PG-fråga igen

Skruvarna anlände nyss (posten har fått hjärnblödning och är här 9.30 mot normalt 13..). Tackar tackar! Förhoppningsvis har Odal fått hem plattorna vid lunchtid idag med så jag kan 'meka' sen ;)

Du skall ha en STOR skruvmejsel, annars så drar du sönder spåren. Ta med dig en skruv till Odal och prova på den.

Du pratar med en mekanikerdotter ;) Jag har redan inventerat verktygsförrådet och hittat en skruvmejsel som är som gjord för PG-skruvarna. Men tack för tipset ändå =)

*sitter och väntar på att klockan ska bli elva så Odal fått posten så jag kan ringa och fråga om de fått in mina plattor eller om jag måste vänta till måndag*

Fast jag får vänta tills på måndag iaf *sucka* Odal har inte fått några plattor sa de när jag ringde. HUr i hela friden det kan ta över 2 dygn att skicka ett brev övergår dock mitt förstånd, men =/

Sådär, NU har han fått 'sommarplattor'. SenilOdal har ju ingen aning om vad de gör, plattorna had ekommit i torsdags, men nä'r jag ringde och frågade i fredags hade ju iiinte sett några plattor. Kaaanske om de kollat i inkommande posthögen, kanske..

Iaf så var det *kors i taket* fem skruv per platta med, dvs en extraskruv till och med. Och stålförstärkt i framkant var det med.

Att byta var faktiskt lätt som en plätt skruvmässigt sett. Däremot hade jag ett HELVETE att kapa av utstickande platta. Sega rackare det där, provade med både morakniv och mattkniv innan jag blev förbannad och letade upp dyra, japanska kockkniven som vi fick i julklapp (tur inte resten av husets medlemmar läser här :angel:) SÅ vackert och rakt avskuret blev det väl inte, och jag tog lite för mycket på ena sidan och för lite på den andra *sucka* Så jag ska försöka se om man kanske kan raspa bort det lilla som är kvar. Annars får jag väl skruva av dem och gå loss på dem med kniven igen..

låt plattorna sitta kvar när du ska raspa /ta kniven.så är risken minimal att du tar för mycket ,,,akta fingrarna bara. :bow: :banana:

Jag försökte det först, men jag lyckades inte skära av eländet.

Jag fick tillslut ta och lägga plattan så det stack ut över en skärbräda i köket så jag kunde med all kraft jag hade skära av det med snorvasssa japanska kockkniven. Men jag skulle inte våga i närheten av pållens ben, det krävdes sådan förbannad kraft. Fast om dte går att raspa det där sega gummit (läs om vi har något annat än världens segaste raspar) så kan den ju sitta kvar. Funderat på att hyvla bort det överflödiga med. Men sylvassa kniven törs jag inte med just för det krävdes sådan styrka. Enligt Murphys Law så hoppar hästen till och jag slinter om jag närmar mig med den :o

Soms ista utväg så tar jag en tushpennaoch ritar med och sen tar av och skär efter det. Nu ritade jag efter den gamla plattan men iom kraften som gick åt i mina nledande försök med mattkniven så kom jag snett och vint redan från början. NÄSTA gång ska jag vara mer förutseende ;)

jag skulle nog ta en penna att rita med,,,,"plattorna " e ju inte billiga.
nya raspar e ju inte så dyra ,,,och ska pollen fortsätta att ha pg så lär du ju få användning av en nyare rasp

Ska pållen fortsätta ha PG så är inte det där tillskärandet min huvudvärk iaf :angel: Utan endera blir det klinikens huvudvärk eller min hovis huvudvärk. Att det var jag som fick svära den här gången var ju bara för jag ville byta de broddade plattorna mot obroddade. Och en ny rasp (hovslagarsådan) kostar lika mycket som två nya PG-plattor, så jag avstår nog. Däremot så har jag hovis 4 km härifrån så om jag bara tindrar lite lagom med ögonen får jag säkert låna hans.

Men som sagt, i framtiden är det inte min huvudvärk :devil:

men varför förstöra kniven ,när du kan flörta med hovis som bor så nära

Vadå, det står inget i garantin på kniven att man inte kan skära PG-gummi? Bara att den aldrig ska behöva slipas? :angel:

Att jag gärna slipper flirta med hovis är självklart för de som känner mig. Hovis är nämligen mer än lovligt förtjust i mig, och nu har han dessutom drabbats av rejäla vårkänslor och jag har fullt sjå att på ett hyfsat taktfullt sätt förklara mitt OINTRESSE. Det har jag iofs snällt försökt i flera år nu, men det går väl inget vidare direkt. Samtidigt vill jag ju behålla min VIP-kundsstatus så det gäller att vara lagom avvisande och lagom snäll ;)

Tack för tipset om sekatör (vem som nu tipsade), det ska jag prova, hovtång med!

Jag använder min dyra, heliga Mustad verktång.
Och jag ritar med spritpenna, för det har min hovslagare lärt mig.
Sekatör eller hovtång biter inget vidare.
Hovklinga och råhudshammare funkar också rätt bra.
Bang bang.
PG-skon som jag bankade dit satt ännu kvar i morse, peppar peppar.

Du är så rolig hörrudu :p Förutsätter att vanligt, normalt folk har en arsenal av dyra Mustadtänger, hovklingor och rådhushammare? Bah! Vad tror du vi betalar pengar till hovslagarna för? För att SLIPPA ha en massa sådant där skrot hemma :devil:

jag har studerat det hela närmare nu och konstaterat att det får vara som det är. Det finns en teoretiskt minimal chans att kliva av sig skorna men det kräver akrobatik på hög nivå. IOfs är det någon som kan lyckas med det omöjliga så är det Vision (hästen som höll på att skära av sig benet på skarsnö, need I say more?) men trampa av sig skor har aldrig hört tills hans favoritsporter så jag chansar helt enkelt.

Tjing!

H**ks billiga verktång (ca 150 :-) duger att klippa plattorna med.
(Men inte till så mycket annat kan väl sägas......)

Apropå Helig Mustad, själv kör jag med GE, helt fantastiska.
Aldrig mera Mustad!!! :D

/Mike - Hovslagarlärling :devil:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka