Plastad halm

Lotus

Trådstartare
Jag undrar om halm som plastas blir lika dammfritt som plastat hösilage, och därmed lättare kan ges till hosthäst, eller om det fortfarande är olämpligt?

Vi har haft halm i vanlig rundbal i våra uteboxar men min kompis häst äter väldigt mycket av den och får hosta. Är plastad halm lika olämpligt isåfall? Är det olika torrsubstans på halm också, som hösilage?

Sv: Plastad halm

Både skick och TS-halt beror helt på hur halmen var när den plastades. Om man inte tillsätter något så kommer inte halmen att förändras bara för att den ligger i plast så den kommer inte att bli "ensilage". Du får istället tänka dig det som om du stoppar i halm i en plastpåse. Det som händer är att om påsen är hel så kommer halmen att hålla sig som den var när lade in den där.

Man plasta halm för att enklare kunna förvara den utan att den ska dra till sig fukt.

Tack för ditt svar.

Det är alltså ingen som plastar halm med lägre ts och får som en slags ensileringsprocess av den, och på så vis dammfritt strö/foder? I hösilaget vi köper tillsätts inget, utan processen sker väl automatiskt om jag fattat rätt. Känner mig som ett spån nu men jag vill veta, därav dumma frågor.

därav dumma frågor.

Finns inga dumma frågor! ;)

Tänker att halm vill man ha torrt så att halmbädden blir torr. För att få en ensileringsprocess måste det vara blött/fuktigt (kommer inte ihåg vilken TS-halt det måste ha). Man får ingen process i snustorr hö eller halm :)

Men risken med att plasta in halm är om den inte är HELT torr, då kan det bildas mögel istället.

Jag vet inte om detta är ett nytt fenomen eller om det är vanligt men det går att ammoniakbehandla halm men då görs det för att få foder.

Vi plastade halmen för 2 år sedan, var enda chansen för att få in den. Tror att ts halten låg på 65-70 %, vi ströade med den i lösdriften. Hästarna åt av den oxå, men det var tänkt som strö. Den var dammfri.

Kan det stämma att den var så blöt? Inte ens nytröskad halm är så blöt. Regnade det när ni pressade?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: Corax
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 735
Senast: emptyrings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar