Plantera träd/buskar i hage, sort?

DarkInNight

Trådstartare
Jag tycker min vinterhage är lite tråkig och skulle gärna vilja ha några träd i den.
Användningsområde: vindskydd och solskydd, ej sysselsättning/äta för hästarna.

Har inte tänkt mig en skog men kanske 5-10 träd/högre buskar?

Vilket träslag är bäst att plantera, jag bor i södra dalarna?
 
Sv: Plantera träd/buskar i hage, sort?

Jag skulle föreslå björk. Det är inte det första de brukar ge sig på men om det är det enda som finns i trädväg lever väl även björkarna farligt. Jag skulle nog hägna in björkarna tills de kommit upp i hyfsad storlek.
 
Sv: Plantera träd/buskar i hage, sort?

Jag har också funderat över björk. Nämnde det för sambon som sa tvärnej, pollenallergisk :p

Hägna in träden i början har jag tänkt göra :)
 
Sv: Plantera träd/buskar i hage, sort?

Vad har du för växtzon där? Vilken typ av mark? Om du vill ha upp något snabbt så hade jag kollat på poppel eller pil. Balsampoppel är en favorit för mig, de har en fin form och kommer snabbt upp i storlek.

När det gäller poppel, björk och pil så tänk bara på att de inte ska stå i närheten av dräneringsrör eller ledningar. Rotsystemet sätter igen en ledning på nolltid när de väl letat sig in.
 
Sv: Plantera träd/buskar i hage, sort?

Oj växtzoner har jag ingen koll på alls :o

Hagen ligger på en fd trädgårdsmästares 'åker' . Jord och gräs, så mycket vet jag.

Måste nog läsa på lite inser jag.
 

Liknande trådar

Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 186
Senast: Dorinda
·
Trädgård & Växter Jag är lite folkskygg :p och vill ha en undangömd trädgård. Baksidan av vårt hus är skyddad av skog och av huset då ❤, men ena sidan...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 858
Senast: sjoberga
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 882
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 206
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka
  • Avels fråga

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp