Plommon så det står härliga till...

Långnos

Trådstartare
Ja ni läste rätt:) Var ute hos föräldrarna igår och fick se ett överfullt plommonträd, var bara att sätta igång att plocka.

Så nu till frågan! Vad ska jag göra med alla dessa plommon???

Bra tips på reccept mottages gärna. Kan man göra marmelad, kräm eller något sådant?? Går de att använda till någon typ av efterrätt?

(är röda/lila väldigt söta plommon, fråga mig inte vad sorten heter:angel:)

Sv: Plommon så det står härliga till...

Ja ni läste rätt:) Var ute hos föräldrarna igår och fick se ett överfullt plommonträd, var bara att sätta igång att plocka.

Så nu till frågan! Vad ska jag göra med alla dessa plommon???

Bra tips på reccept mottages gärna. Kan man göra marmelad, kräm eller något sådant?? Går de att använda till någon typ av efterrätt?

(är röda/lila väldigt söta plommon, fråga mig inte vad sorten heter:angel:)

Åååååh! :d

Plommonmarmelad går utmärkt att göra även om jag själv inte har något recept.

Något de (och jag :D ) gillar i Danmark är att baka en slags sockerkaka med mandelmassesmak och lägga plommonhalvor på toppen. Nu har jag inte just vår kantins recept på det men här är ett jag hittade som ser liknande ut (plommon heter blommer på danska):

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=5609

Plommonchutney! Gott till absolut allting!
Allt fran pannkakor till ris.. :d

Plommonmarmelad med kanel rulez! googla. (har i receptbok hemma men kan ju inte gärna kolla nu) enkelt snabbt och bra.

och så kan man sänka dem i vanlig sockerkaka.

Eller göra paj,

eller ha med i äppelpaj

eller suffle har jag för mig

Jag gjorde blåbärs och plommonmarmelad (gula plommon, tog några lite mer omogna också), smaksatt med vanilj och lite kardemumma. Det blev jättegott!

Man kan frysa in plommon om man kärnar ur och delar dem en gång, tror jag. Man kan väl ha det i kakor, pajer etc på vintern?

Tack för alla tips!!

Bli nog att göra en plommonpaj och lite marmelad tror jag. Det är helt sjukt vad plommon det kan bli på ett litet träd alltså. Jag fyllde en 5 liters påse igår och det ser knappt ut som jag plockat något alls,haha!

Måste vara ett bra fruktår för även äppel och päronträden är överfulla med frukt,pust! (mina föräldrar har ca 30 äppelträd!)

Åh, jag hittade ett alldeles underbart recept på sylt med kardemumma i:

Kardemumma passar fint tillsammans med plommon. Servera till pannkakor och lättvispad grädde. Vill du att sylten ska behålla sin ljusa färg så tillsätter du lite citronsyra från början.
Du behöver
• 1 kg plommon
• 0,5 dl vatten
• 600 gram socker
• 2 tsk mald kardemumma
• (2 tsk citronsyra)

Gör så här
Skålla plommonen och skala dem med en vass kniv. Kärna ur frukten, men spara kärnorna. Skär plommonen i mindre bitar.
Koka kärnorna i vattnet några minuter och lyft sedan upp dem ur kastrullen. Lägg i frukt, socker och kardemumma och låt koka ihop cirka 10 minuter.
Slå på väl rengjorda burkar och förvara svalt och sylten ska förvaras en längre tid. Låt sylten stå ett tag innan servering, så växer smaken fram.

Min sylt blev dock väldigt lös, men det går ju knappast att minska på vattnet så mycket mer? Har jag gjort något annat fel?
Jag kokade kärnorna ganska våldsamt (glömde dra ner...) i ca 2 minuter, de kanske skulle ha kokat längre tid men lite lugnare?

Konservera dem hela i fina glasburkar och ät med grädde i vinter :love:

Eller skicka dem till mig... Var fanns plommonträdet sa du? :angel:

Haha ja mina föräldrar skulle nog bli mer än tacksamma tror jag. Just nu bara trillar de ner och blir dåliga:angel:

Smart tänkt att konservera dem hela..så långt hade jag inte tänkt. Hur går man tillväga då? Man kanske kan ha någon form av spritsort till... tänker på typ cognacsfikon mm!?

9518_1255720391748_1191732761_30791936_1344297_n.jpg

Hemma hos oss går inte ett enda plommon till spillo.....:p

Ursäkta att jag inte kommer med recept, hittills har vi bara yrat om allt gott man skulle kunna göra med de mängder med plommon vi har, men sen blir det som det blir med den saken....:angel:

Haha helt perfekt ju att ha avfallskvarnar;)

Jag har konstaterat att jag väntar lite fint tills svärmor kommer imorgon:angel: Så får hon ta hand om plommonen!!

Plommon i madeira, hur gott som helst! Kan även testa annat, har kört i melonlikör och amaretto också. Ja inte blandat då ;)

Brukar göra marmelad med rostade pinjenötter och smaksatt med lite kanel, citron och madeira. Använd pektin för att få bättre konsistens. Hackad mandel är också gott i om man vill gör aolika varianter, variera kryddningen också.

Jag gjorde plommonsylt av plommon vi fick av svärisarna. Har massor med burkar här hemma och har även gett bort en hel del. Den blev jättegod! Äter mest sylt till pannkakor iofs, men sylten blev hur god som helst.

Jag gjorde även lite plommonkräm som kvällsmat när jag ändå höll på att rensa plommonen. Dessutom fryste jag in ca 1,5 kg att ha till paj eller annat.

Jag hade velat göra whiskey- eller konjakinlagda plommon som man kan ha till glass under vintern. Men jag orkade inte med det efter all syltkokning här hemma. Det är tillräckligt jobbigt med kärnorna som det är.

Tips för att kärna ur, ta ett större metallgem och böj ut den lilla öglan ur den stora, så den ser ut som ett S
Använd den större delen som urkärnare och den lilla delen som skaft/handtag, fungerar väldigt smidigt. MAn sticker in spetsen på gemet i hålet där pinnen suttit på plommonet, vrider till och drar med sig kärnan ut.

Tips för att kärna ur, ta ett större metallgem och böj ut den lilla öglan ur den stora, så den ser ut som ett S
Använd den större delen som urkärnare och den lilla delen som skaft/handtag, fungerar väldigt smidigt. MAn sticker in spetsen på gemet i hålet där pinnen suttit på plommonet, vrider till och drar med sig kärnan ut.
Ett annat är om plommonen är så mogna att de är mjuka, vilket de borde vara i denna årstiden, skit i alla verktyg och öppna och tryck ut kärnan med tummen istället. Går mycket snabbare och du slipper disken.

Kokar du sylt och inte vill ha skalet, så kan du skålla plommonen innan, men du kan också bara slänga ner dem i kastrullen och plocka upp skalen allt eftersom de kommer upp till ytan efter att de släppt.

Liknande trådar

E
Småbarn Hej alla bukefalister! Är ny här att skriva, men jag har hållit mig i bakgrunden och läst lite olika forum, och nu tänkte jag be er om... 2
Svar
20
· Visningar
2 419
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna