Pingisboll mellan ganascherna!

Andorra

Trådstartare
Var och kollade på kompisens nya häst. När jag gosade lite med honom kände jag att han hade en bula stor som en pingisboll mellan ganascherna. Vad kan det vara?
Var tvungen att undersöka mina hästar senare på kvällen och dom har inte någon knöl där.
Funderade på kvarka men hästen är pigg, inget snor och äter som vanligt.

När hästen stod och åt så tog han i ganska stora munnar med hö iofs men han blev helt fragdig runt munnen när han tuggade. Har aldrig sett det på någon annan häst. Han kanske har väldigt mycket salivutsöndring.

Hästen är vetrinärbesiktigad utan anmärkning för 2 veckor sedan. Vi var och kollade på honom för 2,5 sedan. Hon har haft hästen hemma hos sig i 1,5 vecka.

Vetrinär är bokad 9 mars för att kolla tänder och vaccinationer.

Sv: Pingisboll mellan ganascherna!

Hur gammal är hästen det kan vara att den får tänder ? Då an det bli som en liten pingis boll mellan ganacherna som kan komma och gå verefter tänderna växer till .

Kvarka kan ju även vara dolt och en smittbärande häst är inte sjuk ?
Mia

later som nya tander eller infektion i nuvarande tander.. hall oga pa temperatur pa pallen och att pingisbollen inte blir storre. bra att vet kommer for tandcheck snart.

hasten kunde mkt val varit frisk vid besiktning men utvecklat detta efter.. det tar inte lang tid att fa en infektion eller att ny tand borjar.

om det ar sa att hasten inte ar i "tandbytaralder" sa ha det checkat i alla fall.. det later som problem med tanke pa hans ho atande...

lycka till

Han blir 6 år i maj så det är ju möjligt att han byter tänder nu. Kompisen får tempa honom i kväll och sen ha koll på bulan. Gott att vi redan bokat vet. Hoppas det inte är så allvarligt. När byter dom kindtänderna?

Min ena häst får sådana på sommaren, en veterinär sa att det var gräsallergi men jag antar att det inte är så aktuellt för din del.

Med reservation för att jag minns fel, men när min förra häst hade bihålsinflammation fick jag förklarat för mig av veterinären att de svullna lymfkörtlarna mellan ganascherna berodde på att kroppen hade en infektion nånstans. När inflammationen försvann så minskade körtlarnas storlek igen. Hoppas det inte är nåt allvarligt med hästen.

som Ingela_S skrev.. Troligen en infektion nånstans i kroppen.
Min häst fick en svullen knöl där under när hon var liten (ca 1,5 år) och enl veterinär så var det svullna lymfkörtlar och hon fick lite antibiotika i ett par dagar.

På min häst kan man alltid känna de knölarna och se dem, men de är inte svullna utan är bara lite ytliga på henne.

Fast sitter inte lymkörtlarna bakom ganaschen mot halsen? Den här pingisbollen sitter under "hakan", mellan ganascherna i det mellanrummet mellan dom.

Känns som ett adamsäpple ungefär...

Ett travsto i ett stall jag stått fick knölar mellan ganascherna och det var lymfcancer - Hon fick tas bort! Nu behöver det inte vara det din kompis häst har men nog värt att kolla upp.

Hoppas det går bra!

Finns lymfkörtlar mellan ganascherna så mkt troligt att det är dom som svullnat. Min pålle fick det vid tandlossning/infektion. Behandlingen var penicillin några dagar.

Visst byter hästar kindtänderna upp till dom är 7 år? Hoppas verkligen det bara är det och inget annat knäppt.

Visst byter hästar kindtänderna upp till dom är 7

Nix.. Alla kindtänder lär vara framme efter de fyllt fem åtminstone (fyra enligt läroböcker).

Det sitter lymfkörtlar mellan ganascherna också.. Kan mycket väl vara så att han har någon subklinisk infektion eller liknande.

Jag kan tyvärr inte svara på alla ställen lymfkörtlarna sitter på.
Veterinären sa iallafall att det var körtlar som svullnat pga nån infektion. Nu är det ju 4 år sedan (pållen är nu 5 år) så jag kanske minns lite suddigt. Det kan ju ha varit svullna halsmandlar :p

Har letat hela dagen efter vad ganischer är xD Men vet att det är nånstans på huvudet iaff :angel:
Min ponny hade det under hakan, veterinär sa att det var ofarligt, att det inte levde, fast nu har det efter 5 år nästan försvunnit. Dock var den nog inte så stor som en pingisboll, men 1 - 2 cm i diameter skulle jag tro..
Men alltid bra att höra med veterinär, dom vet bäst :)

Lite uppdatering

Vetrinären var hos hästen i dag. Visade sig att pingisbollen var en väl inkapslad varböld. Man såg att han hade haft ett litet sår där och troligtvis hade något kommit in där som bildat var, kroppen går i försvar och kapslar in det och på honom var det väldigt inkapslat.

Vet skar upp det, spolade rent och satte dränage. Han kommer troligtvis alltid att ha en bula där eftersom kroppen bildat så pass mycket vävnad runt bölden.

Vi får hoppas att allt kommer att gå bra iaf.

Med reservation för att jag minns fel, men när min förra häst hade bihålsinflammation fick jag förklarat för mig av veterinären att de svullna lymfkörtlarna mellan ganascherna berodde på att kroppen hade en infektion nånstans. När inflammationen försvann så minskade körtlarnas storlek igen. Hoppas det inte är nåt allvarligt med hästen.

Min häst har oxå en knöl där, på vintern är den liten o på sommaren större. han har oxå problem med njurarna o dom sväller på sommaren o minskar på vintern

:)

Hur märker du av njurproblemet?

För mig låter det mer som om den fyller på länddepåerna.

IR-hästar kan ha en ngt svullen lymfa.

Liknande trådar

Hästvård Min 8åriga shetlandskille har stora problem med sin mun... Jag tar det från början; I somras upplevde jag en konstig lukt från honom +...
Svar
5
· Visningar
2 743
Hästvård Hästen fick en knöl mellan ganascherna för 2 månader sen, stor som en golfboll. Var inne på klinik i annat ärende och vet. kollade och...
2
Svar
37
· Visningar
12 122
Senast: Centaur
·
Träning Jag skulle vilja ha lite råd och tycken som kanske skulle kunna hjälpa mig och min häst. Hon är åtta år och jag har haft henne sen...
Svar
2
· Visningar
1 196
Senast: Masse
·
Hästvård I maj så fick min 2åring en jätteknöl (ungefär som två pingisbollar i diameter) som satt mellan ganascherna fast mer mot den ena. Hon...
2
Svar
28
· Visningar
11 732
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka