Pigmentbortfall

SiZo

Trådstartare
Bör man söka läkare om man helt plötsligt tappar pigmentet på vissa fläckar?
Jag vill poängtera att jag inte har bränt mig eller liknande. Utan jag blir bara helt plötsligt helt vit på vissa fläckar. Det började på ena axeln, och där har jag väl 10-12 fläckar och nu har det spridit sig över ryggen, till andra axeln och jag har någon fläck som ser ut att vara nästan på framsidan.

Ibland dör huden på dessa fläckar och jag flagnar. Men det känns inte så konstigt om det inte längre finns pigment där. Huden dör väl vid minsta UV strålning.

Jag har annars väldigt lätt för att bli brun och bränner mig typ aldrig. Dessa fläckar har jag bara sett bli röda och sedan återgå till sin vita färg dock. Jag har haft dem några månader nu och de verkar inte försvinna av sig själva iaf.

Jag läste nånstans att en viss svamp kunde äta pigment på en. Så jag hällde äppelcidervinäger över mig i duschen några ggr utan effekt tyvärr.

Bör man söka läkare om man helt plötsligt tappar pigmentet på vissa fläckar?
Jag vill poängtera att jag inte har bränt mig eller liknande. Utan jag blir bara helt plötsligt helt vit på vissa fläckar. Det började på ena axeln, och där har jag väl 10-12 fläckar och nu har det spridit sig över ryggen, till andra axeln och jag har någon fläck som ser ut att vara nästan på framsidan.

Ibland dör huden på dessa fläckar och jag flagnar. Men det känns inte så konstigt om det inte längre finns pigment där. Huden dör väl vid minsta UV strålning.

Jag har annars väldigt lätt för att bli brun och bränner mig typ aldrig. Dessa fläckar har jag bara sett bli röda och sedan återgå till sin vita färg dock. Jag har haft dem några månader nu och de verkar inte försvinna av sig själva iaf.

Jag läste nånstans att en viss svamp kunde äta pigment på en. Så jag hällde äppelcidervinäger över mig i duschen några ggr utan effekt tyvärr.
Svamp kan man ha som blir så, ja. När jag hade det fick jag rådet av läkare att köpa fotsvampsalva och smörja med. Funkade på mig!
https://www.1177.se/Kronoberg/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Pityriasis-versikolor/?ar=True

Men äppelcidervinäger är ju svampdödande och hade ingen effekt. Körde väl 4-5 behandlingar.

Hur länge fick du köra med salvan?
Minns ej. Det var ca 25 år sedan. Men det var definitivt mer än 4-5 dagar i alla fall.

Om du googlar kan du se att det verkar som om man ofta rekommenderar behandling med svampdödande schampon. Här står det daglig behandling i 2-3 veckor:
https://www.aretrunt.se/dina-flackar-pa-huden-kan-vara-svamp-sa-behandlar-du/

Jag har inte sett äppelcidervinäger rekommenderat som behandling någonstans.

Sök läkare. Det är säkrast så och så vet du sen vad det är för nått.
Min man fick pigmentfläckar när han var lite över 30. Vitiligo blev diagnosen. De sista 5 åren har inte fläckarna ökat något. Fötter och händer är helt utan pigment och större delen av smalbenen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka