Planera långritt - sträckor etc

C

CeciliaW

Jag håller ju på att planera en långritt (som man kan läsa om här), och sitter för fullt med kartor och annat och kikar på alternativa sträckningar. Det som jag dock är osäker på är hur lång en dagsetapp bör vara?
Tanken är väl att sitta i sadeln mellan 10.00 och kanske 17.00, och även göra stopp för fika, lunch etc. Hur långa dagsetapper skall jag räkna med?

Vägarna är trav-vänliga grusvägar, skogsstigar och även lite asfalt.

Sv: Planera långritt - sträckor etc

...ingen som har något tips?! :(

När jag är ute på lite längre turer brukar jag räkna med en
snittfart på ca. 5 km/h.
Då är det blandat skritt, trav och galopp på alla sorters underlag.

Det kanske kan vara en liten fingervisning?

För ett par år sedan var vi ett gäng tjejer som var ute i 7 dagar . Vi bestämde en rutt, sen hur länge vi red var olika. Det berodde på väder och vind. Men räkna med att gå själv mycket. Tror aldrig att jag gått så mycket den som den veckan. Vi hade med oss packhäst. Han fick bära det mesta av den gemensamma packningen. Det största felet vi gjorde var att ta med för mycket mat till oss själva. Hade med över hälften hem igen. Det vart så att man handlade där man kom åt.
Hästarna fick beta under dagen när vi gick med dom. Sen fick man binda upp dem så att de kom åt att äta under natten. Nu ska väl det erkännas att vi hade bara hästarna uppbundna 2 nätter. Vart man än kom så blev vi hembjudna till folk ock fick låna hagar.
Det du ska tänka på¨är att ha med dig en rejäl kniv, långa grimskaft och inga nya trosor.

För min del blir det inte så mycket packning eftersom min sambo kommer köra ut mat, foder, vatten osv till våra rastställen - så vi behöver inte släpa någon packning.

5 km/h låter som en bra fingervisning, tack!!!

hofi skrev:
Det du ska tänka på¨är att ha med dig en rejäl kniv, långa grimskaft och inga nya trosor.

:rofl:
Jag läste nya och tänkte rena trosor och konstaterade "så äckligt". Sen kom jag fram till att du kanske menade nya som i nyinköpta och aldrig använda. :D

I somras red vi 7 mil per dag och det var allt i längsta laget.

Sommaren innan blev det bara 3-4 mil per dag och det var kort tyckte vi.

Så själv tycker jag nog att ca 5 mil om dan är lagom. Men då måste man trava lite emellanåt också!

CeciliaW skrev:
Jag håller ju på att planera en långritt (som man kan läsa om här), och sitter för fullt med kartor och annat och kikar på alternativa sträckningar. Det som jag dock är osäker på är hur lång en dagsetapp bör vara?
Tanken är väl att sitta i sadeln mellan 10.00 och kanske 17.00, och även göra stopp för fika, lunch etc. Hur långa dagsetapper skall jag räkna med?

Vägarna är trav-vänliga grusvägar, skogsstigar och även lite asfalt.

2-4 mil beroende på underlag. Jag tror inte du kan räkna med att sitta på hästryggen i så många timmar som du sagt. Du kanske är ute så länge, men ridtiden bör väl inte överstiga 4 timmar, inte om hästen skall gå under flera dagar. Om man bara rider länge och långt under en dag, då är det en helt annan sak.

Hälsning Maja

Madelene skrev:
I somras red vi 7 mil per dag och det var allt i längsta laget.

Sommaren innan blev det bara 3-4 mil per dag och det var kort tyckte vi.

Så själv tycker jag nog att ca 5 mil om dan är lagom. Men då måste man trava lite emellanåt också!

7 mil om dagen. Det var vansinnigt tufft. Hur många dagar var ni då ute?

Hälsning Maja

Det blev bara 2 dagar, lördag och söndag.

Kompisens häst var lite mör efteråt, men min var pigg och glad trots att han varit halt och vilat en del månaden innan.

Vi hade vagn med så det var en som red och en som körde och min sambo var med på vagnen som kartläsare.
Jag tror hästarna höll igång ca 9-10 timmar per dag. Men vi startade tidigt och efter ca 2 timmar hade vi fika och sen efter halva vägen en lunchpaus på ett par timmar och sen en fikarast till innan vi trötta nådde målet.

Kompisens häst är dock lite för lätt och orkade inte vagnen (flakvagn) sista biten. Så nu till sommaren får nog min häst dra största biten, han är tyngre och kan lätt lägga sin tyngd i selen och behöver inte dra så mycket.

CeciliaW: Glöm inte ta med salva mot skav och planera hellre att ni rider iväg ca 6.00 på morgonen ifall det skulle vara riktigt varmt så slipper ni rida i värsta värmen :idea: Skulle det dessutom ta längre tid än planerat så har ni fler timmar tillgodo innan det blir mörkt.

Madelene skrev:
Kompisens häst var lite mör efteråt, men min var pigg och glad trots att han varit halt och vilat en del månaden innan.

Och din häst fick alltså gå 14 mil på två dagar? :confused:

Hälsning Maja

Hästarna kan knappast ha njutit av den ritten. Du ska ju inte komma hem med hästar som går på knäna.
Dessutom ska man ha med hästar som är väl förberedda på ritten.

Efterlys dem som red skåneritten i sommras!! De borde veta ganska bra vid det här laget :D

Jag var iofs en av de som ar med (en dag bara) men jag var inte med och planerade...

Jag förmodar att era hästar var tränade på elitnivå inom distans innan långritten. Första kvalificeringsritten förra året till landslaget gick nämligen på Nybyggetritten och den var då på 2x80 km. Alltså 80 km om dagen i två dagar. Förmodar också att ni hade täta veterinärkontroller på era hästar.

Hälsning Maja

Varför skulle våra hästar varit tränade för elitnivå? Dom var vältränade för sin uppgift. Det var en långritt som gick i skrittens teckens. Det var bara några ökningar på hela veckan. Däremot aå gick vi människor väldigt mycket.

Jag skulle inte vilja påstå att större delen av alla islandshästar som går så mycket och långa sträckor på turridningar etc. är precis elittränade och har vetrinärkontroller med jämna mellanrum.. :smirk:

Varför ska några vänner som är ute och skrittar mest i ett par mil, och i sakta mak och går mest, ha täta vet.kontroller?

Det är ju ingen tävling det rör sig om?

Tar du ut vetrinär inför alla träningspass du gör på banan tex?
Näe, tänkte väl det..

Det är det där som kallas fritidsridning, och rider man de där sträckorna så antar jag att man anser sig känna den häst man rider och ser vilka begränsningar den har i form av kondis och muskler.

Sen finns det väl inte en frisk människa i hela världen som fortsätter en ritt om man känner att hästen inte känns pigg, då ställer man väl den i stallet/hagen att vila och tar ev ut vet?

LinnK skrev:
Varför ska några vänner som är ute och skrittar mest i ett par mil, och i sakta mak och går mest, ha täta vet.kontroller?

Det är ju ingen tävling det rör sig om?

Tar du ut vetrinär inför alla träningspass du gör på banan tex?
Näe, tänkte väl det..

Det är det där som kallas fritidsridning, och rider man de där sträckorna så antar jag att man anser sig känna den häst man rider och ser vilka begränsningar den har i form av kondis och muskler.

Sen finns det väl inte en frisk människa i hela världen som fortsätter en ritt om man känner att hästen inte känns pigg, då ställer man väl den i stallet/hagen att vila och tar ev ut vet?

Anmärkningen var inte riktad till dem som rider några mil. Den var riktad till EN ryttare som tagit sin häst på långritt på två dagar och ridit sju mil per dag. Det är på elitnivå inom distans. Dessutom hade hästen som ridits på stått halt månaden före.

Själv rider jag så långa träningspass som 5 mil på en dag utan vetkontroller. Fast inte längre än så och efter ett sådant pass så handlar det om flera dagars vila och sedan lite lugn igångsättning.

Så jag vände mig absolut inte mot dem som rider långritter. Att rida långritt är underbart och även långa sådana på flera dagar och 2-4 mil om dagen i ett lugnt tempo.

Tyvärr så tror jag inte alltid att folk heller vet om deras hästar är halta - folk nog så friska i huvudet. Så nog kan det ridas på halta hästar. Tyvärr är det ju så att man inte lär sig om hälta förrän man råkat ut för det. Så man må måna hur mycket som helst om sin häst. Så när man kräver stora prestationer då bör man antingen själv ha erfarenhet nog att känna igen tecken på ohälsa eller ta hjälp av dem som kan.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 979
Senast: hoppeloppe
·
Distans Lägger tråden här, eftersom jag kan tänka mig att distansryttare har rätt så bra svar på mina frågor:D I sommar så har jag tänkt att...
Svar
15
· Visningar
2 621
Senast: Isituss
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka