Pigg c-ponny. och jag menar PIGG..hjälp.

L

Lillajag88

Jag har ett problem som jag skulle vilja ha hjälp med.
jag har en c-ponny som är 17 år..
(men hon e lika pigg som en unghäst!)
de e de som är problemet, hon är för pigg. i galoppen.
i skritt och trav går hon jättefint men i galoppen bara rusar hon, spelar ingen roll om man rider i skogen, äng, paddock eller ridhus. hon e lika pigg iaf.

hon är världens goaste o jag älskar henne men de e lite jobbigt när hon håller på.

när man försöker få henne att lugna sej saktar hon bara av.
de e inte de att hon inte orkar bära upp sej för hon har fina muskler,
om går jättefint i skritt och trav.

jag vet inte om det kan ha att göra med att hon som hadde henne innan stresseade henne ganska mycket.
det va liksom full galopp rakt fram o inget mer typ..

snälla om nån vet hur jag ska göra så snälla skriv!

tack på förhand :bow:

Sv: Pigg c-ponny. och jag menar PIGG..hjälp.

vad säger din tränare?

Oj va svårt... ja vet faktiskt inte. Har också en gamling som är pigg, fast inte i paddocken. Bara i skogen. :P

Min häst kan också bli het i galoppen.
Både ute och i paddocken.

Rider du henne på en volt i galopp? Efeter några varv brukar min dam lugna ner sig litegrann. Håll in henne men samtidigt håll OM henne så hon rör sig framåt men mer samlat. är du med?

I skogen föreslår jag att du galopperar korta sträckor. Ca 20 meter åt gången. ibland längre. Så hon förstår att hon inte kan rusa i galoppen. Galoppen är lätt att man liksom låter hästen rejsa i. Men man ska rida den som alla andra gångarter. Det sa min tränare.

jag har inte tränat henne för tränare förrens nu i höst.hoppning.
hon är ganska svårlastad o vi har ingen egen transport så därför har vi inte kunnat köra iväg och tränat så mycket. och så har jag bara hoppträning varannan vecka. men hon är lite lugnare inne i ett ridhus men inte mycket.
men tränaren säjer att jag ska longera henne mycket så hon lyssnar mer på rösten så jag kan lugna ner henne med den när jag rider men de funkar inte så bra..hon lugnar ner sej när jag säjer luugn. men bara då..
alltså när jag har sakt det lugnar hon sej men sen efter ett tag blir hon lika pigg ändå.och så har hon sakt att jag ska rida på mycket volter när jag galopperar.

kan de vara för att hon som hadde henne innan stressade henne så mycket??

hon är jätte stressig när man hoppar. typ vill bara rusa när man hoppar,
men det har jag fått bort, inte allt men nästan, hon är ju fortfarande på när man hoppar men innan liksom skenade hon typ.( inte riktigt men nästan) de gör hon inte nu..

mer råd tack..

jag rider ganska mycket på volter men ibland så lugnar hon sej men ibland bara fortsätter hon, o det är inte kul. gick nästan omkull för hon hadde så bråttom..

jag bor ganska låntg ut på landet så jag kan inte rida i ridhus eller paddock så mycket så jag rider mest i skogen och på ängar.

det är ju inte så att hon sticker med mig eller så att jag bara sitter o inte kan göra nått men de e ju inte så kul att behöva dra henne i munnen hela tiden, får liksom hålla in henne hela tiden, hon har nog lite tävlingsinstingt (kan inte stava) för det går inte rida först med henne för hon är rädd att bli ensam så då stannar hon.
men det är likadant i ridhus o sånna ställen, får hålla in henne hela tiden, annars bara drar hon iväg...

Din häst verkar väldigt lik min. Hon rusar också som en tok i galoppen. Jag ska träna för en tränare på fredag, så får jag några bra tips då ska jag dela med mig :).

arbeta mycket lösgörande i trav och skritt så kommer det där med galoppen lösa sig med tiden..

men jag gör det ganska mycket, får göra lite till :D
men varför blir galoppen bättre om man gör lös... i trav o skritt??

Hade en sådan häst innan. Det viktigaste med honom var att man inte höll honom i munnen när han sprang, för då blev han bara rädd för att han "satt fast". Jag fick helt enkelt lära mig att sätta mig ner och rida framåt, fast han sprang. Jag brukade också, som någon skrev ovan, rida på en volt, länga tyglarna lite, sätta mig ner och driva så lugnade han sig eftersom jag var lugn och gav honom frihet.
Nu kanske detta inte funkar på alla hästar, men den här hästen blev väldigt fin till slut.

Jag skulle testa att jobba mycket med tempoväxlingar och avsaktningar. Först mellan skritt/trav och sen mellan trav/galopp. Galoppera några steg, sakta av och låta henne lugna sig, fatta igen osv.Så att hon inte får chansen att rusa hej vilt. Och som tidigare sagts, lina henne så hon lär sig lyssna på din röst. Mycket lösgörande arbete i skritt och trav så att hon kommer i balans och inte måste rusa pga att hon inte orkar bära sig.

Mkt tempoväxlingar, Fattningar och volter.
Lägg ut lite bommar och ta i galopp så ponnyn får hålla lite koll på vart hon sätter fötterna.
Rusar hon så mot hindren föreslår jag en bom framför hindret som "stoppar" upp ponnyn lite.
Testa även att korta och länga steglängen i galoppen. Låt henne länga 5 steg, korta upp 5 steg.
Lycka till
Mvh Diabetikern

Hejsan, jag har själv en väldigt pigg häst. Men det som kan vara ät att hon inte orkar hålla upp sigsjälv i galloppen eller så är hon bara pigg. Innan du ska sammla henne så kan du låta henne springa av sig och sen går du in på en volt och samlarhenne. Håll henne hela tiden koncentrerad på dig. Lycka till :)

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 286
Senast: Boj
·
Träning Hej! Jag har börjat kunna rida mer galopparbete på min travare nu på sistone. (Han kan fatta galopp från skritt i båda varven och...
Svar
2
· Visningar
1 033
Senast: Lager
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka