Plantera clementinkärnor?

skuggan_

Trådstartare
Hallå hallå! Häromdan satt jag och åt en clementin och fick en himla massa kärnor som jag nu är sugen att plantera, men jag vet inte hur? Finns det nån bukefalist som tidigare gjort det? Ska kärnorna torka först eller ska dem ligga i en burk på fuktigt papper? Har sökt som en dåre på google men finner inget!:p

Skuggan_

Sv: Plantera clementinkärnor?

Hallå hallå! Häromdan satt jag och åt en clementin och fick en himla massa kärnor som jag nu är sugen att plantera, men jag vet inte hur? Finns det nån bukefalist som tidigare gjort det? Ska kärnorna torka först eller ska dem ligga i en burk på fuktigt papper? Har sökt som en dåre på google men finner inget!:p

Skuggan_

KOM IGEN NU BUKE!:bump:

Jag har ingen aning om hur man gör men om du har många kan du väl prova olika metoder. :idea:

Det är länge sedan jag gjorde det men jag bara pillade ner kärnorna i en kruka med jord. En del tog sej andra inte. Prova! :idea:

Det är bara att peta ner i jorden, inte för djupt. Men det blir inte mycket till clementiner, bara en lång och ranglig växt om du inte har växthus och grejer.

Men det är ju alltid kul att testa, kostar ju ingenting.

Jag är bara intresserad av trädet:D Strävar inte efter att få frukt men det stod en massa om att man skulle ha citrusjord och sånt:confused:

In med mer svar bukefalister!

Skuggan_

Jag planterade minicitronkärnor för några år sen. Fick torka lite, ner i jorden och stå i ett soligt fönster med plast över. Det blev några plantor som delades ut till mamma och mormor. Mormors planta växte som bara den så tillslut hade hon inte plats för den i sin lägenhet. Då fick jag tillbaka den och tog naturligtvis död på den tämligen omgående.

Mamma hade en kiwi som jag sått som blev över två meter. Lite halvkrångligt.

Lycka till!

Citrusfrukter brukar vara enkla att så och man brukar få en fin stadig planta. De brukar gro oavsett om man torkar dem före eller inte..
Peta ner fröna i lite jord och prova det är inte så avancerat.
Frukt kan vara svårt att få däremot då krävs en del omvårdnad med ljus och svalt klimat.
Placera krukan i ett ljust fönster, drar den iväg och bara blir en lång pinne så kapa toppen sedan så grenar den sig..

Jag brukar köra enligt principen GDSGD.. Går Det Så Går Det..

Annars finns det fler clementiner med kärnor i affären..

KL!

Nu sparkar jag igång tråden igen!
Jag lyckades, så länge jag har väntat och idag när jag städade så såg jag hur hur något grönt tittade upp genom jorden! Äntligen:banana:

Slänger in bild lite senare!

Skuggan_

Grattis!! vad roligt. Något tips?

//hallonsaft som inte har gröna fingrar men gärna vill plantera och inte bara kasta :crazy:

Jag planterade grapefruktkärnor (tror jag det var) för någon månad sedan och efter att ha gett upp och glömt bort min plastfolietäckta kruka så upptäckte jag i förrgår att det kommit upp en liten planta :). Så det verkar som det kan ta rätt lång tid innan de gror.

Jag har en STOR kruka på balkongen (bor i Spanien) Alla citruskärnor bara lägger jag ner där och nu har jag en hel hög med plantor i olika höjder. Trycker ner dem lite i jorden bara och håller fuktigt.
Gjort samma sak med avokado.
Tänker fläta stammarna när de blivit större.

Frukt kan vara svårt att få däremot då krävs en del omvårdnad med ljus och svalt klimat.
QUOTE]

Tror inte det hjälper med rätt förhållanden för kärnor man hittar i affärernas köpefrukt innehåller dåligt med fruktkärnämnen och därför blir det dåligt med frukt på de blivande träden. Det kan komma frukt om man har tid att vänta sisådär tjugo tretti år...:idea:.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
1 001
Senast: Sleepy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 803
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
910
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka