Petit brabancon - hur frisk är rasen?

Blueberry

Trådstartare
Jag såg en annons om en brab som skulle omplaceras och det är ju något speciellt med dem alltså. Ursöta! Men... vad ska man han dem till? :angel:

Hur är det med hälsan? Det är ju ändå en plattnos.

Jag har inte heller sett någon i sportsammanhang (vet visserligen om ett par som jobbar som pigga och alerta stallhundar) och eftersom det till och med dyker upp mopsar på agilitybanorna emellanåt så känns det konstigt att jag aldrig sett någon där.

(Om jag fick så skulle jag fanimej samla på hundar. Fyra-fem stycken känns i alla fall fullt rimligt.)

Generellt har de inga problem med värme, kan snorkla ("inåtvända nysningar") av och till, snarka lite när de sover. En del har trånga näsborrar, tex min ena. Inget som jag upplever begränsar henne, men andra kanske har andra åsikter.
Katarakt förekommer, så också patellabesvär (katarakten klart vanligare). Allergier och magproblem upplever jag som ovanligt.
Mentalt SKA de vara pigga och glada små vovvar som gärna är med på allt. Förekommer dock osäkerhet mot människor och/eller djur och en del är rent rädda. Mycket mindre sånt hos hundar som varit med på allt sedan de var små.
Meningen med livet är att vara med sin ägare/flock, en ensam brab är en ledsen brab. Så sällskap är mycket viktigt.
Vanligaste skk-aktiviteten är utställning, men de finns i rallylydnad, agility, viltspår, nisework osv. Inte rasen man skaffar om man har topprestationer i åtanke, men en kul träningskompis, minst sagt.
En bra brab är en underbar hund! Bekymret är ett annat talesätt som ofta är sant: griffoner (o/e brabar) skaffar man i knippen. Ett knippe är tre till fem hundar, bara så att du vet vad du ger dig in på om du skaffar den första ;)
Har du fler frågor svarar jag gärna, det är ju ändå "min" ras :)

Jag såg en annons om en brab som skulle omplaceras och det är ju något speciellt med dem alltså. Ursöta! Men... vad ska man han dem till? :angel:

Jag har inte heller sett någon i sportsammanhang (vet visserligen om ett par som jobbar som pigga och alerta stallhundar) och eftersom det till och med dyker upp mopsar på agilitybanorna emellanåt så känns det konstigt att jag aldrig sett någon där.

(Om jag fick så skulle jag fanimej samla på hundar. Fyra-fem stycken känns i alla fall fullt rimligt.)
Finns en i Trelleborg som agilerade med sina 2 innan hon fick barn.:)

En kompis till mig har precis hämtat en brab! Den är urgullig :love: Ser ut att ha fina näsborrar, men det är väl typ det jag vet om den efter att bara ha sett den på bild :p

Jag kan inte säga att jag vet något om rasen, kan bara berätta att jag träffade en urkäck petit brabancon på lydnadstävling förra året, duktig var den också. Så nog kan de jobba!

Jag upplever dem överlag som friska och sunda.
Det är jäkligt roliga hundar, charmiga och väldigt mycket clown.
Det viktigaste är att de får vara med, sen vad man gör är inte så noga.
Jag tränade lite rally med min, han tyckte det var himla kul även om han inte direkt var den skarpaste kniven i lådan kanske :p
Skulle mer än gärna ha en hel flock.

Jag är ingen människa som kan mycket om hundar, men jag blev helt kär i min kusins sambos barb (tyvärr är de separerade nu :(). Såvitt jag vet så har den hunden inte haft hälsoproblem och varit käck. Hängde bra med i resten av flocken som bestod av en dobbis och en jr. Osäker på hur mkt sport de ägnade sig åt dock.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III
  • Letar hovkurs

Omröstningar

Tillbaka