, jag menar att själva uppdelningen med saker är inte något som jag skulle ta en jättestrid för, däremot skulle jag aldrig gå med på att någon inte fick komma och gå som de vill i de olika rummen.
Fast vi vet ju inte vad det eventuellt är för uppdelning av saker.

Men om det vore två olika rum med leksaker som pedagogerna (uhm pedagog, knappast, människan som hänger på platsen för att vakta barn) på egna fördomar delat upp och sedan lagt i två olika rum utan att rakt av förbjuda ena könet leksakera så är jag fortfarande emot. Om de inte aktivt introducerar alla barn till rummen regelbundet. Det är å andra sidan läroplanen också. Detta eftersom det är möjligt att de pushiga barnen med självförtroende vågar gå in i det inte direkt förbjudna rummet men de blyga lär inte våga och pedagogik och leksaker tillhör även blyga barn.

Då kan man ju tro att pojkflickor och flickpojkar är av naturen pushiga och kommer att våga medan flickflickor och pojkpojkar är mer blyga och håller sig på sin plats. Men så är det inte, man kan vara en blyg pojkflicka och inte våga in i rummet med alla de läckra leksakerna man så gärna vill ha och vara tvungen att i sin blyghet hålla sig till de erbarmligt tråkiga leksaker som människan som hänger på dagförvaringen har delat upp åt henne och lett henne till. (Säger flickan som på 70-talet längtansfullt studerade klätterställningen varje dag, men det var bara pojkar där (och dagis hade redan första dagen gjort uppenbart, utan att säga det, att här -till skillnad från hos dagmamman, lekte man efter sort) och hon var blygt tvungen att mindlessly leka mamma pappa barn i ngt hörn utan att begripa meningen med det och få förvånade utrop av personalen för att hon inte kunde fläta plastband. För att inte tala om cyklarna, bara pojkar och modiga flickor med självförtroende kunde knuffa sig fram i trehjulingskön.)

Vi har problem bara på vårt dagis med att bara pojkar är i Legohörnan, trots att flickornas föräldrar vet att de älskar Lego hemma. Pedagogerna övervägde att göra det med inbjudande för flickor -rosa? Vilket ju är både helt onödigt och helt inadekvat. Samtliga föräldrar var tydliga med att en aktiv inbjudan är det effektiva inte rosamålning.
 
Rummen ser exakt lika ut utseendemässigt (rosa mattor i bada :)), men leksakerna är uppdelade. Legot finns i "pojkrummet" och dockhörnan i "flickrummet". Fritidsledararna (tror det blir den korrekta svenska "titeln") tyckte att det fungerade bra sa. I "pojkrummet" är det vildare och hos flickorna lugnare lekar, men dom sa ocksa att självklart är alla välkommna att leka var dom vill. Jag hoppas min dotter kommer ga och leka med legot ocksa för det leker hon gärna med hemma.
Fast dom är inte inne sa mkt. Efter lunchen gör dom läxor och sen gar dom ut om inte vädret är för daligt. Varje onsdag gör dom en utflykt hela eftermiddagen.

Jag kände mig sa pass nöjd ända med helheten sa jag kommer inte göra ngt nu utan väntar och ser vad som händer och vad min dotter berättar.

För övrigt är det väldigt intressant att se skillnaderna här mot i Sverige, bade nu i fritids och i barnomsorgen för mindre barn.
Nu pa fritids tex sa maste barnen vara där till stängning kl 17 (16 fredagar), om det finns giltliga skäl (läkarbesök eller att barnet har sport eller musikträning) är det ok att hämta 14.20 men ingen annan tid. När jag börjar jobba kommer jag komma hem senast kl 14 men far ända inte hämta min dotter fören kl 17. Skolan slutar 11.45 alla dagar sa fritids är nödvändigt. Rektorn var hard pa att reglerna följs men fritidsledarna sa att dom inte är sa harda, framförallt inte för de yngsta barnen.
 
Fast vi vet ju inte vad det eventuellt är för uppdelning av saker.

Men om det vore två olika rum med leksaker som pedagogerna (uhm pedagog, knappast, människan som hänger på platsen för att vakta barn) på egna fördomar delat upp och sedan lagt i två olika rum utan att rakt av förbjuda ena könet leksakera så är jag fortfarande emot. Om de inte aktivt introducerar alla barn till rummen regelbundet. Det är å andra sidan läroplanen också. Detta eftersom det är möjligt att de pushiga barnen med självförtroende vågar gå in i det inte direkt förbjudna rummet men de blyga lär inte våga och pedagogik och leksaker tillhör även blyga barn.

Då kan man ju tro att pojkflickor och flickpojkar är av naturen pushiga och kommer att våga medan flickflickor och pojkpojkar är mer blyga och håller sig på sin plats. Men så är det inte, man kan vara en blyg pojkflicka och inte våga in i rummet med alla de läckra leksakerna man så gärna vill ha och vara tvungen att i sin blyghet hålla sig till de erbarmligt tråkiga leksaker som människan som hänger på dagförvaringen har delat upp åt henne och lett henne till. (Säger flickan som på 70-talet längtansfullt studerade klätterställningen varje dag, men det var bara pojkar där (och dagis hade redan första dagen gjort uppenbart, utan att säga det, att här -till skillnad från hos dagmamman, lekte man efter sort) och hon var blygt tvungen att mindlessly leka mamma pappa barn i ngt hörn utan att begripa meningen med det och få förvånade utrop av personalen för att hon inte kunde fläta plastband. För att inte tala om cyklarna, bara pojkar och modiga flickor med självförtroende kunde knuffa sig fram i trehjulingskön.)

Vi har problem bara på vårt dagis med att bara pojkar är i Legohörnan, trots att flickornas föräldrar vet att de älskar Lego hemma. Pedagogerna övervägde att göra det med inbjudande för flickor -rosa? Vilket ju är både helt onödigt och helt inadekvat. Samtliga föräldrar var tydliga med att en aktiv inbjudan är det effektiva inte rosamålning.
Ja självklart finns det problem, men någonstans måste man välja sina strider och just i det här fallet så skulle jag välja fri tillgång till rummen, vilket jag tror är lättare att få gehör för än att börja strida om att deras tankesätt är helt åt helskotta, den striden skulle ta betydligt mer kraft, ork och skulle antagligen ta flera år innan det gick fram och skulle alltså inte hjälpa just nu. Däremot skulle jag nog prata om det men som sagt välja den lite enklare striden för att få till en förändring.
Just när det gäller legorum så vet jag att de hade liknande problem på sonens förskola när han gick där, där införde de till att börja med vissa dagar då tjejerna hade förtur till legorummet, just för att ge dem utrymmet. När de väl hade börjat våga ta plats där så kunde de släppa på reglerna och barnen lekte mer fritt. Sonen var mäkta upprörd över att han fick stå tillbaka ibland, han ansåg att lego var den enda vettiga anledningen till att vara på förskolan, så han var sur oavsett om det var tjejer eller killar som fick gå före, däremot byggde han gärna ihop med tjejerna för de brukade inte förstöra som en del av killarna gjorde. ;) Idag är han 10 år och leker fortfarande lika ofta med tjejkompisarna som med killkompisarna.
 
Ja självklart finns det problem, men någonstans måste man välja sina strider och just i det här fallet så skulle jag välja fri tillgång till rummen, vilket jag tror är lättare att få gehör för än att börja strida om att deras tankesätt är helt åt helskotta, den striden skulle ta betydligt mer kraft, ork och skulle antagligen ta flera år innan det gick fram och skulle alltså inte hjälpa just nu. Däremot skulle jag nog prata om det men som sagt välja den lite enklare striden för att få till en förändring.
Just när det gäller legorum så vet jag att de hade liknande problem på sonens förskola när han gick där, där införde de till att börja med vissa dagar då tjejerna hade förtur till legorummet, just för att ge dem utrymmet. När de väl hade börjat våga ta plats där så kunde de släppa på reglerna och barnen lekte mer fritt. Sonen var mäkta upprörd över att han fick stå tillbaka ibland, han ansåg att lego var den enda vettiga anledningen till att vara på förskolan, så han var sur oavsett om det var tjejer eller killar som fick gå före, däremot byggde han gärna ihop med tjejerna för de brukade inte förstöra som en del av killarna gjorde. ;) Idag är han 10 år och leker fortfarande lika ofta med tjejkompisarna som med killkompisarna.
Mjo man kan ju ta strider på olika sätt. Här skulle man tex kunna ta diskussionen för lugna rummet med spishörna, docksäng och lego och böcker kontra vilda rummet med actiondockor som Barbie och Spindelmannen och mattor och tornleksaker som kan falla ihop och ngt klättrigt. Vem vet. Fri tillgång räcker inte det vet vi. Fanns väl inte ett dagis på 80-talet som förbjöd pojkar att vara i dockhörnan aktivt, även om de förbjöd pojkarna att ha klänning på utklädning. Men barnen ordnade det fint ändå. (om det sedan är lite fler flickor i lugna rummet och lite fler pojkar i vilda må väl det vara hänt)

Att inte leka med Lego och byggleksaker som liten ger handikapp senare i livet när man vill hålla på med datorer och naturvetenskap. Jag har hört att vårt samhälle ibland använder datorer och att det finns en viss andel som får bra lön när de jobbar med dem. Det är tidigt att aktivt eller inaktivt neka flickor saker som är viktiga för deras utveckling och framtida möjlighet till försörjning. Likaså finns många pojkar som får svårt i skolan första åren på grund av att de är dåliga på finmotoriken eller språklig förmåga. Det är djupt tveksamt att aktivt eller inaktivt hindra dem att träna på finmotorik genom pärlplattor och att färglägga med pennor. Det är djupt tveksamt att prata mindre med pojkar så de får ett handikapp i framtiden. Det handlar ju egentligen inte bara om att det vore mysigt om flickor och pojkar var snällare mot varandra när de är vuxna utan även om att deras respektive hjärnor ska klara av de krav som skolan ställer på dem. Iofs har pojkar nog definitivt mer problem med skolan i Sverige än i Österrike så det är nog inte så farligt för dem.

Så i det här fallet skulle jag nog gjort som ts, vänta och se. Om det drabbar mitt barn skulle jag börja protestera. (övriga föräldrar kanske ändå vill ha det så).
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp