L

Linabebis

Min 14 åriga fullblod fick ett ganska stort sår på höger bakhas för ca 10 dgr sen, det blev svullet och vet tillkallades, såklart va det lymfangit och hon behandlades med penovet i 5 dgr, hade det inte blivit riktigt bra så skulle vi behandla yttligare 3 dgr vilket vi gjorde.

så nu till problemet...svullnaden har inte riktigt gått ner på själva benet, men en stor skillnad är det, men hasen är fortfarande jättetjock, vet sa att det kan bli piphas och att de ej har ont av det...Blir det alltid piphas? Har hästen ont av det eller är det "bara" ett skönhetsfel? Finns det nått man kan hjälpa till med för att förhindra piphas? jag har hört kortison, har det hemma men vill inte stoppa i henne det bara så där på egen risk...

Berätta allt ni vet...tack så supermkt :bow:
//Emma.

Sv: Piphas...

Har nu beställt keramiklindor att linda runt svullnaden, tror ni det kan hjälpa svullnaden på traven?

E d ingen som vet???
Eller är det utfrysning på gång..... ;)

Mitt gamla sto hade piphas och jag som är kristisk till laser gjorde 3 såna behandlingar, väck och har aldrig återkommit. De har inte ont av piphas, åtminstone inte min, de känns som en stor vattenfylld galla.

Aha...laser? Det ska ja pröva om det inte försvinner...Går sånt på försäkring om man har maximal vet.vård....ja tänkte bara för att det inte gör hästen nått onte, "bara" skönhetsfel...

Och jag som avgudar min salva,köpt på Apoteket säger bara,köp Hirudoidsalva..
Har hjälpt mitt hbl vad gäller piphas.

Liknande trådar

Hästvård Lång tråd!! Tänkte höra om någon varit med om något liknande. Min häst har haft svullet skap ganska länge. Kollat med veterinär när vi...
Svar
5
· Visningar
4 396
Senast: Soffan74
·
Hästvård Jag har haft turen att under alla år varit förskonad från lymfangit. Haft någon som svullnat rejält av minsta sår, men ändå aldrig...
Svar
15
· Visningar
2 376
Hästvård För snart 3 veckor sedan behandlades min häst i båda bakknäna med tuppkam, han hade nästan 1/2 grad. Han skulle vila 1 vecka skrittas 1...
Svar
2
· Visningar
1 659
Senast: lillaP
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 182
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar