Plötsligt känslig tunga - varför?

Victovie

Trådstartare
Är mkt nyfiken då jag hört om en häst som man för ca 2 veckor sedan upptäckte hade fått skav = fördjupningar/hål på tungan av sitt tredelade bett. Upptäcktes då hästen långsamt började bli allt mer orolig i munnen. Det antogs att de helt enkelt ridit för länge med bettet. Tandläkare hade varit ute drygt 4 månader tidigare och då var allt fint i munnen.
De bytte till ett tvådelat bett och hade det högre än där det tredelade legat(efter ett par dagar med hackamore först). Såren läkte fint, men nu, efter mindre än 2 veckor - så har det blivit sår efter det tvådelade med!

Hästen i sig har inte varit tung i handen tidigare innan de hittade första såren(o ryttaren är inte hård i handen). Ska dock ha varit tyngre de senaste 2 veckorna, men det pga nya träning då de kommit att jobba mkt mer och bättre (ganska jobbigt).

Vad kan detta bero på? Kan det bero på obalans i munnen? Vad kan man göra för att få rätt på tungan så den inte är så känslig?
Tungan ska tydligen vara typ "gul" vid och runt omkring bettläget - är det normalt? Osäker om det bara är där eller hela tungan.
Har aldrig hört talas om liknande förut och kan inte hitta ngn info om det.

Sv: Plötsligt känslig tunga - varför?

Be ägaren ta ut hästtandläkare och med hjälp av denne prova ut ett bett som är korrekt anpassat till hästen. Personligen skulle jag akta mig för att rida med bett så tätt inpå läkningen, såna sår tar nog betydligt längre tid än dagar/veckor på sig att läka från grunden...
Varför inte rida på sidepull eller hack?

Okej, hur lång tid kan det ta för det att läka ungefär?
De ska ha testat att rida med hack, men hästen trivdes inte alls med det, därför testade de att rida på tvådelat och ha det en bit ovanför såren. Ska då ha lugnat sig igen o funkat bra fram till på slutet.

jag skulle faktisk kunde tänka mig att hästen blivit överkänslig för metallet i bettet. sprenger har ett syntetbett med port, det kanske vore nåt?

Jag vet inte hur såren ser ut och det kan vara olika läktid beroende på omfattning, hur djupa de är osv så jag har ingen aning. Det får någon kolla upp på plats, lämpligtvis en hästtandläkare.
Men att spänna upp bettet vet jag inte om det låter så bra? Det får ju inte trycka mot tänderna heller, dessutom är hästar inte så stora i munnen att det låter rimligt att det kan avlasta sårytan helt genom att byta bett. Visst är det bra att variera bett (rekommenderat är ju att ha ett rakt, ett delat och ett bettlöst att varva mellan) men det är ju under förutsättning att munnen är frisk.

Nej, alla hästar gillar inte hack för det är ganska skarpt fast på ett annat sätt än många är vana vid. Det liksom "pressar" mot hästens underkäke och ger tryck på nacken pga hävstångseffekten. Jag tycker sidepull är bättre isf, min erfarenhet är att det är mer lättbegripligt för många hästar. Det finns inga genvägar här, det är bara att låta hästen gå bettlöst tills såren är fullt igenom läkta.

Du menar den som säljs på Hööks? Där tyglarna löper genom ringar och går vidare under ganascherna?
Jag har aldrig ridit på det men jag tycker det verkar förvirrande för hästen. Det blir ju liksom tryck runt hela huvudet - nosrygg, nacke och hela vägen under huvudet..? :confused:

Det skulle kunna vara anledningen! För när jag tänker efter vilka bett som de ridit med så var det ett vanligt metallbett de hade när de hittade första såret, och använde både vanliga metallbett och andra när de sedan varierade med tvådelade.

Vad e det för ett syntetbett? Trodde bara de hade aurigan och argentan :p

Du menar den som säljs på Hööks? Där tyglarna löper genom ringar och går vidare under ganascherna?
Jag har aldrig ridit på det men jag tycker det verkar förvirrande för hästen. Det blir ju liksom tryck runt hela huvudet - nosrygg, nacke och hela vägen under huvudet..? :confused:

I så fall är min häst otroligt intelligent för det tog 2 sekunder så fattade han hur det funkade.

Btw, han hade ingenting att åtgärda när veterinären kollade tänder o mun i förrgår. Vetten undrade vad jag red på.

Som jag förstod det så har de haft första bettet "ganska så lågt" från början, så det fanns utrymme att höja, men nu är det inte ett alternativ, ska kollas upp. Som sagt trodde de att de helt enkelt ridit för länge med det tredelade (som hade lite större ringar som fäste i mittendelen än vad som annars kanske är normalt). Nu är det klart ngt annat som ligger bakom.

Har själv för länge sedan tittat på Bitless bridle från Hööks till min ena storhäst Frida, men tyckte också det verkade snurrigt. Att det trycker i nacken är nog en signal som fungerar bra, men förvirrande med trycket på sidorna och undertill? Lättare är det nog för hästar som kanske inte jobbas i form (gissningsvis), men om jag satt det på Frida som är(/var) dressyrhäst så hade det nog blivit kortslutning (teoretiskt sett utifrån hur jag känner henne).

Nej det funkar bra på hästar som rids i form också.
Har du provat eller gissar/antar du bara?

Eller så provar du ett bett med tungfrihet, brukar man slippa skador på tungan. Det behöver inte alls hänga samman med att hästen har blivit tung i handen, utan hur hästen har hanterat bettet i munnen. Ensidiga rörelser kan ge upphov till skav, använder man syntetbett så tenderar det att bli ännu värre och alltså inte alls så snällt som man vill tro.
Jag skulle också kolla hästen i sin helhet, ffa om det visar sig handla om en ensidig rörelse som hästen gjort med munnen.

Ryttaren måste nog vara mer elastisk i handen o skritta ofta om den är utsatt för nya jobbiga saker.
Vet inte om ett rakt bett kan hjälpa så länge o kanske backa lite i träningen.

att tungan ska vara blek verkar taget ur luften

Hur ser ditt tredelade ut ? Är det med en platta ?
bettSH6203.jpg

Bettet på bilden är faktiskt inget bra. Om du kollar hur plattan ligger, så står den rätt upp. Detta ger ett hårt tryck på hästens tunga. Ska man ha ett sådant tredelat bett ska plattan i mitten LIGGA plant mot hästens tunga...inte som på bilden. Sådana bett är förkastliga.

Så här ska en platta ligga
500538_01.jpg

* visserligen 2 olika bett, men principen förstår du säkert*

Som jag skrev inom parentes så var det en gissning, har inte själv ridit med det utan utgått från andra erfarnheter på min egen storhäst. Vet ej hur hästen med tungproblemet hade reagerat.

Intressant med tungfrihetsbett, tänker du då på ett tredelat med tungfrihet? Funderar bara, hamnar då ringarna som håller i mittendelen mot tungan eller längs med?
Ställer frågan då de första såren från det tredelade kom av just ringarna, inte av mittendelen.

Ja, hur hästen hanterar bettet kan också påverka...

Jag är också ngt skeptisk till syntetbett i vissa lägen, tror mer på gummi isåfall ibland.

Rakt bett lär det nog få bli ja, kanske testa med rakt gummibett.

Det behöver det inte vara, om det är en allergisk reaktion så lär den mkt väl få en annan nyans än normalt runt omkring.

Ryttaren hade ett bett som liknade det på bild nr.1 - mittenringarna låg mot tungan och inte längs med som på bild nr.2. Det är som sagt inte mittdelen som skavt utan ringarna. Skulle dessutom vilja säga att det mittdelen på bett nr.2 ger hårdare tryck än bett nr.1 eftersom den lägger sig på en mindre yta och ligger an tungan direkt istället för ringarna som bild nr.1. Tror ändå som du att nr.2 är betydligt bättre än 1:an.

Det finns bett som ska ligga på ett speciellt sätt i munnen- typ Sprenger. Sätter man det fel blir det illa.
Kolla om det har en liten pil- som ska peka neråt på vä. sida-alltid.

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 909
Senast: Ace
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Utrustning Vet man vad för typ av bett som anses trycka minst på lanerna? Antar att det är lite olika beroende på hur hästen ser ut men lite lika...
Svar
13
· Visningar
3 844
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama