Pigg häst, på hemvägen

F

Fladde

När jag rider ut på min häst så är hon aldrig rädd för något och är snäll under ritten.
Men när jag vänder hem :crazy: :o
Hästen blir som förbyt och taktar m.m..

Skulle vilja ha lite tips på vad man kan göra för att få hästen till att gå lungt hem med.

Sv: Pigg häst, på hemvägen

Det jag rent spontant kan komma på är väl att inte rida så att det blir en vändning utan mera om en cirkel, då är det inte lika uppenbart för hästen när det det börjar gå hemmåt, men det är ju inte alltid det fungerar, jag vet ju inte hur dina ridvägar ser ut...
Nåt annat du kan göra är att på hemvägen plötsligt göra helt om och rida bortåt ett tag igen, det överraskar hästen och ridturen blir inte lika förutsägbar för den.

Lycka till!

Vända fram och tillbaka är ett bra tips. Likaså att rida hem till stallet, för att sen vända och rida iväg några hundra meter igen, så att hästen hela tiden är uppmärksam på dig.

Min medryttarhäst taktade mycket och ofta på hemvägen när jag började rida den. Hästen liksom stressar upp sig, kopplar bort omvärlden och studsar fram, så jag har fått jobba hårt för att nå fram till henne. När hon vill takta så brukar jag göra halt. Sen står vi där (och stirrar dumt på vägen :p) tills jag känner att hästen slappnat av och står i en ärlig halt istället för att vara på helspänn för att takta iväg igen. Det här har jag upprepat gång på gång på gång, tills hästen klurade ut att taktar man, då tar det jättelång tid att komma hem. Det var inte kul direkt, men nu har jag kommit så långt att ett "nej" och en halvhalt med sätet räcker för att påminna henne.

Min har blivit mer sådan och anledningen tror jag är att det finns mycket färe ridvägar där vi står nu. Så även om vi inte bara vänder så vet hon att nu är vi på hemväg...Dessutom är det lite ont om bra trav och galoppsträckor så hon vet var man brukar göra det - och vill då gärna öka av sig själv. Är man dessutom på hemväg så...

Så mitt bästa tipset är massor med olika ridvägar där man kan byta tempon ofta och inget är givet...Kankse inte så lätt att ordna.

Mitt tips är att inte falla för frestelsen att korta upp tyglarna, utan snarare tydliggöra för hästen att så fort den skrittar utan att takta får den lång tygel. taktar den drar man åt sig tygeln för att avbryta taktandet, direkt lång tygel igen när hästen skrittar. Plus massor av beröm förstås.
ofta genererar man spänning genom sin egen kropp om man har dåliga erfarenheter av att hästen börjar takta, dvs spänner sig i förväg varpå hästen känner det och definitivt börjar takta :)

din häst är en vuxen dam så hon vet nog dessutom ganska väl att taktande inte är tolererat, så du kan gott vara bestämd när du påminner henne om detta! Inga undantag - var konsekvent!

Rider också en häst ibland som gör liksadant.. det man kan göra är att direkt när hästen börjar o takta och så gör du helt enkelt en vanlig volt på vägen och rider därefter rakt fram igen..upprepa detta tills hästen inser att ju mer jag taktar dessto längre tid tar det innan jag får komma hem..det funkar på många hästar..men det e ju inte säkert att det funkar på din..men det kan ju ´vara väl värt ett försök.
Lycka till! :)

Jag rider en welsh-hingst som gör precis tvärt om. Han är jättepigg på väg från stallet, taktar och har sig. De första 100 metrarna brukar jag ha väldiga svårigheter med att hålla honom i någonting som åtminstone är mer likt skritt än trav. :crazy:
Iofs har det blivit mycket bättre nu, men vissa gånger är han väldigt jobbig.
Jag brukar rida honom tillsammans med min lillasyster som brukar rida ett svenskt halvblodssto, på bortvägen är det alltig jag som rider först för då har halblodet problem att hänga med, men på hemvägen blir det tvärtom! :crazy: När vi vänder och ska hemåt så segar han verkligen, släpar benen efter sig.

Ett tips är att rida din häst lite på ridbana/ridhus när du kommer tillbaka, och inte ge henne mat direkt när ni kommer in i stallet.
Om taktandet beror på att hon vet att ni snart är hemma och det betyder att hon får mat så slutar hon nog snart när hon upptäcker att hon får jobba lite när hon kommer hem, och att det inte står mat och väntar på henne.

Annars är de andras tips bra, långa tyglar när hon skrittar, korta när hon taktar. Halter är också bra.

Lycka till!

Rid ordentligt i skritten, försök fånga upp skritttakten i dina höfter, pendla med med handen och "tvinga" hästen att skritta med din kropp.

Gör halter, skolor, ryggningar osv. Beröm när hon skrittar.

Några tips till, nu har du fått många bra i tråden !

Föresten Fladde hur mår hästen nu? Har inte sett nån tråd om henne på ett tag :smirk:

Rider jag en sånn häst så gör jag antingen en halt och står stilla så pass länge som behövs, dvs tills hästen börjar komminucera med mig i gen och inte bara tänka hemåt. Den får gärna jazza omkring på stället men den får absolut inte gå framåt. När den står stilla och är öppen för förslag så forstätter vi. Blir det samma visa igen så är det halt igen som gäller. Den metod kan ta tid. första gången jag provade på min häst som normalt inte drar hemåt så vart vi ute 1 h längre än vad vi tänkt. Tålamod är det som gäller.
En fördel är också om hästen står stilla när du ber den i andra situationer som tex. på ridbanan.

Ett annat förslag är att ta in hästen på en volt tills den lugnar ner sig. när den har lugnat sig så går du rakt fram igen. Blir det samma visa med taktningen osv så tar du bara in hästen på volten igen. Samma sak här, tålamod.

Fladde skrev:
När jag rider ut på min häst så är hon aldrig rädd för något och är snäll under ritten.
Men när jag vänder hem :crazy: :o
Hästen blir som förbyt och taktar m.m..

Skulle vilja ha lite tips på vad man kan göra för att få hästen till att gå lungt hem med.

Har du provat att ge henne långa tyglar så att hon får skritta på i den takt hon vill ? Min ena ponny gör likadant men så släpper ja tyglarna går han i väldrigt frammåt skritt men taktar inte . Annars blir dt ju lätt så att hästen vill fram men så hållar man tillbaka den och håller tillbaka steget eller hur man ska säga och då börjar den ju takta : )

Lycka till

Tack för era tips :bow: :)

Det hjälper rätt bra om jag gör allt så fort hon börjar bli jobbig på hemvägen och hon får hålla på bäst hon vill men inte gå framåt tills hon står stilla.
Bara man har tålamod för det blir väl ca 100 halter på hemvägen men jag har faktiskt märkt resultat :bow: :banana:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
2 105
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama