T

thalia7

Kan man ha plywood som sidor på vindskydd? Har aldrig använt skivor som täckning, någon som har erfarenhet av det?
För och nackdelar?

Sv: plywood?

Fördelen är att det är billigt och lätt att sätta upp. Nackdelarna är att det är lätt att sparka igenom. Det måste vara marinply om det ska hålla utomhus, även om man målar det.

ok, jag har aldrig använt det men när jag var och tittade på en häst jag skulle köpa i förra veckan i danmark så hade de vindskydd med plywood skivor, ca 10-12 mm tjocka..
Min man tyckte det var kanonbra men jag var lite osäker, just för sparkrisken..

men du avråder från det? Vi ska nämligen bygga några nya vindskydd nu inför vintern..

Nej, jag avråder inte alls. Frågan är väl vad man har för typ av hästar. Små lugna är ju stor skillnad från stora och vilda liksom. ;)

Jag skulle aldrig använda plywood då det är alldeles för lätt att sparka igenom.

Även om hästen aldrig brukar sparka kan man ju inte vara helt säker på att det inte sker. Så det känns lite dumsnålt att använda plywood, så skaffa lite rejäla brädor istället.

KL

Det måste väl vara formplyfa, den där mörkbruna, du talar om TS? Det har vi i boxväggarna. Inte så snyggt, men har sett boxtillverkare som har det i sina fronter och väggar också så det borde väl hålla för sparkar. Våra är inte söndersparkade och de har suttit där sedan -90. Dock vet jag inte hur de håller för väder och vind.

japp, det är sådana jag menar :-)
Jag är bara osäker om de håller ute då de kommer bli större och inte ha lika mkt stöd som de har när det är box..
Vill inte att hästarna ska kunna sparka igenom och kunna skada sig.. hat bara använt vanliga träplankor innan, fast inte så jättetjocka , och det har fungerat bra...

Om man har fler trästolpar att fästa skivorna i, skulle man kunna ha sådana plyfa ute då?
Det blir inte billigare att sätta upp...

JAg tror det är billigare att bygga med brädor men om du nu har dessa så funkar det säkert... Men jag hade nog inte gjort det. Svårt att måla för att det ska hålla bättre o så.
Nä brädor o falurödfärg är nog billigast i längden...

försöker förklara det för min käre man :-)

tack alla!!

Kan man ha plywood som sidor på vindskydd? Har aldrig använt skivor som täckning, någon som har erfarenhet av det?
För och nackdelar?

Vårat vindskydd är gjort i plyfa, och inte den mörkbruna utan den vanliga.

Regla upp, på med skivorna och sen har jag satt på ribbor utanpå med ca 15 cm mellanrum för att det ska passa in med panelen på övriga byggnader.
Sen målat det falurött såklart :)

Relativt täta reglar och ribbor gör att skivorna styvas upp ordentligt, och målar man och håller efter så håller skivorna länge... Tror vårat stått i ca 12 år nu och det är inte slitet... Och det har tålt ett gäng sparkar så jag kommer använda det igen när nästa vindskydd ska byggas.

Om det är lätt att sparka igenom beror ju väldigt mycket på hur det är reglat bakom, plank som är 22 mm tjocklek men med 120 cm mellan tvärliggande regelverk håller ju mycket sämre än tex en 12 mm skiva där liggande reglar ligger på 45 cm avstånd... dessutom kan det många gånger bli billigare med skivor än med virke - virke är inte billigt nuförtiden utan en väggkonstruktion kan mycket väl vara billigare i tex lecablock än i lösvirke idag.

Ska du vara någorlunda säker på att "plankor" håller för en spark så blir det till att sätta minst 45 mm tjocklek, ingen vanlig panel mao... så båda alternativen kan nog vara likvärdiga beroende på hur konstruktionen i övrigt är gjord.

Vanlig plywood rekommenderas INTE (se skriften Bygga för häst, du kan hitta den om du googlar, jag har lagt in en länk i en annan tråd) eftersom den lätt sparkas sönder och då blir flisig och kan skada hästarna. Däremot borde väl sådan mörk formplywood kunna funka (är inte den oljehärdad?), den är ju "starkare" och står också emot väta bättre!

Vissa grejjer är dom i den skriften ute och cyklar...

Plywood är inte mycket värre än vanliga plank, en häst som sparkar/trampar sönder vanliga plank kan göra sig lika illa som på plywood - så för klent dimensionerade plank kan vara precis lika farliga som för klent dimensionerade plyfaskivor.

Huvudsaken är mao att det är dimensionerat efter hästar, och då spelar ju även stor roll hur det är uppreglat, hur det är infäst m.m. vilket är lika viktigt som tjockleken på materialet.

Dock klarar sig ofta Plyfa på halva tjockleken jämfört med plank eftersom fibrerna ligger korsvis i plyfan medans de i plank ligger sida vid sida vilket gör att plyfan har mycket högre hållfasthet än plank.

Plyfa är egentligen ett väldigt hållbart och bra material.

Vissa grejjer är dom i den skriften ute och cyklar...

Eeh...? Menar du att man KAN använda vanlig plywood i stall? I skriften så skriver man också att det ska vara kraftiga dimensioner på plank, de rek. 45-50 mm hyvlat virke - alltså samma som du skrev tidigare - men frågan var om plywood rekommenderades.

Självklart beror det på vad som finns bakom, men i en sådan här tråd (och ffa i en informationsbroschyr) får man väl hålla det lite generellt och utgå från "normal" regling med 60 cc?

Om man skriver att plywood är OK om det är "tätt reglat" bakom - hur många uppfattar bara att plywood är OK? Hur många vet också vad som är "tätt"? Nej, jag ville bara ge en referens till att plywood generellt inte är att rekommendera, vilket TS verkade tycka efter pulkaskurks inlägg, men alldeles självklart beror det på vad som finns bakom! T.ex. plywood på en massiv plankvägg, 50 cm tjock - inga problem, det har t.o.m. vi :angel:

Eller finns det något annat i skriften som faktiskt är fel?

Jo det finns flera felaktigheter och alltför grova förenklingar i den skriften.

Tex vad gäller hyvlat plank så fäster färgen sämre på dessa än på ohyvlat vilket leder till att det är jätteskillnad beroende på målning och med vilken färg om det är lämpligast med hyvlat eller ohyvlat i stallet.

Och som bekant så är det ju viktigare med regelavstånd och inspänning än med tjocklek - tex har jag byggt med 12 mm skiva men med halva regelavstånd och med kortlingar med 0,6 m cc vilket då håller avsevärt mycket bättre än vad 45 mm tjocka plankor på 130 cm längd som bara är inträdda i u-profil uppe och nere gör.

Generellt vidhåller jag att plyfa är minst lika starkt som dubbla tjockleken på plank, dvs 12 mm är lika starkt eller starkare som 22 mm plank, 20 mm plyfa är lika starkt eller starkare än 45 mm plank etc.

Detta gäller i många fall även spontat plank eftersom det vid alltför långt mellan infästningar så fjädrar varje enskild planka var för sig och då knäcks fjäten i sponten bort från plankan, vilket jag har sett många gånger på spontat 40 - 45 mm boxplank - pga av felaktig grundkonstruktion med för långt mellan infästningar/felaktig infästning.

Plyfan är alltså överlägset plank ur hålfasthetsynpunkt då det är korsade fiberriktningar med kraftigt lim mellan till skilnad från plankor där alla fibrer ligger parallellt och endast hålls samman av lite lignin och cellulosa.

Liknande trådar

Hemmet Vår lilla stuga har hemsnickrad köksinredning av - mestadels - furu. Köksluckorna är s.k. spegelluckor, där själva spegeln är plywood. I...
Svar
7
· Visningar
324
Senast: Krålus
·
Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
981
Senast: hamilton1
·
Hemmet Är på gång med att försöka bygga om mitt kök, och funderar mycket på hur jag borde göra kring spis/ugn. Köper jag en klassisk spis, är...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 021
Senast: LenaH
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
340
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka