lizzie
Trådstartare
Min shettis har fång och har stått på boxvila i ett par månader. Vi har vart till klinik och ponnyn är röntgad. Kraftig hovbensrotation på alla fyra. Jag var beredd på att ta bort ponnyn, men veterinären tyckte vi skulle göra ett försök med behandling. Ponnyn hade inte svarat på metacambehandling x 2 ggr, så i mitten av september satt klinikveterinären in Butta. Ponnyn svarade bra på Buttabehandlingen och har sakta men säkert blivit bättre. Även hovis är självklart inkopplad och kollar till ponnyn var 4:e vecka
Sista veckan har ponnyn varit jättepigg. Ingen förstärings puls, till och med dubbelslagen vid nedsättning av hov mot mark har gått över. Så i överenskommelse med veterinär var det dags för ponnyn att få ställas i sjukhage och slippa stå själv i stallet.
Så i morse var det dags att låta ponnyn lämna stallet på ett par månader och vad händer?!
Jag hittar en ponny i boxen som är KRAFTIGT försämrad i sin fång. Stapplig på alla fyra vill inte lämna boxen och förhöjd puls i kotorna
Ponnyn fick vara kvar i sin box!
Ponnyn står på samma foderstat som hon gjort hela tiden. Grovfodret är från samma parti. Alltså inga förändringar på fodersidan. Jag törs inte ens ge henne en hästgodis eftersom hon är så himla känslig.
Hur vanligt är det att fång bara tvärvänder i sin utveckling på detta sättet?
/Lizzie
Sista veckan har ponnyn varit jättepigg. Ingen förstärings puls, till och med dubbelslagen vid nedsättning av hov mot mark har gått över. Så i överenskommelse med veterinär var det dags för ponnyn att få ställas i sjukhage och slippa stå själv i stallet.
Så i morse var det dags att låta ponnyn lämna stallet på ett par månader och vad händer?!
Jag hittar en ponny i boxen som är KRAFTIGT försämrad i sin fång. Stapplig på alla fyra vill inte lämna boxen och förhöjd puls i kotorna
Ponnyn fick vara kvar i sin box!
Ponnyn står på samma foderstat som hon gjort hela tiden. Grovfodret är från samma parti. Alltså inga förändringar på fodersidan. Jag törs inte ens ge henne en hästgodis eftersom hon är så himla känslig.
Hur vanligt är det att fång bara tvärvänder i sin utveckling på detta sättet?
/Lizzie