Plantera melonkärnor tips och råd tack!

nickan1

Trådstartare
Jag ska som ett experiment plantera melonkärnor, att få nån frukt verkar inte så troligt av det jag läst mig till på nätet men kanske får jag kanske en trevlig krukväxt och annars har det ju inte kostat mer än lite jord. Sköljde dem i ljummet vatten och har nu legat och torkat några dar. Har aldrig planterat kärnor förut eller frön eller liknande, har inte så gröna fingrar egentligen men kan vara kul att testa.

Har förstått så mycket att de bör stå i ett soligt fönster och ha plastpåse över i början som kan stöttas upp med blompinnar så att det blir som ett drivhus. Och så ska man göra några små hål i plastpåsen och hålla jorden fuktig. Så ska små kärnor inte ner långt i jorden utan 1-2 cm ca.

Sen då? Hur länge bör man ha plastpåsen över? Tills det eventuellt syns nån växt? Nåt mer jag bör tänka på innan jag skrider till verket? Vill ju i alla fall ge min lilla melonkärna förutsättningar för att gro.:)
 
Sv: Plantera melonkärnor tips och råd tack!

lite sent att så melon nu, men kan ju gå - spec om du har växthus

Förså inne eller i växt hus, plats på tills de går i taket under plasten sas
men det får inte bli helt tätt heller.
Melon vill ha mkt vatten sen när den börjar sätta frön, men det är en bit dit.

Men som snygg inneväxt vettfasiken, finns massa annat som blir snyggare, den är väl inte perenn heller?
Avokado kan vara kul att sätta annars, eller citron (kan man faktiskt ha tur med frukt på efter ett par år). :)
 
Sv: Plantera melonkärnor tips och råd tack!

Tack för tipsen, jag s testar mig fram att så något överhuvudtaget sen hade jag inte en tanke på vad som är säsong eller inte.:D Får väl se vad det blir av det hela och då vet jag hur länge plastpåsen ska sitta på i alla fall. Kanske ska testa med lite olika saker och se vad som tar sig, citron låter trevligt och läste även nånstans att vindruvor kan vara rätt tacksamt.

Som sagt jag är väldigt mycket på experimentstadiet med alltihop och om inte annat så lär jag väl mig något av min sådd med melonkärnor, kommer inte att bli alltför ledsen om det inte funkar då ger jag mig på nåt annat.Min man uttryckte dock att det skulle inte förvåna mig om du lyckas, jag har inga gröna fingrar och brukar på nåt konstigt sätt lyckas få blommor och annat att trivas som ingen annan får att trivas. Men nu kanske jag har läst på för mycket som han sa annars brukar jag bara gå på känsla och har ingen som helst aning om vad jag pysslar med.
 
Sv: Plantera melonkärnor tips och råd tack!

Har gjort nåt rätt i alla fall för det har kommit några skott.:) Det är kul sen om det blir nåt av det hela vet man ju inte de kan ju lika gärna vara döda om några veckor.
 
Sv: Plantera melonkärnor tips och råd tack!

Jag satte några melonkärnor på skoj i våras. Galiamelon. Så här ser plantan ut nu. Har som sagt inte fått antydan till frukt på den fast humlorna gör sitt bästa för att bära runt pollen (kan tänka mig att blomnektaren smakar rätt gott och sött), men det är en trevlig planta! :)

balkongvaxter9_zps6f6de7eb.jpg
 
Sv: Plantera melonkärnor tips och råd tack!

Kul att se hur det kan se ut, kanske är det det jag kan se framemot.:) Kanske får bo på balkongen så småningom då om den blir hyfsat stor fast man får väl ta in den framåt hösten kanske.
 
Sv: Plantera melonkärnor tips och råd tack!

Snygg!
Har precis samlat lite vattenmelonkärnor för plantering till våren. Hoppas jag får såna trevliga gröna växter, skulle göra sig snyggt i balkonglådorna :d
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp