PK + dsg = ???

barajag...

Trådstartare
Hittade en annons som gav mig huvudebry:

Vi planerar att låta våra hundar ha lite roligt. Hanen är en ostammad PK, på 2,6kg. Han är black and tanfärgad.Tiken är en dansk svensk gårdshund.Valparna väntas födas någon gång i slutet av maj. Vill ni vara med från början. Maila så hör jag av mig. Handpening på 2500:- ska erläggas vid beställning. Priset för valparna är 10 000:-

Vilken ras är PK, och skulle någon verkligen betala så pass för blandraser? Visst jag gillar också blandrashundar, men inte till det priset :crazy:
 
Sv: PK + dsg = ???

PK = Prazsky Krysarik - en liten tjeckisk råttjägare som liknar dvärgpinschern lite fast är mindre.
 
Sv: PK + dsg = ???

Herregud:crazy:

Att ta så mycket för en blandras är ett hån mot uppfödare av renraser!
 
Sv: PK + dsg = ???

Det tycker jag också. En renrasuppfödare som inte är helt galen har ett mål med sin avel och meriterar och kontrollerar sina hundar för att kunna använda de bästa i avel. För detta tar renrasuppfödaren betalt.

Då är det ett hån att någon som i annonsen, som inte har någon mening, något mål eller någon kontroll, tar MER betalt.
 
Sv: PK + dsg = ???

har sett korsning chihauha, Pk och dvärgspets.
De garanterade en vuxenvikt på under tre kg och skulle ha 15000 för valparna.
 
Sv: PK + dsg = ???

Varför så förvånad ? Givetvis betalar folk..så gör dom med allt dom känner för att köpa. Sådana annonser kommer alltid att finnas som alla andra konstiga annonser. Så om man ser sådana annonser nästan dagligen...varför blir man då sååå förvånad undrar jag ?
 
Sv: PK + dsg = ???

tar man inte 10 % av ursprungspriset i handpenning? det har då alltid jag gjort..

och 10 000 för en blandras, lycka till att få dom valparna sålda. Fast det kanske är populära raser..?

männskligheten upphör aldrig att förvåna.
 
Sv: PK + dsg = ???

Är dom bara nog små och nog söta så går det säkert att sälja för det priset...jag förstår faktiskt inte varför folk hetsar upp sig, det är väl inte olagligt att prissätta hundar och dessa lär ju inte komma till uteliggare,pundare och spontanköpare...de flesta pyggaraser kommer ju till en viss sorts människor..så om det är renras eller blandras har knappast nån betydelse med en sån här blandning...för hundens skull alltså.
 
Sv: PK + dsg = ???

Varför så förvånad ? Givetvis betalar folk..så gör dom med allt dom känner för att köpa. Sådana annonser kommer alltid att finnas som alla andra konstiga annonser. Så om man ser sådana annonser nästan dagligen...varför blir man då sååå förvånad undrar jag ?

klart de alltid kommer att finnas.. men jag kommer aldrig att vänja mig med det :eek:
Tkr ju inte det är normalt :crazy:
 
Sv: PK + dsg = ???

Det tycker jag också. En renrasuppfödare som inte är helt galen har ett mål med sin avel och meriterar och kontrollerar sina hundar för att kunna använda de bästa i avel. För detta tar renrasuppfödaren betalt.

Då är det ett hån att någon som i annonsen, som inte har någon mening, något mål eller någon kontroll, tar MER betalt.

Någon mening har de ju.. vill ha en avkomma efter deras hundar som de naturligtvis tycker är helt underbara.. (ej hån, bara konstaterande)

Jag visste helt enkelt inte vad PK stod för. Mest nyfiken på det..

Men, själv har jag lagt ner månader av sökande av en en ras jag vill ha och en passande mor till min kommande valp. Fastnade för dsg o fann en fin tik med kommande valpar.. Jag betalar gladeligen 10000 kr för en sån.

För mig är 10000 kr mycket pengar o för dessa vill jag ha någon slags garanti, eller hopp. Beror på hur man ser det. Jag har i alla fall en aning om hur valpen kommer att bli, jag kan ställa ut eller bara ha till husbehov.

JAG skulle dock aldrig betala det priset för en blandras eftersom jag inte har det fria valet att göra vad jag vill med hunden sen, plus att jag inte vet hur väl denna kombination slår ut..

Sen tycker jag att det är lite synd för uppfödare av de renrasiga att deras arbete inte gynnas. Det vill säga att det bör vara lite skillnad på genomtänkt avel, med papper o dokumentation bakom, gentemot andra mindre seriösa.

Nu kan det ju hända att dessa är väldigt fina hundar, HD-fria mm.. Men då undrar man ju varför de inte satsar på att para med samma ras? :confused:
 
Sv: PK + dsg = ???

Fast även inom DSG finns det ju folk som inte är seriösa, rasen har ju vuxit enormt de sista åren och många avlar hejvilt bara för att dom kan sälja...Jag har hört både det ena å det andra...det avlas på hundar med leg perthes, oröntgade stammar osv...dessa hundar kostar också 10 000, lika mycket som din o min som kommer från uppfödare som är rädda om rasen.( Nu kostade ju inte min 10 000)
 
Sv: PK + dsg = ???

Har faktiskt jättesvårt att se att det är flera som svarar på de där annonserna.. tror inte det är många som vill betala 10 000 för en blandrashund, maxpris på en sån ska vara 3 000 tycker jag..

Tror inte många vill betala handpenning om inte ens tiken är parad än :crazy:

Men som sagt, man skutar aldrig förvånas...
 
Sv: PK + dsg = ???

Fast även inom DSG finns det ju folk som inte är seriösa, rasen har ju vuxit enormt de sista åren och många avlar hejvilt bara för att dom kan sälja...Jag har hört både det ena å det andra...det avlas på hundar med leg perthes, oröntgade stammar osv...dessa hundar kostar också 10 000, lika mycket som din o min som kommer från uppfödare som är rädda om rasen.( Nu kostade ju inte min 10 000)

Tyvärr är det så.. lite synd att det inte ska vara någon skillnad på seriös avel o annan. Förstår inte riktigt hur folk tänker :confused:

Måste berätta att jag fick nyss mail.. valparna är födda i natt :bump: :bump: :bump:
 
Sv: PK + dsg = ???

ja du har nog rätt.. jag är fortfarande bara så förvånad att det går att sälja blandisar för samma pris, om inte mer, som en renrasig.

men som du säger; har man en tillräckligt liten och populär ras kan man kränga den i pris därefter.
dock är det väl en bra idé att pris sätta dom såpass högt för att slippa oseriösa och impulsköpare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 198
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp