Piias fd:s hästskötares häst

Sv: Piias fd:s hästskötares häst

Jag har ett sto som är likadant alltså helt ostoig men väldigt rädd om sig, har gått upp till ** men det går inte att hoppa gravar med henne om man inte tränar och tävlar regelbundet, gör man det så går det väl bra, vatten är konstigt nog inga problem :confused:

Men hon är ju knappast sådan att hon vräker sig över hindren utan är väldigt försiktig och skulle definitivt stanna i sådana situationer då hon inser att om hon skall klara hindret så måste hon antingen banka det eller gå i och skrapa emot. Visserligen stannar hon aldrig helt omotiverat som din verkar göra utan hoppar ju allt om man inte kommer helt åt helvete fel ( om man har tränat in gravarna då) :D

Senast ändrad av en moderator:

Jo, min kan som du sade stanna alldeles omotiverat. Hon är så känslig och märker genast om jag är lite spänd eller nervös, då tvekar hon inte att använda chansen och stoppa.
Tur nog har hon såpass bra dressyr, att när jag bestämde att jag skall sälja henne så satte kandar i munnen på henne, och jag trodde att jag kommit till himlen;) Jag har faktiskt aldrig förstått hur vacker och hurudana steg hon faktisks har!! Jag har tävlat alldeles fel gren med henne;) Nej, jag är nog en fälttävlare in till märgen:)

Men det är ju "bara" att tävla lite dressyr och sälja henne som dressyrhäst och köpa en ft häst som vill gå terräng (en valack) :)
Fast jag vet hur svårt det är att sälja , jag har 4 hästar och borde åtminstone göra mig av med 2 :o

Rufsan. skrev:
ja det är ju ett sto så vad hade du förväntat dig ;) Jag anser att ston är mer försiktiga i terrängen och inte alltid är så straight på om du förstår ;)
Visst jag har en ***häst som kan vara till salu som skall gå Världscupskvalen nu men då får du punga ut med några miljoner ;)

Äh bara fördommar!!! :mad: ;)

Jag har också tillsalu ett stycke fint fullblod med kapacitet för det allra högsta, men han är också väldigt dyr om han skall lämna mig.

Stoet som inte kastar in handskarna har jag ju redan och hon blir inte till salu :D

Jo föresten det är det 3 e stoet jag rider *** på! Och alla har varit super i skogen och inte bangat för något. Den ena hade aldrig några hinderfel, den andre hade något stopp i lättare klasser och den nuvarande har jag fått två utbrytningar med under alla år dvs 5år oavsett klass. (och de utbrytningarna var båda mitt fel eftersom jag varit sjuk)

Ska du sälja Hille?
Varför det?

Om det är Ophelia (vilket jag också tror att det är) så känner jag till en del om den. Den är väldigt snygg, rätt så fullblodslik e. Opius-Colombian Friend XX. Vet att den inte är så himla snäll i stallet (såg den när Jenni hade den) och inte helt lätt att rida heller. Den går ganska trevligt på marken, men jag tycker inte att den har så våldsamt bra hoppteknik. Ofta 4 eller 8 fel på de tävlingar jag såg den på. Men den stannar nog sällan och i terrängen har den sett fin ut. Absolut en fälttävlansmodell på hästen, men jag tror inte att det är en häst som man får massor av framgång med. Men som sagt, det är bara vad jag tror.....

Ja, nu är det pratat med Henni, och rätt gissat, Ophelia är det frågan om. Hon har fått en senskada 2003 och kommer aldrig att gå *** mera.
Är inte tävlad sen skadan, utom små hopptävlingar. En stor risk skulle det vara att köpa den, en risk jag inte vågar ta..

*lånar knapp*

Ser att ni diskuterar hästar till salu. Är det någon som vet någon bra häst som är till salu? En läromästare i FT?

Är på jakt efter ytterligare en FT häst, men behöver en läromästare som har gått lite högre klasser. :bow:

knappast någon läromästare , bara en svårriden superkomplicerad herre med ett hemskt humör, visserligen kapacitet för alla tävlingar i hela världen :p

Nej skämt å sido, jag tror knappt det finns några till salu faktiskt, det verkar vara väldigt ont om dom, antingen har dom varit skadade eller så har dom något katastrofmoment (oftast terrängen). Men det är ju bra att ft hästar äntligen är efterfrågade så att priserna oxå kan höjas på dessa hästar då jag tycker det har legat väldigt långt efter hopp och dressyrhästarna tidigare.

Rufsan. skrev:
knappast någon läromästare , bara en svårriden superkomplicerad herre med ett hemskt humör, visserligen kapacitet för alla tävlingar i hela världen :p

Nej skämt å sido, jag tror knappt det finns några till salu faktiskt, det verkar vara väldigt ont om dom, antingen har dom varit skadade eller så har dom något katastrofmoment (oftast terrängen). Men det är ju bra att ft hästar äntligen är efterfrågade så att priserna oxå kan höjas på dessa hästar då jag tycker det har legat väldigt långt efter hopp och dressyrhästarna tidigare.

Jag håller med, pratade med Janne och han sa att det inte finns något till salu som är bra eller säkra. Efterfrågan har klart ökat efter hästar som gå högre klasser :)

Kanske läge att sälja nudå :idea: Ruby är det ju bara att styra runt med, och en frisk ryttare skulle säkert kunna rida betydligt fortare än jag. Fast jag är ju betydligt bättre i år än förra året :banana: så i år så blir det inget mesande

Näe det verkar vara ont om dessa trevliga hästar, förstår att de som lyckats få tag på en pärla inte vill göra sig av med den i första taget :d

När jag ändå har er på tråden (ni verkar vara väldigt insatta i FT) har ni några tankar/erfarenheter kring storleken på FT hästar? Vad är positivt/negativt med små hästar (ca 158) och hästar runt ca 166 och lite större hästar på ca 175??
Tycker ni något speciellt om storleken på hästarna? :p

Tänker just på terrängen nu då...

:bump:

Jag bryr mig inte så mkt om storleken så länge hästen är lätt och smidig. Hästar på 158 kan ju vara klumpiga och tunga och hästar på 175 lätta och smidiga tex My Fair Lady :love:

Ja det är iof sant, det kan ju vara väldigt olika från häst till häst, grovheten sitter älv inte i höjden på pålle :)

Jag har nämnligen hittat en häst jag är lite sugen på. Han råkar dock vara lite av den högre modellen. Han har inte tävlat någon fälttävlan men gått den *stjärniga banan på strömsholm. Jag vet dock inte hur banan ser ut då jag aldrig har varit där. Sen har han gått 120 med placering.
Men vi får väl se om det blir någon affär. ;)

Darknesss skrev:
Näe det verkar vara ont om dessa trevliga hästar, förstår att de som lyckats få tag på en pärla inte vill göra sig av med den i första taget :d

När jag ändå har er på tråden (ni verkar vara väldigt insatta i FT) har ni några tankar/erfarenheter kring storleken på FT hästar? Vad är positivt/negativt med små hästar (ca 158) och hästar runt ca 166 och lite större hästar på ca 175??
Tycker ni något speciellt om storleken på hästarna? :p

Tänker just på terrängen nu då...

:bump:

ser man generelt så är inte ft hästarna speciellt stora, inte om man ser på stora tävlingar som OS etc. Hopp och dressyrhästarna är en bra bit större även om nu hopphästarna tenderar att bli mindre.

Håller med Rufsan om att höjden inte spelar så stor roll om de är lätta. Jag tycker ändå mig känna en röd linje att det är de mindre som håller längst ändå.

Charisma dubbel OS medaljör i ft var endast 158cm. :banana:

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! En tanke som slagit mig mer än en gång är hur många olika synpunkter det finns på huruvida och hur mycket en frisk häst i...
Svar
17
· Visningar
5 618
Senast: Mli
·
Gnägg Och nej, jag tänker inte sälja hästen men skulle vara intressant att höra vad andra tycker! Flytta gärna om tråden ligger fel! Min...
Svar
2
· Visningar
1 476
Senast: Fille
·
Avel Ja, nu så ska vi få hem vårat SWB-sto från fodervärden sådär lite hastigt, och funderar på vad vi ska ta oss till med henne. Först och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 563
Senast: Ramona
·
H
Övr. Grenar Hej! Detta är en tråd ang fullblod som jag ägt/äger och övriga medlemmars fullblod! Skulle vara intressant med att se bilder och höra...
2
Svar
24
· Visningar
11 022
Senast: Lillelars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar