PN-nummer, skicka höanalys till USA?

Mli

Trådstartare
Jag ska skicka iväg foder för analys till US och har förstått att man behöver ett PN-nummer, något som man kan registrera via FDA.

Är det bara livsmedel, inte foder? Vad har ni angett hösilage som?
 
Puttar upp gammal tråd med hopp om hjälp.
Ska nu fixa pn nummer och ska fylla i det första.
Ska jag välja
Biological Evaluation & Research eller

Center for Food Safety & Applied Nutrition
 
Ska nu fixa pn nummer och ska fylla i det första.
Ska jag välja
Biological Evaluation & Research eller
Center for Food Safety & Applied Nutrition

FDAs system är inte helt lätt att förstå. Många verkar ha problem med systemet.

PN står för Prior Notice så du ska använda ”Prior Notice system Interface” som finns under rubriken ”Other FDA Systems”. Klicka där och sen väljer du tredje alternativet i menyn som kommer upp, dvs. ”Create new web entry”. Sen följer du instruktionerna.

Lycka till!
 
Snälla @TinyWiny skicka mig en pdf fil du gjort så nu ska jag nog lyckas reda ut det. :up:

FDAs system är inte helt lätt att förstå. Många verkar ha problem med systemet.

PN står för Prior Notice så du ska använda ”Prior Notice system Interface” som finns under rubriken ”Other FDA Systems”. Klicka där och sen väljer du tredje alternativet i menyn som kommer upp, dvs. ”Create new web entry”. Sen följer du instruktionerna.

Lycka till!
 
Jag hade gjort rätt men just Create new web entry låg nere halva dagen igår.
Så igår kväll fick jag äntligen rätt på det och idag lämna jag in kuvertet på posten så hoppas nu jag gjort rätt.

Dock fick jag bara tag i 100 gr och inte 150-200 gr hö så hoppas det räcker.

Tack för all hjälp @spaderÄss.
 
Jag ska skicka iväg foder för analys till US och har förstått att man behöver ett PN-nummer, något som man kan registrera via FDA.

Är det bara livsmedel, inte foder? Vad har ni angett hösilage som?


Förlåt dum fråga varför analysera i U.S.A ?
Mvh
Pudlan
 
Analysmetoderna är säkrare och bättre och analysen är dessutom väldigt mycket billigare i USA.

Många tack för svar :)
Hur vet man vart man skall skicka? Är det samma typ som man gör här? Tänker på hur man skriver värden ex på socker? Vill väldigt gärna ha mer info. Det här är intressant.
Mvh
Pudlan
 
Många tack för svar :)
Hur vet man vart man skall skicka? Är det samma typ som man gör här? Tänker på hur man skriver värden ex på socker? Vill väldigt gärna ha mer info. Det här är intressant.
Mvh
Pudlan

Om du vill skicka till USA så skicka ett pm så får du adressen :)

Man får räkna om energi och smb rp vilket görs med en formel (inte så svårt när man har formeln) men övrigt är samma.
Värdena på socker analyseras och skrivs som WSC (vattenlösliga kolhydrater) och ESC (enkla sockerarter).
 
Vad kostar det att skicka till usa?
Jag får nog ta två analyser i höst, blir ju lätt dyrt i Sverige.
 
Vad kostar det att skicka till usa?
Jag får nog ta två analyser i höst, blir ju lätt dyrt i Sverige.

Jag betalade ca 230 kr för analysen (28 dollar) och 98 kr för frakten. I analysen jag har valt ingår:
Digestible Energy (DE), Mcal/kg
Crude Protein
Estimated Lysine
Lignin
Acid Detergent Fiber (ADF)
Neutral Detergent Fiber (aNDF)
WSC (Water Sol. Carbs.)
ESC (Simple Sugars)
Starch
Non Fiber Carbo. (NFC)
Crude Fat
Ash
Calcium
Phosphorus
Magnesium Potassium
Sodium
Iron
Zinc
Copper
Manganese
Molybdenum
 
Tack!

Det var ju helt klart en hel del som ingick för det priset.

Får se om jag skickar till USA, just nu är det bara bete som ges och jag har inte tillgång till silaget förrän i September när vi flyttar "hem" igen.

/Lavinia
Jag betalade ca 230 kr för analysen (28 dollar) och 98 kr för frakten. I analysen jag har valt ingår:
Digestible Energy (DE), Mcal/kg
Crude Protein
Estimated Lysine
Lignin
Acid Detergent Fiber (ADF)
Neutral Detergent Fiber (aNDF)
WSC (Water Sol. Carbs.)
ESC (Simple Sugars)
Starch
Non Fiber Carbo. (NFC)
Crude Fat
Ash
Calcium
Phosphorus
Magnesium Potassium
Sodium
Iron
Zinc
Copper
Manganese
Molybdenum
 
Om du vill skicka till USA så skicka ett pm så får du adressen :)

Man får räkna om energi och smb rp vilket görs med en formel (inte så svårt när man har formeln) men övrigt är samma.
Värdena på socker analyseras och skrivs som WSC (vattenlösliga kolhydrater) och ESC (enkla sockerarter).

Ja tack ! Gärna lite hur man gör för att sända dit.
Mvh
Pudlan
 
Nu har det gått 10 arbetsdagar och fortfarande inget analyssvar.
Skickade brevet måndag 1/8 och hade fixat pn nummer, prio 1 lapp på osv.
Mailade igår och fråga om de gått det och det hade de inte.

Jag lägger skulden på postnord, de sköter sitt jobb jäkla illa.
Bonden vill ha besked på om jag vill ha hö och hur mycket.... Suck.

:(
 
Nu har det gått 10 arbetsdagar och fortfarande inget analyssvar.
Skickade brevet måndag 1/8 och hade fixat pn nummer, prio 1 lapp på osv.
Mailade igår och fråga om de gått det och det hade de inte.

Jag lägger skulden på postnord, de sköter sitt jobb jäkla illa.
Bonden vill ha besked på om jag vill ha hö och hur mycket.... Suck.

:(

Det tar ca 2 veckor nu under högsäsong. Jag skickade mitt på fredagen innan dig och har inte heller fått svaret än. Jag räknar med måndag-tisdag tidigast :)
 
Det tar ca 2 veckor nu under högsäsong. Jag skickade mitt på fredagen innan dig och har inte heller fått svaret än. Jag räknar med måndag-tisdag tidigast :)
Jag skulle jättegärna vilja ha info om vart man kan skicka! :) Har fånghäst och det blir många analyser innan vi hittar något hö som funkar.
 
Har fånghäst och det blir många analyser innan vi hittar något hö som funkar.

Har du en ”fånghäst” som är insulinresistent (IR) ska du absolut skicka dina höprov till Equi-analytical i USA eftersom du måste veta socker- och stärkelsehalten i ditt grovfoder. Svenska analysföretag analyserar varken socker eller stärkelse. Eurofins har visserligen en s.k. ”sockeranalys” men den analysmetod de använder är en äldre svensk metod (Ekelunds metod) som är mycket osäker och mäter både socker och en del fruktan vilket gör att deras sockervärden är för höga.

Själv hade jag 7% socker + stärkelse i mitt grovfoder i år enligt analys från Equi-analytical, dvs. klart under 10%.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Roheryn
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 078
Avel Den eviga diskussionen om när man ska och inte ska avvänja föl, jag vet, men jag reagerade så starkt just den här gången. Det är väl...
Svar
4
· Visningar
1 616
Senast: ameo
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 126
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp