Pisselisa.

åke

Trådstartare
Min bekant har problem med en honkatt. Hon är två år. Nu har hon det senaste året börja ''skvätta'' lite inne. Hon går annars på låda. Men då och då så kissar hon på diversse saker. Tex. paraply, i sängar mm. Finns det NÅGOT man kan göra för att få bort detta? Sterelisering? P-piller? Någon som har något bra tips?

Sv: Pisselisa.

Har något förändrats i hemmet? Någon ny katt eller hund som kommit? Barn som fötts? Ngn ny familjemedlem som flyttat in? Jag tycker det låter som ett beteenderelaterat problem, att katten inte är nöjd med något.

Svårt eller omöjligt att säga om en kastrering skulle hjälpa mot detta, men förmodligen inte. Dock anser jag att alla katter som inte ska gå i avel ska kastreras.

Inga förändringar alla. Visserligen har dom flyttat men hon började innan flytten att kissa.

hm, klurigt.
Hur långt innan flytten började det? Katter kan vara känsliga för förändringar, och det kan ju vara en förändring i form av stress inför en flytt oxå. Vad föranledde flytten? Nån förändring på "psykiskt plan"?
Annars har jag inga uppslag...

Tja, pisseriet började ju som sagt för ett år sedan, vi flyttade ju ett halvår senare, så jag betvivlar att flytten inverkat.

Fertila honor kan revirmarkera så det är inte fel att prova p-piller eller helt enkelt kastrera henne om ni inte tänkt avla på henne. Huskatthonan jag hade började kissa lite här och där när hon blev könsmogen. Hon slutade omedelbart efter kastrering.

Urinvägsinfektion/urinvägsinflammation är en annan tänkbar orsak till beteendet.

Nej, tkr om de skulle gå så långt att de borde har märks mer på katten.
Låter mer som revirmarkering, om katten inte ska ha ungar så är ju kastrering det bästa.
Hoppas det blir bättre!

Men hur skulle eran flytt kunna påverka din bekants katt? Eller är det din katt? Förstår inte annars vad eran flytt kom in i det hela... Men som sagt, kastrering kan hjälpa.

Men hur skulle eran flytt kunna påverka din bekants katt? Eller är det din katt? Förstår inte annars vad eran flytt kom in i det hela... Men som sagt, kastrering kan hjälpa.

Nej, vi har inte flyttat. Kattägaren har gjort det.

Ja, jag var lite snabb där. Jag kopierade det hon skrev på MSN. Men nu är tid bokad för kastrering. Hoppas att det blir bättre för familjen OCH katten nu.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
828
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 931
Senast: Catsu
·
Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 781
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 388
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar