Plötslig pälsdjursallergi?

BernT

Trådstartare
Hur vet man om man har pälsdjursallergi? Är 29 och har inte haft det innan. Hade egen häst fram tills för 4 år sen och aldrig några besvär. Vi har inga egna pälsdjur. Men senaste 2-3 åren har jag känt av besvär när vi varit på besök hos folk som har hund/katt. Då har vi alltså stannat minst en natt. Då har det kliat massor över hela kroppen, svider i ögonen och blir snorig. Nu är vi på besök och ska vara borta flera dagar till och jag har så ont i ögonen/kliar galet mkt + hela kroppen kliar :( kan man bli allergisk bara sådär? Eller är det att jag inte är van vid pälsdjur längre? Nu idag har vi inte sovit över där det finns djur utan bara vistats i huset sen typ kl 10 och jag känner ändå av det. Det är väldigt onice iaf och jag drar mig för att besöka personer med husdjur, vilket är besvärligt för både min och sambons familj har husdjur.
 
Har inte så bra koll på pälsdjursallergi men pollenallergi kan ju komma senare i livet så är väl inte helt osannolikt.
I ditt fall tycker jag att du ska prova receptfria allergitabletter och om du har mycket besvär från ögon och näsa även ögondroppar och nässpray. Finns på alla apotek och det är inte farligt att ta även om du inte skulle vara allergisk.
Vill du veta med säkerhet kan du göra allergitest hos läkaren.
 
Har inte så bra koll på pälsdjursallergi men pollenallergi kan ju komma senare i livet så är väl inte helt osannolikt.
I ditt fall tycker jag att du ska prova receptfria allergitabletter och om du har mycket besvär från ögon och näsa även ögondroppar och nässpray. Finns på alla apotek och det är inte farligt att ta även om du inte skulle vara allergisk.
Vill du veta med säkerhet kan du göra allergitest hos läkaren.
Ska gå till apoteket imorgon så fort de öppnar och köpa typ allt. Vi ska vidare till annan imorgon som har både katt och hund, så bäst bunkra upp 😅
 
Ska gå till apoteket imorgon så fort de öppnar och köpa typ allt. Vi ska vidare till annan imorgon som har både katt och hund, så bäst bunkra upp 😅

Gör det! Vad gäller tabletter tipsar jag om Desloratadine då de inte orsakar trötthet. Tyvärr gör många andra antihistaminer det.
 
Jag har aldrig varit allergisk men jag blev väldigt sjuk för 2 år sedan. Då kom det också fram att jag var allergisk mot mycket, bla hästar, hund, gräs, hö, pollen, kvalster. Det var ju perfekt eftersom jag har 2 hästar och 1 hund.
 
Jag har en vän som blev allergisk mot katt när han var omkring 25. Han fick två allergichocker innan de fattade att det var just katten som var problemet och den fick omplaceras.
 
Jag har aldrig varit allergisk men jag blev väldigt sjuk för 2 år sedan. Då kom det också fram att jag var allergisk mot mycket, bla hästar, hund, gräs, hö, pollen, kvalster. Det var ju perfekt eftersom jag har 2 hästar och 1 hund.

Hur gjorde du med djuren då? Är det farligt att vistas bland djur om man är allergisk? Hur gör man ens, jag känner ju att jag inte mår bra menjag kan ju inte gärna sluta besöka personerna. En av de är inte sånoga med städning så det hjälper inte om hunden är ute för det är ju hundhår överallt..
 
Jag har en vän som blev allergisk mot katt när han var omkring 25. Han fick två allergichocker innan de fattade att det var just katten som var problemet och den fick omplaceras.

Men då var han väldigt allergisk antar jag? Eller finns det ens olika ”grader”?
 
Men då var han väldigt allergisk antar jag? Eller finns det ens olika ”grader”?

Nu var detta många år sen men jag minns att det började med vad han trodde var envisa förkylningar. Sen fick han en allergichock en kväll när han och sambon åt räkor. Då trodde de att det var räkor han plötsligt blivit allergisk emot. Han fick åka in med ambulans.
Sen hände det igen (inga räkor närvarande) och då konstaterade man via test att det var katten.
 
Hur gjorde du med djuren då? Är det farligt att vistas bland djur om man är allergisk? Hur gör man ens, jag känner ju att jag inte mår bra menjag kan ju inte gärna sluta besöka personerna. En av de är inte sånoga med städning så det hjälper inte om hunden är ute för det är ju hundhår överallt..

Pappa, som är allergisk mot våra katter, brukar ta tabletter innan han kommer hit på vinterhalvåret, på sommaren sitter han gärna ute (men fixar att vara i huset en liten stund utan tabletter utan att det blir för mycket också). Brukar se till att dammsuga lite extra noga ha om någon allergisk ska komma och hälsa på, så det kan väl vara värt att nämna för dem? Ofta kanske man självmant tänker till lite om städningen då, annars kan du ju säga något i stil med: "jag har börjat utveckla pälsdjursallergi, jag kommer gärna ändå, men det vore jättesnällt om ni kunde dammsuga lite extra noga innan"
 
Har haft katt hela mitt liv men när jag sen flyttade hemifrån så blev jag allergisk då jag hade två katter som bara var inomhus, tog ett par år men sen fick jag omplacera dem :(
Blev riktigt orolig men klarar av mina föräldrars katt som är ute också, samt hos min svåger trots att den bara är inne - tror de städar bra :D Hos en kompis med innekatt kunde jag dock inte vara tyvärr. Har känt av hundvalp men gått bra hos folk men hund när den inte är där.

Min pollenallergi nådde oanade höjder i år, jag är 32, men som jag förstår var det extremt mycket pollen i år.

Lider verkligen med dig, fick en djup personlig kris när min kattallergi uppdagades...
Mot pollen använder jag Desloratadin och Nasonex.

Har även fått en doftöverkänlighrt på äldre dagar som bara blir värre, helt värdelöst och något som är väldigt svårt för folk att förstå:(
 
Hur gjorde du med djuren då? Är det farligt att vistas bland djur om man är allergisk? Hur gör man ens, jag känner ju att jag inte mår bra menjag kan ju inte gärna sluta besöka personerna. En av de är inte sånoga med städning så det hjälper inte om hunden är ute för det är ju hundhår överallt..
De har jag kvar ;) Man är ju vuxen och får göra som man vill. Jag känner ju såklart av det, egentligen ska jag ha munskydd osv i stallet men har inte det. Hunden sover inte i sängen (gjorde inte det innan heller), jag borstar inte hästarna varje dag osv.
 
Jag har varit lite allergisk mot katt hela livet men haft diverse djur ändå. Blivit lite kliig i ögonen om jag hållit på med dem för mycket, men kunnat leva med dem ändå. Men så skaffade vi en katt som var inne mer än ute, och honom tålde jag inte alls. Hade honom i 3 år och på de 3 åren blev allergin värre och jag fick dessutom pollenallergi. Sen blev sonen allergisk så vi göra oss av med båda katterna vi hade. Så absolut, allergi kan komma senare i livet. Kan säkert även vara så att man är allergisk men inte har några direkta symtom, men att det slår över någon gång. Med sonen fattade vi först inte att det var allergi. Han var förkyld jämt och fick, vad vi trodde, förkylningsastma, men barn i förskoleåldern är ju sjuka jämt har man ju hört så vi tänkte inte på allergi. Det var först när han fick en rejäl reaktion med igensvullet ansikte och andningssvårigheter som vi fattade att det var katterna, och så fort vi gjorde oss av med dem och sanerade huset blev han mycket bättre i sina ständiga förkylningar och astma.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
5 039
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej Jag skulle gärna få lite råd av personer med egen erfarenhet av allergi och hästar och kanske t.o.m hälsoångest (om det finns ngn...
Svar
9
· Visningar
3 263
Senast: Zanuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp