Plugga i Umeå?

Monifa

Trådstartare
Nån här inne som gör det?
- Till vad?
Hur är det att hitta boende där uppe?
- Är det dyra lägenheter/ett helvete att hitta boende?
Hur är det att bo där uppe rent allmänt?
Hur är Umeås studentliv?

Har du häst med dig?
- Mellan tummen och pekfingret vad ligger stallhyrorna på?
- Är det svårt att hitta stallplats?

Jag går i tankarna att söka psykologiprogrammet i Umeå (som förstaval) och har inga problem att leva avsides som det faktiskt är. Men har en dröse med djur och framför allt en häst som måste med annars funkar det inte. Och det krävs en del planering för att ens kunna sätta plugg på ort och inte distans som alternativ. Så... what about Umeå :D
 
Sv: Plugga i Umeå?

Hej!

Jag läser till civilekonom och är nu inne på mitt andra år av fyra.

Jag hade rätt bra med kötid så det var inget problem att hitta boende men vill du verkligen ha en egen lägenhet så bör du ha åtminstone 3 år i kötid om du söker hos Bostaden. Hyrorna beror ju lite på vilket område du hamnar i och vad det finns där du bor men jag tycker de ligger relativt normalt utifrån min egen erfarenhet. Bor själv på Ålidhem i korridor och tycker att det fungerar alldeles utmärkt, har egen dusch och toa så behöver bara dela kök. Min hyra ligger runt 2500 vilket jag tycker är rimligt. Som sagt jag har bara sökt hos bostaden men det finns ju flera bostadsföretag som har en annan typ av rutiner kring vem som får lägenheten, inte den klassiska "den som har längst kötid får den".

Att bo här är rätt enkelt. Man cyklar överallt och det är nära till i princip allt. Jag gillar Umeå och tycker att det är en rätt mysig stad, lite väl kallt på vintern men det får man stå ut med.

Jag har ingen erfarenhet från någon annan högskola men om jag förstått det rätt utifrån vad mina kompisar har berättat så är det rätt bra i Umeå med mycket liv och rörelse på campus.

Att ha häst här har jag ingen erfarenhet av då jag tagit en paus från hästeriet tills jag har ekonomin att ha en egen, men det verkar finnas en del stall utanför stan så det borde inte vara något problem.

Vet inte om du fick svar på allt men bara att fråga på om det är mer du undrar över :)
 
Sv: Plugga i Umeå?

Nu var det inte vad du frågade efter, men jag ville ändå hoppa in i tråden och säga att jag har läst två distanskurser på Umeå Universitet och fick ett mycket gott intryck. Bra upplägg, struktur, lätt att få svar på frågor och mycket trevliga lärare. Därför skulle jag rent generellt rekommendera det universitetet, så jag hänger med här på ett hörn för jag är nyfiken på vad andra har att säga.
 
Sv: Plugga i Umeå?

Har pluggat där för några år sen, var inga problem att hitta bostad då men det har blivit svårare nu har jag hört. Korridorer är dock lättare. Mysig, enkel studentstad om man bor i områdena med cykelavstånd till uni.

Angående häst så är det inte dyrt, OM du har bil och kan stå ut med bara skogsvägar/ridplan. Bara 0,5 mil utanför stadskärnan är det ren landsbygd. Sen finns det ju en riktigt fin stor-anläggning också, Hippologum (165 platser!), inte så dyr den heller http://www2.idrottonline.se/UmeaRF-Ridsport/Uppstallning/
 
Senast ändrad:
Sv: Plugga i Umeå?

Vet du om det finns studentbostäder där man får ha katt?
Är la relativt inställd på att behöva ha egen lägenhet om min bror inte känner att han vill ha katten ;)
Men det låter ju lovande :)
 
Sv: Plugga i Umeå?

Den information som bostaden har är att du får ha husdjur i den egna lägenheten/rummet men inte i det gemensamma utrymmet så länge du inte hyr ett allergirum. Men de rekommenderar det inte för framtida hyresgäster men är väl inget du behöver lyfta fram direkt när du hämtar nycklarna. Så du får ha katten i både lägenhet och korridor :)
Om du satsar på ett korridorsrum, billig hyra, kan jag råda dig att undvika fysikgränd och mariehem ;)
 
Sv: Plugga i Umeå?

Nån här inne som gör det?
- Till vad?
Hur är det att hitta boende där uppe?
- Är det dyra lägenheter/ett helvete att hitta boende?
Hur är det att bo där uppe rent allmänt?
Hur är Umeås studentliv?

Har du häst med dig?
- Mellan tummen och pekfingret vad ligger stallhyrorna på?
- Är det svårt att hitta stallplats?

Jag går i tankarna att söka psykologiprogrammet i Umeå (som förstaval) och har inga problem att leva avsides som det faktiskt är. Men har en dröse med djur och framför allt en häst som måste med annars funkar det inte. Och det krävs en del planering för att ens kunna sätta plugg på ort och inte distans som alternativ. Så... what about Umeå :D

Jag bor och pluggar i Umeå just nu, kommer försöka stanna kvar här så länge som möjligt :) Läser för tillfället litteraturvetenskap, ska söka in på bibliotekarieprogrammet nästa höst. Att hitta boende har nog varit mycket lättare förut än vad det är nu, vet att det fortfarande är massor av folk som började nu i höst och fortfarande bor på vandrarhem och dylikt. Så jag skulle rekommendera att du registrerar dig på Bostaden NU, för har du tur kan det räcka med endast några månaders kötid för att få ett rum i korridor.
Jag tycker det är jättetrevligt att bo här! Inte jättestor stad, men gott om affärer och så. MYCKET studenter och jag tycker det händer väldigt mycket. Är själv ingen som är ute väldigt mycket, men det finns ganska bra med uteställen.

Har själv ingen häst, men det verkar finnas ganska bra med stall runt omkring iaf. Hyra kan jag tyvärr inte säga något om.

Om du satsar på ett korridorsrum, billig hyra, kan jag råda dig att undvika fysikgränd och mariehem ;)

Själv bor jag dock på Fysikgränd och tycker det är helt okej ;) Är inte direkt någon partynisse och det går ju himla mycket snack om Fysikgränd, så var lite rädd att jag verkligen skulle avsky det, men jag trivs jättebra :) Hade dock tur med trevliga personer i korridoren.
 
Sv: Plugga i Umeå?

Absolut fysikgränd kan ju vara jättebra om man hittar rätt, tyvärr har de jag träffat som bott där varit oerhört missnöjda och haft väldigt underliga korridorskamrater (bor själv på historiegränd :) ). Samma med mariehem som enligt vad jag har hört verkar vara rätt sunkiga korridorer.
 
Sv: Plugga i Umeå?

Om du kollar på blocket så kan du få en ide om vad stallhyrorna ligger på och vars de ligger. Verkar finnas ganska många platser lediga just nu.

Personligen rekommenderar jag Teg (jag har iof aldrig bott nån annanstans.. ;) ) Men härifrån har du nära till allt: stan, skogen, massa stall i Röbäck och Stöcksjö med superfina ridvägar.
:)
 
Sv: Plugga i Umeå?

Och jag hade aldrig velat bo på Teg, alldeles för långt ifrån studentlivet. Allt som inte är på krypavstånd från kårhuset var för långt bort enligt mig :P. Men det beror ju helt på vad för typ av student man är :).

Ang att undvika vissa gränder, så skulle jag vilja säga att så kan man inte säga... Oavsett var korridoren ligger så växlar ordningen/stämningen med de som bor i korridoren och vad de har för kemi med varandra. Finns supermysiga korridorer på Fysikgränd, och finns de som aldrig pratar med varandra.

Men ett korridorsrum är en bra "fot in", bättre en korridor än ett tält så att säga :D.
 
Sv: Plugga i Umeå?

*haha* Och jag hade aldrig kunnat bo på Ålidhem :p Men precis, alla är olika.

Jag tänkte mer att i Stöcksjö, Röbäck finns fina stall och ridvägar. Om man då bor på Teg så är man som mitt emellan Universitetet och stallet.
Har man ingen bil så går det dessutom bra med bussar åt båda hållen :)
 
Sv: Plugga i Umeå?

Tänkte svara nu bättre sent än aldrig :)

Du får ha djur i korridor för bostaden, om du inte hyr ett allergirum, så länge djuret hålls på ditt rum och inte bor i de gemensamma utrymmena :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp